کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال وقوع کولاک در ارتفاعات برخی استان‌ها

9 آذر 1401 ساعت 14:32


گروه جامعه: باتوجه به ورود سامانه بارشی به کشور و احتمال وقوع کولاک در ارتفاعات برخی استان‌ها، سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان تهران، ضمن ارائه گزارشی از شدت و نواحی تحت تاثیر این سامانه توصیه کردند که کوهنوردان به ارتفاعات صعود نکنند و یا در صورت کوهنوردی تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشند.
 

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان  با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور، درباره شرایط جوی کشور و مخاطراتی که این بارندگی‌ها می‌تواند به همراه داشته باشد، اظهار کرد: بر اثر ورود سامانه بارشی به کشور امروز(۹ آذر) در استان‌های ایلام، لرستان، شمال خوزستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و استان گیلان شاهد بارندگی خواهیم بود.

وی افزود: طی روز پنجشنبه (۱۰ آذر) بارندگی در استان‌های کردستان، جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی،اردبیل، زنجان، گیلان، قزوین، البرز، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و تهران پیش‌بینی می‌شود.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: روز جمعه (۱۱ آذر) بارش تنها برای سواحل و استان‌های ساحلی دریای خزر به‌ویژه استان گیلان پیش‌بینی می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به کاهش دمایی که در این روزها رخ خواهد داد، بارش‌ها در ارتفاعات به‌صورت برف خواهد بود بنابراین مسیرهای روستایی به‌ویژه مناطق سردسیر و گردنه‌های برف‌گیر دچار مشکل تردد می‌شوند و به کوهنوردان نیز توصیه می‌کنیم که در این شرایط به ارتفاعات صعود نکنند.

بارش برف و وزش باد شدید در ارتفاعات بالادست تهران
مازیار غلامی -  مدیرکل هواشناسی استان تهران - با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور و تاثیرگذاری آن بر شرایط جوی تهران اظهار کرد: طی امروز(۹ آذر) وضعیت جوی استان تهران نیمه‌ابری، به‌تدریج افزایش ابر و حتی ابری و هنگام عصر و شب در نواحی کوهستانی هوای مه‌آلود پیش‌بینی می‌شود همچنین بارش تدریجی برف و باران در ارتفاعات و وزش باد دور از انتظار نیست. بارش‌ها در ارتفاعات بالادست به صورت برف و در ارتفاعات پایین‌دست به‌صورت باران پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: روز پنجشنبه(۱۰ آذر) شرایط جوی ابری و مه‌آلود همراه با بارش باران و برف در ارتفاعات پایین‌دست و بالادست و وزش باد شدید و همچنین کاهش دمای محسوس پیش‌بینی می‌شود.مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران افزود: صبح روز جمعه (۱۱ آذر) وضعیت جوی نیمه‌ابری تا ابری، مه‌آلود و همراه با بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.غلامی در پایان تصریح کرد: با توجه به بارش برف و باران و وزش باد شدید در ارتفاعات بالادست و احتمال وقوع کولاک و کاهش دما ، کوهنوردان حتما تجهیزات کامل همراه داشته باشند و با احتیاط و با توجه به نکات ایمنی به قله‌ها صعود کنند.


کد مطلب: 372482

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/372482/احتمال-وقوع-کولاک-ارتفاعات-برخی-استان-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir