به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۳۷۲۶۷۱

بهترین زمان ورزش برای قلب زنان

بهترین زمان ورزش برای قلب زنان
گروه علمی: مدت‌ها است که ورزش منظم به عنوان یک راه عالی برای حفظ سلامت قلب مورد ستایش قرار می‌گیرد، اما آیا ورزش صبحگاهی می‌تواند مزایای بیشتری نسبت به ورزش عصرگاهی داشته باشد.به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برای زنان ۴۰ سال به بالا، پاسخ مثبت به نظر می‌رسد.

«گالی آلبالاک»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه لیدن هلند، می‌گوید: «اول از همه، می‌خواهم تاکید کنم که داشتن فعالیت بدنی یا انجام نوعی ورزش در هر زمانی از روز مفید است.»آلبالاک در ادامه افزود: «در واقع، بیشتر دستورالعمل‌های بهداشت عمومی نقش زمان‌بندی را به کلی نادیده می‌گیرند، و ترجیح می‌دهند بیشتر بر روی "دقیقاً چند وقت یک‌بار، چه مدت و با چه شدتی باید فعال باشیم" تمرکز کنند تا به بیشترین فواید سلامت قلب دست یابیم.»

در این تحقیق، محققان بر روی جزئیات چرخه بیداری متمرکز بودند، چیزی که دانشمندان از آن به عنوان ریتم شبانه روزی یاد می‌کنند.برای پی بردن به این موضوع، محققان الگوهای فعالیت بدنی و وضعیت سلامت قلب را در میان تقریباً ۸۷۰۰۰ مرد و زن ردیابی کردند.

شرکت کنندگان در محدوده سنی ۴۲ تا ۷۸ سال بودند و نزدیک به ۶۰ درصد آنها زن بودند.وقتی آنها به یک ردیاب فعالیت مجهز بودند که الگوهای تمرین را در طول یک هفته نظارت می‌کرد، همه سالم بودند.وضعیت قلب آنها به طور متوسط به مدت شش سال بررسی شد. در طول این مدت، تقریباً ۲۹۰۰ شرکت کننده به بیماری قلبی مبتلا شدند، در حالی که حدود ۸۰۰ نفر سکته کردند.

با کنار هم قرار دادن «حوادث قلبی» در مقابل زمان‌بندی ورزش، محققان به این نتیجه رسیدند زنانی که عمدتاً در «اواخر صبح» یعنی تقریباً بین ساعت ۸ صبح تا ۱۱ صبح ورزش می‌کنند، با کمترین خطر حمله قلبی یا سکته مواجه هستند.در مقایسه با زنانی که در اواخر روز بیشترین تحرک را داشتند، مشخص شد آنهایی که در اوایل یا اواخر صبح فعالیت بیشتری داشتند، ۲۲ تا ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری قلبی بودند. و کسانی که بیشتر در اواخر صبح ورزش می‌کردند، خطر نسبی سکته مغزی در آنها تا ۳۵ درصد کمتر بود.

با این حال، افزایش مزیت ورزش صبحگاهی در بین مردان مشاهده نشد.چرا؟ آلبالاک خاطرنشان کرد: «ما هیچ نظریه روشنی که بتواند این یافته را توضیح دهد، پیدا نکردیم و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.»بنابر اعلام مفدا، محققان تاکید می‌کنند: «باوجودیکه اکثر افراد شاغل این تایم زمانی را در اختیار ندارند، اگر این فرصت را دارید که صبح‌ها فعال باشید مثلاً در روز تعطیل یا با تغییر مسیر رفت‌وآمد روزانه‌تان، ضرری ندارد که سعی کنید روز خود را با کمی فعالیت شروع کنید.»
برچسب ها: ورزش کردن زنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها