به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۳۷۲۷۸۱

نفتکش تحریمی چین به گل نشست

نفتکش تحریمی چین به گل نشست
گروه بین الملل: یک نفتکش عظیم چینی تحریم شده توسط آمریکا در ماه گذشته که با اسناد جعلی مرتبط با ایران و مالزی، نفت خام ونزوئلا را بار می‌کرد به گل نشسته است.
 نفتکش عظیم چینی یانگ‌یونگ، که سپتامبر پارسال دو میلیون بشکه نفت خام ونزوئلا را به نام نفت خام مالزی راهی چین کرده بود، حدود پنج هفته پیش در سواحل جزایر ریائو در اندونزی به گل نشسته است.
پیشتر گزارش‌های مختلفی مبنی‌بر به‌کارگیری همین روش از سوی ایران و جزایر مالزی برای جعل اسناد نفتی و فروش آن به چین منتشر شده بود.
رویترز نیز از قول منابع کشتی‌رانی و تجاری گزارش داده که همین نفتکش، در ماه مه پارسال با تغییر نام، دو میلیون بشکه نفت ونزوئلا را با جعل سند، تحت نام نفت مالزی، راهی چین کرده بود.
این بار نفتکش عظیم چینی، حامل نفت کوره ونزوئلا بود و گمان می‌رود برای عملیات تخلیه مخفی محموله نفت کوره به یک نفتکش دیگر و جعل منبع بار، راهی جزیره «نیپاه» شده بود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید ایران با پشتیبانی این ۱۳ شرکت عمدتا مستقر در چین، فروش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی خود به ارزش صدها میلیون دلار را تسهیل کرده است
بر اساس اسناد حمل‌ونقل و اظهارات ۱۱ منبع آگاه، کشتی «یانگ یونگ» یکی از سه کشتی شناسایی شده  است که توسط شرکت‌های کمتر شناخته شده برای صادرات نفت ونزوئلا اجاره شده بود و از اسناد جعلی برای پنهان کردن مبداء محموله خود استفاده می‌کرد.
ایالات متحده آمریکا تاکنون دو فروند از سه نفتکش یاد شده را تحریم کرده است.
ایران با تحویل نفت فوق سبک (میعانات گازی) به ونزوئلا برای رقیق کردن نفت سنگین این کشور و استفاده در پالایشگاه‌ها، نفت خام سنگین ونزوئلا را دریافت و با جعل سند، راهی چین می‌کند.
برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که ۵۷ میلیون بشکه از ذخایر نفت «بی‌مشتری» ایران در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس و آب‌های آسیایی، به‌ویژه مالزی انبار شده است.
با وجود این، آمارهای بین‌المللی از رشد چشمگیر صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در اکتبر گذشته حکایت دارد. بر اساس گزارش روز ۲۰ آبان شرکت تحلیل انرژی «وورتکسا»، ایران در ماه اکتبر یک میلیون بشکه صادرات نفت داشته که ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر از ماه سپتامبر است.

 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها