کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معرفی کتاب‌هایی برای تغییر در تفکر و سبک زندگی

10 آذر 1401 ساعت 11:05

گروه آموزش: کتاب‌خواندن ممکن است برای عده‌ای صرفا یک تفریح کم‌خطر باشد، برای عده‌ای فعالیتی اجباری مرتبط با تحصیل یا کسب درآمد باشد. اما همچنان بخش زیادی از جامعه معتقدند کتاب‌خواندن راهی ساده برای کسب اطلاعات، یادگیری و حرکت در مسیر موفقیت است.


ما هم موافقیم که خواندن می‌تواند چراغ راه باشد و آینده‌ی ما را تغییر بدهد. در این مقاله به یک کتابفروشی سر زدیم و سعی کردیم با معرفی کتاب‌های پرفروش در زمینه‌های روانشناسی، موفقیت، خودیاری و جهان‌بینی حدس بزنیم مردم به چه کتاب‌هایی علاقه نشان می‌دهند. این داده‌ها را از گزارشی که فروشگاه اینترنتی کتاب طاقچه از فعالیت‌های خود در سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است، استخراج کردیم.

چگونه کمالگرا نباشیم؟
شاید شما هم در سال‌های اخیر درباره‌ی آسیب‌هایی که کمالگرایی به افراد وارد می‌کند، چیزهایی شنیده باشید. گفته می‌شود کمالگرایی می‌تواند با کاهش سرعت و درگیر کردن فرد با مسائل کم‌اهمیت، مانع موفقیت فرد و رسیدن او به هدف شود. یکی از کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده، کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم؟ است. این کتاب در ایران به قلم استفان گایز و ترجمه‌ی نگس محمدی توسط انتشارات شمشاد منتشر شده است. آنطور که در گزارش سال ۱۴۰۰ طاقچه آمده است، مردم به خرید کتاب چگونه کمالگرا نباشیم بیش از هر کتاب دیگری در این پلتفرم تمایل داشته‌اند.
 
عادت‌های اتمی
بیشتر مردم فکر می‌کنند که رمز تغییر، اراده‌ای قوی است؛ اما از طرفی عده‌ای می‌گویند حقیقت این است که ذهن ما بسیار راحت‌طلب است. ماهیت انسان او را وادار می‌کند که از قانون کمترین تلاش پیروی کند. یعنی اگر دو گزینه پیش روی شما باشد ذهنتان ناخواسته به سمت آن کاری می‌رود که به تلاش کمتری نیاز دارد. هرچه عادتی نیاز به انرژی بیشتری داشته باشد احتمال انجام آن کمتر است. جیمز کلیر، بر این اساس کتاب راهنمایی برای تغییر عادت‌ها نوشته است. این اثر که عادت‌های اتمی نام دارد، به مخاطب کمک می‌کند عادت‌هایش را شناسایی و کنترل کند. شناخت عادت‌ها به انسان کمک کند ضعف‌هایش را بهتر بشناسد و آن‌ها را رفع کند. از آنجا که انسان با کمک تغییر عادت‌های بد و ایجاد عادات خوب می‌تواند کیفیت زندگی‌اش را بهبود ببخشد، این کتاب به‌عنوان یک راهنما در این زمینه، محبوب و پرفروش شده است. از این کتاب در ایران چند ترجمه منتشر شده است. همچنین نشر نوین نیز کتاب صوتی عادت‌های اتمی را با صدای سامان قلیچ‌خانی منتشر کرده است.
 
معجزه‌ی سپاسگزاری
معجزه‌ی سپاسگزاری یکی از کتاب‌هایی است که حضورش در لیست پرفروش‌های کتاب طاقچه در سال ۱۴۰۰ قابل توجه است. این کتاب در دسته‌ی کتاب‌هایی درباره‌ی جهان‌بینی قرار می‌گیرد و از آنجا که تغییر جهان‌بینی می‌تواند عاملی برای رسیدن یا نرسیدن به موفقیت باشد، در این یادداشت به این کتاب هم پرداخته‌ایم.
راندا برن نویسنده‌ای استرالیایی است که کتاب معجزه‌ی شکرگزاری او اهمیت سپاس‌گزار بودن را در موانع مختلف و تاثیر زیاد آن روی زندگی انسان را یادآوری می‌کند و راهکار‌هایی را پیشنهاد می‌دهد تا به رضایت درونی و رضایت از زندگی و داشتن زندگی و روابط سالم برسید. او سعی دارد با تمرین‌های ساده ولی مهم این فراموشی‌ها را از بین برده و کاری کند قدر داشته‌هایتان را بیشتر از قبل بدانید. هدف از نوشته شدن این کتاب شکل‌گیری شکرگزاری آگاهانه و تبدیل آن به عادت است. هر چه بیشتر سپاس‌گزار باشید از سختی‌هایی که کشیده‌اید رها شده و احساس رضایت خود به زندگی بیشتر می‌شود.

بر پایه‌ی کتاب صوتی معجزه سپاسگزاری اگر هر روز یک تمرین شکر‌گزاری انجام بدهید، پس از ۲۸ روز شاهد نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ی آن می‌شوید و وقتی این تمرینات را باانگیزه بیشتر و به‌طور مرتب انجام بدهید، کم‌کم متوجه‌ی تغییرات آن در زندگیتان می‌شوید. همه‌ی این تمرینات موجب می‌شود شکرگزاری برایتان تبدیل به عادت شود و مانند یک مراقبه وارد زندگی شما می‌شود، این شکرگزاری عواقب و حس و حال خوبی را در تمام کار‌های زندگیتان برای شما به ارمغان می‌آورد.
وقتی این تمرین‌ها تاثیر مثبت در زندگیتان بروز می‌دهد که تمرین‌ها را رها نکرده و به‌طور مرتب انجام بدهید و این‌گونه پس از پایان تمرینات احساس خوبی دارید و می‌توانید از زندگی خود لذت بیشتری ببرید و با قدم‌های محکم‌تری در مسیر موفقیت پیش بروید.
 
زندگی خود را دوباره بیافرینید
معمولا با شنیدن نام کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید همه حدس می‌زنند که این کتاب مجموعه‌ای از مطالب بی‌اعتبار است که فقط قصد دارد جملات شعاری را در ذهن ما جاگذاری کند. مطالب مفید این و متن روان آن، باعث می‌شود تنها با مطالعه چند فصل ابتدایی آن احساس رغبت برای ادامه دادن آن‌ داشته باشیم. نویسندگان این کتاب ضمن استفاده از شرح‌حال بعضی از بیماران واقعی، نشان می‌دهند که چگونه هر یک از این الگوهای نامناسب در دوران کودکی شکل گرفته‏اند و استانداردی برای ارزیابی خودمان در بزرگسالی می‌شوند. آن‌ها که از صاحب‏نظران حوزه شناخت‌درمانی هستند، به شناسایی، نشانه شناسی، سبب شناسی و درمان ۱۱ الگوی رفتاری مخرب و تکراری پرداخته‏اند که به خودانگاره منفی ربط دارند. این کتاب نیز از جمله کتاب‌های پرفروش در سال ۱۴۰۰ در طاقچه بوده است. اگر علاقه‌مندان به کتاب‌های صوتی هستید، خوب است بدانید کتاب صوتی زندگی خود را دوباره بیافرینید نیز در دسترس است.
 
اثر مرکب
همه‌ی ما می‌دانیم که به‌طور ناگهانی نمی‌توانیم به موفقیت برسیم و باید تلاش زیادی بکنیم تا از یک فرد عادی به فردی موفق تبدیل شویم. عوامل مختلفی هستند که می‌توانند در مسیر موفقیت ما تاثیر بگذارند. دارن‌هاردی کتاب اثر مرکب را باتوجه به تجربیات شخصی خودش نوشته است. او سال‌های زیادی جزو کاربلدترین افراد در صنعت موفقیت و پیشرفت شخصی بوده، مقدار زیادی پول را برای آزمودن ایده‌ها، منابع و فلسفه‌های مختلف هزینه کرده است و سرانجام خلاصه آن‌ها را در این کتاب جمع کرده است. صفحات اول کتاب اثر مرکب به شنونده می‌گوید که این کتاب اثری خارق‌العاده در زمینه‌ی موفقیت است و چه چیزهایی برای رسیدن به موفقیت لازم و ضروری است. کتاب صوتی اثر مرکب با صدای آرمان سلطان‌زاده منتشر شده است که می‌توانید آن را از طاقچه دریافت کنید.
 
باشگاه پنج صبحی‌ها
ضرب‌المثل فارسی «سحر خیز باش تا کامروا شوی» را همه‌ی ما شنیده‌ایم اما چند درصد از ما تا به حال کامروا شده‌ایم؟ رابین شارما مفهوم باشگاه پنج صبحی‌ها‌ را بیش از بیست سال پیش بر اساس یک روال صبحگاهی که به مشتریانش کمک کرده تا بهره‌وری خود را به حداکثر برسانند دریافت‌کرد و چهار سال برای نوشتن این کتاب متحول‌کننده‌ زندگی زحمت کشید.
این کتاب روایت سه شخصیت است. یک کارآفرین افسرده و سرخورده، یک هنرمند درمانده و در جستجوی خلاقیت و یک میلیاردر بسیار موفق. این سه در یک سمینار بهینه‌سازی فردی با یکدیگر آشنا می‌شوند. و اتفاقات جالب این سمینار سر صحبت را بین این سه نفر باز می‌کند. این صحبت مقدمه را برای ارتباط فراهم می‌کند و در نهایت میلیاردر‌ وقتی می‌بیند که این دو نفر تشنه تغییر و موفقیت هستند، تصمیم می‌گیرد با تاسیس یک باشگاه مخفی به نام باشگاه پنج صبحی‌ها به آن دو کمک کند. اما صبر کنید! میلیاردر به هیچ عنوان رمز را کف دست آن‌ها نمی‌گذارد. بلکه آن‌ها را چند روزی به جزیره خودش دعوت می‌کند و در یک سفر و ماجراجویی هیجان‌انگیز سرنخ‌ها را به آن دو نشان می‌دهد تا آن‌ها با فکر و تلاش‌خودشان به حکمت‌های میلیاردر دست یابند. کتاب صوتی باشگاه پنج صبحی‌ها نیز از جمله کتاب‌هایی بوده که توجه کاربران کتابخوان طاقچه در سال ۱۴۰۰ را جلب کرده است.
 
 


کد مطلب: 372572

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/372572/معرفی-کتاب-هایی-تغییر-تفکر-سبک-زندگی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir