کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا ورود به بازار گاز اروپا برای ایران مهم است؟

11 آذر 1401 ساعت 12:11


گروه اقتصادی: مدیر اسبق امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: اگر روی میادین ما سرمایه‌گذاری صورت گیرد قطعا یکی از برنامه‌هایی که ما از مدت‌ها قبل باید برای صادرات گاز اقدام می‌کردیم اروپا است اما همواره روسیه به عنوان رقیب مانع ایجاد کرده است.

 
به گزارش ایلنا، علی ماجدی  درباره لزوم تشکیل اوپک گازی در منطقه آسیای میانه اظهار داشت: اوپک گازی که در قالب GECF فعال است همان پتانسیل‌های اوپک را دارد بنابراین دلیلی برای تشکیل یک اتحادیه جدید وجود ندارد، بنابراین برنامه‌ای که کشورهای روسیه، قزاقستان و ازبکستان در منطقه CIS برای تشکیل یک اتحادیه جدید دنبال می‌کنند، تاثیر چندانی در روند برنامه‌های گازی ایران ندارد. ضمن اینکه ما باید بدانیم روسیه به طور کلی رقیب گاز ایران است و نمی‌توانیم با هم به اهداف مشترک در این حوزه برسیم.

وی افزود: ما در حال حاضر امکان صادرات گاز با توجه به عدم سرمایه‌گذاری نداریم. در صورتی که شرایط عادی شود، سرمایه‌گذاری کافی صورت گیرد، در مصرف گاز داخلی هم صرفه‌جویی شود پتانسیل بالقوه در بازارها از جمله اروپا برای دریافت گاز از ایران وجود دارد. اما مسئله این است که روسیه در صادرات گاز به اروپا رقیب ما است. سوال اینکه آیا تاکنون این اتفاق افتاده که روسیه با ایران همکاری مشترک گازی داشته باشند؟ اگر این اتفاقی رخ دهد و چنین پیشنهادی شود آنگاه داستان متفاوت است. 

مدیر اسبق امور بین‌الملل وزارت نفت تاکید کرد: ما در حال حاضر با توجه به شرایطی که داریم نه تنها به فکر صادرات بیشتر نیستیم بلکه اگر بتوانیم بازارهایی را که فعلا داریم حفظ کنیم باز هم برنده‌ایم، فقط مقداری به عراق و ترکیه صادر می‌کنیم که باید بتوانیم همین را حفظ کنیم و در حالی که منابع گازی موجود است اما تا سرمایه‌گذاری جدید صورت نگیرد صحبت از صادرات گاز در حد شعار است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون باید بازار هدف ما اروپا باشد چون اتحادیه اروپا با توجه به جنگ اوکراین دنبال متنوع کردن مبادی دریافت انرژی خود بوده و این یک امکان بالقوه است. اما به لحاظ سیاسی اگر اروپا امکان دریافت هم داشته باشد، ما هم به لحاظ زیرساخت صادراتی و خط لوله و دیگر ابزارها مشکلی نداشته باشیم، باتوجه به موضع‌گیری که نسبت به اوکراین داریم علاقمند نیستند که با ما وارد معامله تجاری شود. روسیه هم اگر نگوییم مانع است قطعا علاقه‌ای به ورود ایران به این بازار ندارد.

ماجدی تصریح کرد: اگر روی میادین ما سرمایه‌گذاری صورت گیرد قطعا یکی از برنامه‌هایی که ما از مدت‌ها قبل باید برای صادرات گاز اقدام می‌کردیم اروپا است اما همواره روسیه به عنوان رقیب و دست بالا داشتن مانع ایجاد کرده است، اکنون هم که فعلا چنین امکانی را نداریم.وی در ادامه یادآور شد: اکنون استفاده از میدان مشترک پارس جنوبی یک طرفه است، ما سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم و قطر همچنان بهره‌برداری می‌کند زیرا شرکت خارجی حاضر نیست وارد معاملات سرمایه‌گذاری با ایران شود و شرکت‌های که توانایی دارند به ایران پا نمی‌گذارند. بنابراین این قطر است که از فرصت‌ها به خوبی استفاده می‌کند.

مدیر اسبق امور بین‌الملل وزارت نفت درباره صادرات به پاکستان نیز بیان کرد: ما روی این پروژه سرمایه‌گذاری کردیم، کمتر از 100 کیلومتر خط لوله لازم است که گاز به پاکستان برسد پاکستان با دلایل مختلفی که نمی‌خواهد رابطه خود را با کشورهای غربی بهم بزند عملا مذاکرات با ما را کان‌لم‌یکن باقی گذاشته و ما عملا این بازار را از دست داده‌ایم و این کشور گاز را  به صورت ال‌ان‌جی از قطر وارد می‌کند. 

وی گفت: ما باید در حوزه گاز برنامه‌های استراتژیک داشته باشیم یعنی همان کاری که روسیه با اروپایی‌ها کرده و آنها را با مشکل مواجه کرده است، ما می‌توانستیم هم در مورد ترکیه و پاکستان و هم اروپا با خط لوله صادرات گاز  داشته باشیم. در واقع مرزهای خاکی، نیاز همسایگان و همچنین موقعیت ویژه‌ای که برای ورود به بازار گاز اروپا داریم مزیت ایران است، البته تمامی اینها فعلا بالقوه است، در حالی که قطر حتما فقط باید از مسیر ال‌ان‌جی صادرات داشته باشد ما نیز می‌توانیم از این طریق ورود کنیم اما خط لوله استراتژیک‌تر است.ماجدی تاکید کرد: در هر حال اکنون مهم‌ترین موضوع اینکه سیاست خارجی کشور باید از حالت انزوا خارج شود تا بتوانیم از منابع موجود بهره‌برداری کنیم و کشورها نیز علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران شوند.


کد مطلب: 372720

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/372720/چرا-ورود-بازار-گاز-اروپا-ایران-مهم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir