کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روسیه در دام اتحادیه اروپا افتاد

11 آذر 1401 ساعت 14:31


گروه بین الملل:  اتحادیه اروپا با تعیین سقف قیمت «۶۰ دلار» برای هر بشکه نفت وارداتی روسیه موافقت کرده است.
در پی تصمیم هفت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه هفت در شهریورماه امسال، اعضای اتحادیه اروپا توافق کردند که سقف قیمت نفت وارداتی از روسیه ۵ درصد زیر قیمت بازار و حدود ۶۰ دلار باشد.
قیمت نفت شاخص برنت در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه حدود ۸۹ دلار بود، اما آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که روسیه برای فروش نفت خود در بازارهای جهانی تخفیف چشمگیر ارائه می‌دهد و هر بشکه نفت شاخص «اورال» خود را ۶۵ دلار می‌فروشد. البته آمارهای رویترز نشان می‌دهد که نفت اورال روسیه هم‌اکنون حدود ۷۰ دلار در بازارهای جهانی معامله می‌شود.بدین ترتیب، اتحادیه اروپا توافق کرده است که سقف قیمت خرید نفت روسیه ۶۰ دلار باشد تا هم کرملین از مزایای سود فروش نفت محروم شود و هم اتحادیه اروپا با کمبود نفت مواجه نشود.
قبلا اتحادیه اروپا توافق کرده بود که از ماه جاری تحریم نفتی روسیه را اعمال کند؛ موضوعی که نگرانی از کسری نفت در اتحادیه و رشد قیمت‌های جهانی را برانگیخته بود و نهایتا تصمیم به اعمال سقف قیمت گرفته شد.از طرفی لهستان، لیوانی و استونی مخالف اعمال سقف قیمت ۶۵-۷۰ دلاری پیشنهاد شده توسط گروه هفت برای نفت وارداتی از روسیه بودند و نهایتا با سقف قیمت ۶۰ دلاری توافق کردند.
پیشتر، وزرای اقتصاد گروه هفت شامل آمریکا، ژاپن، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا در ۱۱ شهریورماه اعلام کردند این کشورها ارائه خدماتی را که امکان حمل و نقل دریایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را در سطح جهان فراهم می‌کند، در صورتی که قیمت نفت روسیه بالاتر از سقف تعیین‌شده باشد، ممنوع می‌کنند. قرار است هر دو ماه یکبار، میزان سقف قیمت نفت برای روسیه توسط اتحادیه اروپا بازبینی شود.اعمال سقف قیمت نفت روسیه را در وضعیت دشواری قرار می‌دهد و مجبور است حداقل یک سوم تخفیف برای صادرات نفت خود ارائه دهد.
اتحادیه اروپا قبل از تحریمها به خاطر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سهمی بالای ۷۰ درصدی در کل صادرات نفت و محصولات نفتی روسیه داشت.
تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، هم این کشور را از درآمدهای نفتی محروم می‌کند و هم بازارهای جهانی را از ریسک کسری نفت دور نگه می‌دارد. روسیه سهمی ۱۰ درصدی در تولید نفت جهان دارد.قبلا روسیه تهدید کرده بود که فروش نفت به کشورهایی را که برای نفتش سقف قیمت تعیین کنند، متوقف می‌کند، اما به نظر می‌رسد محدودیت فروش نفت روسیه به بازارهای شرقی و اتکا به شرکتهای غربی در حمل و بیمه نفتش صادراتی، چاره‌ای برای این کشور برای تن دادن به سقف قیمت اعمال شده، نخواهد گذاشت.
بر خلاف انتظارها، با اعلام سقف قیمت تعیین شده برای نفت صادراتی روسیه، قیمتهای جهانی نفت تنها ۲ درصد رشد قیمت پیدا کرد و دچار تلاطم نشد.
آخرین گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید صادرات نفت روسیه نسبت به دوران قبل از تهاجم نظامی به اوکراین بیش از نیم میلیون بشکه افت داشته و به ۷.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر واردات نفت از روسیه را به نصف کاهش داده‌اند. تولید روزانه نفت روسیه نیز یک و میلیون بشکه کمتر از سطح مورد انتظار است و به ۹.۷۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.


کد مطلب: 372778

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/372778/روسیه-دام-اتحادیه-اروپا-افتاد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir