به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۳۷۲۷۰۴
خویشاوندی سیاسی، مانع پاسخگویی دولت به مجلس شده است

دولت اراده مدیریت نرخ ارز را دارد اما نمی‌دانم بلد است یا نه!

دولت اراده مدیریت نرخ ارز را دارد اما نمی‌دانم بلد است یا نه!
گروه اقتصادی: در پی حوادث اخیر و ناآرامی‌های جامعه، علاوه بر افزایش قیمت برخی کالا‌ها و پاسخگو نبودن مسئولان علیرغم اینکه یکی از عوامل اصلی این اعتراضات، مسائل اقتصادی بوده است، نرخ ارز نیز از این افزایش قیمت جا نمانده و چند وقتی می‌شود که قیمت آن دچار نوسان و البته افزایش نرخ می‌شود، افزایشی که نرخ سایر کالا‌ها به خصوص کالا‌هایی که مواد اولیه آن وارداتی است را با نوسان و افزایش قیمت‌های گاه دور از ذهن می‌رساند.

به گزارش اقتصاد 24، قیمت خودرو هم در این کشاکش ناآرامی‌ها و نوسانات ارز، به رشد خود ادامه می‌دهد و هر روز غیردسترس‌تر از مردم عادی جامعه می‌شود. نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران چند روز پیش گفته بود قیمت خودرو در حال حاضر تنها متاثر از نوسانات ارزی کشور است و تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد، بازار خودرو به همین روند یعنی افزایش قیمت‌ها و تداوم رکود ادامه می‌دهد.

غلامرضا نوری، نایب رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مجلس در همین خصوص  گفت: قیمت ارز یکی از شاخصه‌های مهم در اقتصاد است، بنابراین وقتی دچار نوسانات و تغییرات می‌شود، طبیعی است که روی قیمت سایر کالا‌هایی که حتی اندک ارتباطی با موضوع ارز دارند نیز تاثیر می‌گذارد و نوسانات قیمت در آن‌ها نیز دیده می‌شود.نوری افزود: دولت بایستی نرخ ارز را مدیریت و زمینه‌های مدیریت آن را نیز فراهم کند. علاوه بر آن باید به بحث فروش نفت اهتمام بیشتری بورزد، چراکه روی نرخ ارز اثرگذار است. مسئله دیگری که می‌تواند در مدیریت نرخ ارز اثرگذار باشد، تسهیل امر صادرات است که لازم است این موضوع را بیشتر تسهیل کنند.

نماینده بستان‌آباد تصریح کرد: دولت به گفته خودش همه کار‌ها را بلد است و ما منتظر اجرای آن‌ها هستیم، چون با فرض اینکه بلد هستند، ما به کابینه دولت رای اعتماد داده‌ایم که ان‌شاا... این فضا را مدیریت کنند، چراکه فرد یا افراد دیگری قرار نیست این موضوع را مدیریت کنند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در پاسخ به  این سوال مبنی بر اینکه چرا نمایندگان دولت را پاسخگو نمی‌کنند و چه زمانی قرار است این نوسانات نرخ ارز توسط دولت مدیریت شود؟ اظهار کرد: ما که نمی‌توانیم بحث مدیریت ارز را از هیئت‌ها و مداح‌ها بخواهیم، باید از کابینه بخواهیم که آن را مدیریت کنند. این دولت به این مجلس پاسخگو نخواهد بود و فشار آوردن زیاد در این حوزه نیز نتیجه‌ای ندارد، چون افتخار این مجلس و این دولت این است که خیلی با هم هماهنگ، هم‌صدا و هم‌نوا هستند، بنابراین در این فضای خویشاوندی سیاسی دیگر نباید انتظار پاسخگو کردن و دعوا کردن و بازخواست را داشته باشیم.

نوری تصریح کرد: تا الان هم تقریباً دیده‌ایم که اتفاق خاصی نیفتاده و این دو ترمیم کابینه یعنی استعفای وزیر کار و وزیر شهرسازی را هم اگر خود دولت انجام نمی‌داد، اتفاقی نمی‌افتاد، ضمن اینکه هیچ اقدامی متصور نیست.
وی با اشاره به اراده دولت در خصوص مدیریت نوسانات ارز، گفت: قطعاً که دولت اراده این کار را دارد، اما اینکه تا چه حد این کار را بلد هستند را باید دید و بعد قضاوت کرد، وگرنه اراده دارد و هر کسی سعی می‌کند کارنامه خوبی تحویل دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها