به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۳۷۲۷۷۴

ماموریت ماه به زمین بازمی‌گردد

ماموریت ماه به زمین بازمی‌گردد
گروه علمی: ناسا اعلام کرده که ماموریت "آرتمیس۱" پس از انجام دادن آخرین مرحله از سفر خود، مدار ماه را ترک می‌کند و در مسیر بازگشت به زمین قرار می‌گیرد.به گزارش ایسنا، ماموریت ماه "آرتمیس۱" (Artemis 1) ناسا پس از آخرین گذر از کنار ماه، سفر بازگشت خود به زمین را آغاز می‌کند. کپسول بدون سرنشین "اوریون" (Orion) روز گذشته اول دسامبر در ساعت ۱۶:۵۳ به وقت منطقه زمانی شرقی، موتور اصلی خود را به مدت یک دقیقه و ۴۵ ثانیه روشن کرد و در مسیری قرار گرفت که از نزدیک سطح ماه عبور کند و در راه بازگشت به خانه قرار بگیرد.  
 
آخرین اصلاح مسیر، در شانزدهمین روز از ماموریت آرتمیس۱ انجام شد که برای آزمایش سیستم کپسول اوریون در شرایط اعماق فضا پیش از قرار گرفتن فضانوردان در آن برای پرواز بعدی ماه طراحی شده است. روشن شدن موتور اصلی، سرعت کپسول اوریون را حدود ۴۹۸ کیلومتر در ساعت تغییر داد.مهندسان ناسا، آزمایش‌های حرارتی ردیاب‌ها را انجام می‌دهند که برای محاسبه موقعیت و جهت کپسول استفاده می‌شوند. این کار مهم است زیرا ردیاب‌ها باید بتوانند در برابر دمای شدید فضای عمیق مقاومت کنند.

اوریون به زودی سفر خود را به سوی خانه آغاز می‌کند. این کپسول فضایی در روز پنجم دسامبر، در ساعت ۱۱:۴۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، به فاصله ۱۲۸ کیلومتری از سطح ماه خواهد رسید و از کنار ماه عبور خواهد کرد. این کار، اوریون را در مسیر فرود در اقیانوس آرام برای روز ۱۱ دسامبر قرار می‌دهد.

اوریون در ۱۶ نوامبر برفراز موشک بزرگ "سامانه پرتاب فضایی" (SLS) ناسا پرتاب شد و ماموریت مورد انتظار این آژانس فضایی را به سوی ماه آغاز کرد.آرتمیس۱، نخستین ماموریت از پروژه آرتمیس ناسا است که با هدف ایجاد یک پایگاه قمری دائمی در نزدیکی قطب جنوبی ماه تا پایان این دهه انجام می‌شود.

نخستین ماموریت پروژه آرتمیس، به عنوان آزمایشی برای سامانه پرتاب فضایی و کپسول اوریون در نظر گرفته شد تا اطمینان حاصل شود که هر دو وسیله، قابلیت پرواز و ایمنی کامل را برای بردن خدمه انسانی به اعماق فضا دارند. اگر آرتمیس۱ طبق برنامه پیش برود، ماموریت آرتمیس۲، فضانوردان را در سال ۲۰۲۴ به مدار ماه خواهد فرستاد. سپس، ناسا فضانوردان را در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ در ماموریت آرتمیس۳ به ماه باز خواهد گرداند.

به گفته ناسا، آرتمیس۱ تاکنون به معیارهای خود رسیده است. مدیران ماموریت روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر اعلام کردند که پرتاب سامانه پرتاب فضایی در ۱۶ نوامبر نشان داد که این وسیله نقلیه دقیقا همان طور که در نظر گرفته شده بود، عمل می‌کند."مایک سارافین" (Mike Sarafin)، مدیر ماموریت آرتمیس گفت: نخستین پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی، بسیار چشم‌نواز بود. اگرچه ماموریت ما با اوریون در حال انجام شدن است اما ما در طول پرواز همچنان به یادگیری ادامه می‌دهیم. سیستم‌های موشک همان طور که طراحی شده‌ و مورد انتظار بودند، عمل کردند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها