به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۳۷۲۷۴۹

انتقاد از اظهارات رئیس جمهور

انتقاد از اظهارات رئیس جمهور
گروه جامعه: اگر امسال اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری آغاز نشده بود بنده روی آمادگی حضور در جمع شما را نداشتم، اما به لطف خدا و با همت مسئولان اجرای این قانون آغاز شده و در آینده تکمیل شده و ارتقا خواهد یافت.» این بخشی از اظهارات رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت مقام پرستار است؛ مراسمی که نهم آذرماه با حضور جمعی از پرستاران کشور برگزار شد. 

به گزارش ایلنا، اما این رویکردِ بسیار حداقلی به قانونی که ضابطه و قواعد مشخص دارد و خرسندی دولت از این مدل اجرایی شدن تحت عنوان تعرفه‌گذاری به انتقادات بسیار دامن زده است؛ پرستاران در ماه گذشته مبالغ بسیار ناچیزی را به عنوان «علی الحساب تعرفه گذاری» دریافت کردند که به گفته‌ی برخی از فعالان صنفی آن‌ها، فقط پرداختِ «کارانه قاصدک» بود و هیچ ربطی به قانون تعرفه‌گذاری و پرداخت مزایای آن نداشت. 

همان تعرفه گذاریِ مصوب نیز با خواسته‌ها و مطالبات پرستاران همخوانی ندارد؛ نظام تعرفه‌گذاری مدون شده که با مشارکت مدیران سازمان نظام پرستاری کشور تعریف و تدوین شده، با تعرفه‌گذاری واقعی هیچ سنخیت و شباهتی ندارد؛ به گفته‌ی محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار)، این تعرفه گذاری، یک تعرفه‌گذاری غیرعادلانه و غیرواقعی است که فقط برای اینکه بگویند آن را اجرا کرده‌اند. بعد از رونمایی از تعرفه‌گذاری دولتی‌ها، بسیاری از پرستاران و فعالان صنفی آن‌ها خواستار استعفای مدیران سازمان نظام پرستاری شدند؛ مدیرانی که به گفته‌ی پرستاران برای خوشامد وزارت بهداشت و با هدف اینکه آن‌ها اعتبار و بودجه بسیار قلیلی برای جامعه‌ی پرستاری و حق و حقوق قانونی آن‌ها مصرف کنند، منافع همکاران خود را فراموش کرده و تعرفه‌گذاری را دو دستی به دولتی‌ها تقدیم کردند. پرستاران می‌گویند: تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی کجا و این چیزی که به نام تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نوشتند و در دست اجرا قرار دادند، کجا؛ آنچه مصوب شده اصولاً تعرفه‌گذاری نیست! 

فقط هزار میلیارد تومان اعتبار! 
حالا همان تعرفه‌گذاری که تعرفه‌گذاری نیست، بازهم به صورت علی الحساب و در بیمارستان‌های محدودی در کشور اجرا شده است؛ شریفی مقدم از اعتبار ناچیز هزار میلیارد تومانی برای تعرفه‌گذاری پرستاران خبر می‌دهد و می‌گوید: این تعرفه‌گذاری علی الحساب که برآمده از همان نظام ناعادلانه است، فقط در بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش دانشگاه‌های نظام پرشکی کشور اجرا شد؛ در بیمارستان‌های تامین اجتماعی، خصوصی و بیمارستان‌های خیریه، پرستاران همین مبالغ علی الحساب را هم نگرفته اند؛ گویا فقط خواسته‌اند بگویند بله ما اجرا کردیم! 

همین اجرای نیم بند، ناکافی و ناعادلانه که در اصطلاح عامیانه مصداقِ «از سر خود باز کردن است» اعتراضاتی را در جامعه‌ی پرستاری کشور به وجود آورده است؛ پس از پرداخت علی الحساب و ناچیزِ آنچه تعرفه‌گذاری خوانده شد، حتی پرستاران بیمارستان‌های دولتی –همانهایی که این مبالغ ناکافی را گرفته بودند- نیز لب به انتقاد و شکایت گشودند. در هشتم آذرماه، شاهد اعتراض پرستاران و کادر درمان بیمارستان امام خمینی تهران بودیم؛ این پرستاران یک حرف را تکرار کردند: «همش به ما وعده میدن اما حق مونو نمیدن»! یکی از این پرستاران در همان روز هشتم اذر به ایلنا گفت: «به بهانه‌ی نزدیکی روز پرستار، مبالغی را مثلاً علی‌الحساب به حساب پرستاران واریز کرده‌اند که ربطی به تعرفه‌گذاری واقعی ندارد.» 

چطور می‌گویید اجرای قانون آغاز شده؟! 
حالا در چنین مختصاتی، در صحبت‌های رئیس جمهور ابتدا هیچ نشانه‌ای از انتقاد از پرداخت علی الحساب و ناچیز تعرفه‌گذاری به حساب پرستاران وجود ندارد و توضیح نمی‌دهد که چرا بعد از پانزده سال، فقط هزار میلیارد تومان اعتبار برای تعرفه‌گذاری اختصاص یافته است آنهم در شرایطی که برای برخی از خواص زیرمجموعه‌های دولت و نهادهای دولتی خاص، ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌اند تا هم حقوق‌ها ده تا بیست درصد ترمیم شود و هم فوق العاده ویژه تا سقف ۵۰ درصد افزایش یابد. 

رئیسی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در مراسم روز پرستار خدمت منفعت‌طلبانه، خدمت نوع‌دوستانه و خدمت در پرتو خداخواهی را سه دسته خدمت برشمرد و خاطرنشان کرد: خدمات پرستاران عزیز ما از نوع سوم خدمت است. پرستاران بزرگوار ما از روی مهر و محبت به هم‌نوعان خود و البته برای کسب رضایت الهی و در پرتو خداخواهی به بیماران رسیدگی می‌کنند که این بسیار ارزشمند است و قله و زیباترین جلوه آن را در دوران مقابله با کرونا شاهد بودیم. 

جواد توکلی (فعال صنفی پرستاران) در این رابطه با بیان اینکه انتظار بیشتری داشتیم؛ می‌گوید: ما پرستاران و کادر درمان، خودمان به خوبی می‌دانیم که کارمان خدمت به هم نوع است و اجر معنوی دارد، می‌دانیم که با خدا معامله کرده‌ایم و جان و عمر را در راه خدمتگذاری گذاشته‌ایم اما سوال این است که شما برای ما چه کرده اید؛ شما دولت‌ها که مدام اجرای قانون را پشت گوش انداختید و از پرداخت حقوق قانونی پرستاران طفره رفتید؛ چطور مدعی می‌شوید اجرای تعرفه‌گذاری آغاز شده و در آینده ارتقا می‌یابد؛ این پرداختِ علی الحساب و ناچیز، واقعاً به معنای آغاز اجرای قانون است، قانونی که پانزده سال تمام در انتظار اجرایی شدن آن بودیم؟! 

محمدی، پرستار شاغل در یکی از بیمارستان‌های تهران نیز در این رابطه می‌گوید: با عجله مبالغی را به عنوان علی الحساب تعرفه‌گذاری به حساب بخشی از جامعه‌ی پرستاری کشور واریز کردند تا در روز پرستار امسال بتوانند ادعا کنند تعرفه‌گذاری را اجرا کرده اند؛ حالا هم از این اجرایی شدن ظاهراً خوشنودند و ما اگر بگوییم این اجرای قانون نیست، لابد زیاده خواه هستیم! 

به گفته وی، «پرداخت علی الحساب فقط یک دلیل داشت؛ روز پرستار امسال حرفی برای گفتن داشته باشند؛ البته با این کارشان بعد از سال‌ها اهمال و بی‌توجهی، موجب نارضایتی بیشتر جامعه‌ی هدف شدند؛ واقعاً چطور فکر کرده‌اند با این مبالغ ناچیز پرستاران راضی می‌شوند؟» خواسته پرستاران مشخص است؛ بازنگری در نظام نامه‌ی تدوین شده برای تعرفه‌گذاری با مشارکت نمایندگان واقعی و مسئول جامعه‌ی پرستاری کشور، اجرای درست، اصولی و غیر علی الحساب آن نظام نامه‌ی جدید با تخصیص بودجه و اعتبار مناسب و پرداخت مابه التفاوت آن لااقل از ابتدای امسال. به گفته محمدی «پرستاران در دوران کرونا، صبوری، از خودگذشتی و تعهد مسئولانه‌ی خود را نشان دادند؛ حالا دیگر نوبت دولت است.» 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها