به روز شده در ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ - ۰۱:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۳۷۲۶۷۴

چگونه کالری مواد غذایی را اندازه‌گیری کنیم؟

چگونه کالری مواد غذایی را اندازه‌گیری کنیم؟
گروه علمی: کلیه مواد غذایی طبیعی که ما می‌شناسیم، ترکیب‌های متفاوتی هستند از کربوهیدرات‌ها (قندها)، چربی‌ها و پروتئین‌ها و تمامی این مواد غذایی حاوی انرژی یا همان کالری هستند. اما هر کدام از این مواد غذایی در هنگام هضم توسط بدن میزان کالری متفاوتی را به بدن انسان داده و همچنین میزان کالری متفاوتی مورد نیاز است تا بدن بتواند این مواد را هضم و تبدیل به ماده اولیه مورد نیاز خود برای سوخت و ساز تبدیل کند.به گزارش بهداشت نیوز، میزان کالری مواد غذایی در بدن انسان، کالری قابل دریافت موجود در ماده غذایی منهای میزان کالری مورد نیاز بدن برای هضم و جذب آن ماده غذایی است.

یک کالری، واحدی از انرژی است که می‌تواند دمای یک گرم آب را یک درجه سانتی‌گراد افزایش دهد.
روش اندازه‌گیری کالری مواد غذایی بدون نیاز به آزمایشگاه یا روش اندازه‌گیری وزن در واقع همان روش کالری شماری است. به طور کلی، ما قادر به حساب کردن دقیق مقدار مواد غذایی مصرفی روزانه خود نیستیم؛ چرا که برای محاسبه دقیق وزن مواد غذایی باید همواره یک ترازو به همراه داشته باشیم. با این حال، برای این روش شما نیاز به ثبت صحیح میزان مواد غذایی مصرفی خود دارید؛ چند راه معمول برای اندازه‌گیری اندازه میزان مواد غذایی بجز ترازو وجود دارد که عبارتند از:
فنجان اندازه‌گیری
استفاده از حجم استانداردی همچون فنجان کمی سریع‌تر و راحت‌تر از استفاده دائم از ترازو است، اما هنوز هم می‌تواند وقت‌گیر باشد.
مقایسه
با استفاده از مقایسه حجمی ماده غذایی با وسایلی که می‌شناسید، چشم شما می‌تواند به راحتی میزان حجم آن را در نقاط مختلف اندازه‌گیری کند، شما می‌توانید سرعت اندازه‌گیری خود را به میزان خوبی افزایش دهید؛ اما عیب این روش دقت بسیار پایین آن است. در ادامه برخی اندازه‌های معمول و رایج را به شما معرفی می‌کنیم.
 ۱ واحد از برنج یا ماکارونی (نصف فنجان): یک موس کامپیوتر.
 ۱ وعده گوشت (۸۰ گرم): یک دسته کارت.
 ۱ وعده از ماهی (۸۰ گرم): یک دسته چک.
 ۱ واحد از پنیر (۲۰ گرم): به اندازه انگشت شست شما یا یک قوطی کبریت کوچک.
 ۱ واحد از میوه‌های تازه (نصف فنجان): یک موس کامپیوتر.
 ۱ واحد از سبزیجات برگ سبز (یک فنجان): یک توپ تنیس.
 ۱ وعده از سبزیجات (نصف فنجان): یک موس کامپیوتر.
 ۱ قاشق چای‌خوری روغن زیتون: ۱ بند انگشت اشاره.
 ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی: یک توپ پینگ پنگ.
شمارش کالری یک علم دقیق نیست، حتی زمانی که شما وزن و حجم را اندازه گیری می‌کنید. با این حال، لازم نیست حجم کاملا دقیق اندازه گیری شود؛ فقط مطمئن شوید که میزان مصرف خود را دقیق در نظر بگیرید. شما باید در مورد غذاهای سرشار از چربی و یا شکر مانند پیتزا، بستنی و روغن مراقب باشد؛ زیرا این غذاها می‌توانند یک تفاوت بزرگ بین مقدار ثبت شده و مصرف واقعی ایجاد کند. 
برچسب ها: کالری