کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 نگاهی به هشت ماه اعتراض در چین

11 آذر 1401 ساعت 11:51


گروه بین الملل:اخبار اعتراضات کم سابقه‌ای که چندروزاست از شهرهای مختلف چین به گوش می‌رسد علیرغم «دستور سرکوب» از مقامات رده بالای حزب کمونیست ادامه دارد. مردم چین در بسیاری از شهرهای پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، خسته از محدودیت‌های کرونایی و سیاست «کووید صفر» پکن خواستار برچیده شدن قرنطینه‌ها و محدودیت‌هایی هستند که به زعم آنها زندگی کردن را برایشان دشوار کرده است. محدودیت‌هایی که در آستانه سال سوم قرار دارد و بهانه‌ای شده برای بروز خشم سرکوب شده در این کشور.
سرآغاز اعتراضات و تظاهرات‌های مرتبط با کووید در واقع به اوائل سال جاری میلادی بر می‌گردند و زائیده تحولات چند روز و هفته اخیر نیست. خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی به بررسی اعتراضات در شهرهای مختلف چین پرداخته که در ادامه چکیده آن آمده است.
در ماه آوریل یک ویدئو کلیپ شش دقیقه‌ای از وضعیت روحی ساکنان این کلان شهر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی داخلی چین پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت. البته این ویدیو به دستور سانسورچی‌های رژیم پکن به سرعت حذف شد. شاهدان عینی در این ویدئو از مصائب ومشکلات قرنطینه‌های سنگین گفته بودند. البته برای فرار از سانسور این ویدئو به اشکال متفاوتی ادیت شده بود و موجی از اعتراضات را در فضای مجازی بدنبال داشت که از ماجرای مرگ پزشکی که خبر شیوع کرونا در ووهان را در سال ۲۰۲۰ رسانه ای کرده بود به این سو سابقه نداشت.
در ماه می، صدها دانشجوی یکی از دانشکده‌های عالی پکن علیه تدابیر سختگیرانه کرونایی و محدودکننده آزادی‌های رفت و آمد پرسنل دانشگاه و دانشجویان، دست به اعتراض زدند. پس از این تظاهرات کم سابقه بود که مسئولین پذیرفتند برخی محدودیت‌ها را لغو کنند. خوابگاه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی در سراسر چین تقریبا در کل زمان همه گیری تعطیل بودند.
از ماه می تا ژوئیه، صدها دارنده حساب بانکی در هنان در مرکز این استان مرکزی یعنی شهر ژنگژو دست به اعتراض زدند. اعتراضات زمانی آغاز شد که در چندین شعبه بویژه در روستا ها دسترسی مردم به سپرده‌هاشان مسدود شد. همچنین صدها نفر گفتند که کارت سلامتشان بدون هیج توضیحی بعد از ورود به ژنگژو قرمز شده و همین امر آن ها را از سفر و بازگشت به محل اصلی زندگیشان بازداشته است. آنها مقامات دولتی را متهم کردند که بادستکاری در سیستم بطور عمدی مانع سفر کردن آنها شده‌اند.
در ماه اکتبر در لهاسا، پایتخت تبت و شهر معنوی بودائیان نیز صدها نفر با سازماندهی اعتراضات به قرنطینه در این منطقه که بیش از سه ماه به طول انجامیده بود، اعتراض کردند. به گواه شاهدان عینی چند صد نفر، عمدتا از کارگران مهاجر قوم هان در کوچه و خیابان برای دریافت مجوز بازگشت به خانه و کاشانه خود سرگردان بوده اند. این اعتراضات در منطقه ای نزدیک به کاخ «پوتالا» که زمانی اقامتگاه سنتی دالایی لاما، رهبر معنوی در تبعید تبت بود، برگزار شد.
بلافاصله اندکی پیش از شروع کنگره حزب کمونیست چین، تظاهراتی روی یکی از پل‌های پکن با دو شعار اصلی شکل گرفت: « نه به تست کووید؛ من می خواهم کار و زندگی کنم...نه به انقلاب فرهنگی، من اصلاحات می خواهم... و نه به قرنطینه، من آزادی می خواهم» یکی از این دو محور اصلی بود و نوشته دوم هم از شهروندان می خواست که دست به اعتصاب بزنند و «دیکتاتور خائن یعنی شی جین پینگ را از کشورشان بیرون کنند.»
در ماه نوامبر، دست کم در دو مورد مردم در کانتون واقع در جنوب چین با نیروهای ضد شورش درگیر شدند. اعتراضات پس از آن در این منطقه نزدیک هنگ کنگ تشدید شد که با بالارفتن موارد ابتلا به کووید، سیاست‌های محدود کننده تری در دستور کار قرار گرفت. ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان با پاره کردن نوارهای مشخص کننده منطقه تردد اشیایی را به سمت نیروهای امنیتی پرتاب کردند و شعار «نه به تست کووید» سر می‌دادند.
درگیری در بزرگترین کارخانه تولید آیفون در دنیا یکی از خبرهایی بود که به سرعت در صدر اخبار رسانه های بین المللی قرار گرفت. این خط تولید که در شهر ژتگژو در مرکز چین واقع شده از ماه اکتبر قرنطیه شد. صدها نفر از پرسنل این غول کارخانه ای تایوان در اعتراض به شرایط کاری و دستمزدهایشان دست به تظاهرات زدند و درگیری های خشونت باری بین آن ها و نیروهای پلیس رخ داد. بعد از آن بود که مدیران فاکس کان با پاداشی معادل ۱۴۰۰ دلار به کارکنان و هدف فروکش کردن اعتراض‌ها موافقت کردند.
صدها نفر عصر جمعه گذشته به خیابان‌های ارومچی، مرکز سین‌کیانگ آمدند و خواستار پایان دادن به اقدامات محدودکننده‌ای شدند که سه ماه است این منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.
تصاویر تایید شده توسط خبرگزاری فرانسه صدها نفر را نشان می‌دهد که در خارج از مقر مقامات شهری تجمع و شعار می دادند: «تدابیر محدود کننده را بردارید!»
این اعتراضات پس از آن شعله‌ور شده که ده نفر در آتش سوزی ساختمانی یک روز قبل از آن کشته شده بودند. کاربران در فضای مجازی می‌گویند اقدامات محدودکننده کرونایی باعث شد تا ساکنان نتوانند به موقع خانه‌های خود را ترک کنند و دسترسی به کمک را به تاخیر انداخته است.
از آن زمان موجی از اعتراضات و جنبش‌هایی با هدف آگاه کردن افکار عمومی را در سراسر کشور، در شهرهای بزرگی مانند شانگهای یا دانشگاه‌های چین به راه افتاده است و این در حالیست که به نظر می‌رسد رهبران عالیرتبه حزب کمونیست مصممند تا جریان‌های اعتراضی را «سرکوب» کنند.


کد مطلب: 372708

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/372708/نگاهی-هشت-ماه-اعتراض-چین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir