به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۰ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۳۷۲۵۵۵

 رای به حق ازدواج همجنس‌گرایان در آمریكا

 رای به حق ازدواج همجنس‌گرایان در آمریكا
گروه بین الملل: حق ازدواج برای همجنس‌گرایان در آمریکا از طریق یک حکم تاریخی تقویت می‌شود. تصویب نهایی این لایحه و تبدیل آن به قانون فدرال، قدم مهمی برای حمایت از این حق در سطح فدرال خواهد بود.
مجلس سنای امریکا با اکثریت فراحزبی ۶۱ رأی موافق در مقابل ۳۶ رأی مخالف لایحه مربوط به ازدواج همجنس‌گرایان را تصویب کرد. مجلس قانون‌گذاران نیز باید این لایحه را تصویب کند تا به قانون تبدیل شود.
تصویب این لایحه در کنگره اما تقریبا قطعی است چرا که در آنجا دموکرات‌ها اکثریتی هرچند شکننده دارند. تصویب این قانون که در تابستان شانس چندانی در مجلس سنا برای آن وجود نداشت، گامی تاریخی خواهد بود.
ازدواج همجنس‌گرایان در آمریکا در سال ۲۰۱۵ از طریق حکم دادگاه عالی قانونی شد. بر اساس این حکم، قانون مصوب سال ۱۹۹۶ که در آن ازدواج تنها بین مرد و زن قانونی بود، نقض شد.
امسال اما پس از حکم دادگاه عالی آمریکا برای نقض حق سقط جنین مصوب دهه ۷۰ میلادی، نگرانی از این که این دادگاه که اکثریت قضاتش را محافظه‌کاران تندرو تشکیل می‌دهند، حق ازدواج برای همجنس‌گرایان را هم نقض کند، فزونی گرفت. به خصوص زمانی که یکی از این قضات به نام کلارنس توماس اظهار داشت که حق ازدواج همجنس‌گرایان در زمره قوانینی است که باید یک بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرند.
اگر دادگاه عالی قانون مصوب سال ۲۰۱۵ برای ازدواج همجنس‌گرایان را لغو کند و هیچ قانون فدرالی در این زمینه وجود نداشته باشد، ایالت‌ها می‌توانند از به رسمیت شناختن ادواج همجنس‌گرایان سرباز زنند.البته قانون فدرال هم نمی‌تواند ایالت‌ها را مجبور کند که ازدواج زوج‌های همجنس را قانونی کنند. اما ایالت‌ها را موظف می‌کند که تمام ازدواج‌هایی را که به طور قانونی در جاهای دیگر منعقد شده‌اند، به رسمیت بشناسند.علاوه بر این قانون فدرال می‌تواند از ازدواج‌هایی که تا کنون میان همجنس‌گرایان صورت گرفته حفاظت کند. این امر برای ازدواج افراد از قومیت‌های مختلف نیز صدق می‌کند.
جو بایدن، رییس جمهور آمریکا تصویب این لایحه در سنا را تحکیم یک واقعیت اساسی دانست و گفت: «عشق، عشق است و آمریکایی‌ها باید این حق را داشته باشند که با هرکس که عاشقش هستند ازدواج کنند.»
سالهاست که نمایندگان مجلس آمریکا تلاش می‌کنند قانونی فدرال تصویب کنند که حق ازدواج همجنس‌گرایان را تثبیت و قانون سال ۱۹۹۶ را برای همیشه منسوخ کند. این تلاش‌ها تا کنون همواره با شکست روبرو شده‌اند.
دموکرات‌ها تابستان امسال دوباره یک تلاش دیگر به خرج دادند و پیش‌نویس این قانون در مجلس قانون‌گذاران نیز تصویب شد. در سنا اما تغییراتی در متن لایحه داده شد که متن می‌بایست دوباره از تصویب مجلس نمایندگان بگذرد.
دموکرات‌ها تا پایان سال جاری میلادی (یک ماه دیگر) همچنان در مجلس نمایندگان اکثریت را دارند. در مجلس بعدی اما جمهوری خواهان به دلیل کسب کرسی‌های بیشتر در انتخابات میان دوره‌ای اخیر، اکثریت شکننده‌ای در مجلس خواهند داشت. بنابراین دموکرات‌ها باید عجله کنند.
در رأی‌گیری سنا تمامی مخالفان از جمهوری‌خواهان بودند اما ۱۲ نماینده جمهوری‌خواه در موافقت با این لایحه رأی دادند و همین باعث تصویب این لایحه شد.بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده اکثریت آمریکایی‌ها حتی بخش زیادی از طرفداران جمهوری‌خواهان موافق قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان هستند.
در حقیقت سنا می‌بایست پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای در ماه نوامبر این قانون را تصویب می‌کرد اما این موضوع به تاخیر افتاد چرا که برای جمهوری‌خواهان رای‌گیری پیش از انتخابات می‌تواند مسئله‌ساز باشد و آنها مایل نیستند مواضعشان را پیش از انتخابات علنی کنند.
موتور محرکه تلاش مجدد برای تصویب این قانون حمله مرگبار هفته گذشته به یک کلاب همجنس‌گرایان در کولورادو بود که در آن پنج نفر کشته شدند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها