به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۱ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۳۷۲۷۹۹

نتانیاهو با راست‌گرایان دینی ائتلاف تشکیل داد

گروه بین‌الملل: بنیامین نتانیاهو که در پی کسب پیروزی در انتخابات پارلمانی ماه گذشته اسرائیل به تشکیل دولت جدید مکلف شده، روز پنج‌شنبه، دهم آذر، با حزب راست‌گرای «صهیونیسم دینی» ائتلاف دولت را امضا کرد.
نتانیاهو با راست‌گرایان دینی ائتلاف تشکیل داد
بر اساس این توافق، پست وزارت دارایی به بتسال‌ال اسموت‎‌ریتس، رهبر این حزب که از حامیان عمده شهرک‌نشین‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری است و بر لزوم گسترش این شهرک‌ها اصرار دارد، سپرده شده و یکی دیگر از مهره‌های این حزب پست مشاوره در وزارت دفاع اسرائیل خواهد داشت. حزب نتانیاهو پیش از آن با دو فراکسیون راست‌گرای دیگر نیز پیمان ائتلاف را امضا کرد و از جمله پست وزارت امنیت ملی را به ایتامار بن‌گویر، رهبر جنبش «اقتدار یهودی» سپرد. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو حدود سه هفته دیگر برای نهایی کردن دولت جدید خود مهلت دارد. قرار است حزب لیکود در روزهای آینده ائتلاف با دو حزب پرقدرت مذهبی «شاس» و «یهودیت توراتی» را نیز نهایی کند تا حمایت ۶۴ نماینده دوره جدید مجلس از میان ۱۲۰ عضو «کنست» قطعی شود.
به نوشته تایمز اسرائیل، ائتلاف نتانیاهو با احزاب یاد شده در حالی است که دولت آمریکا تلاش کرده بود تا حضور مهره‌های راست افراطی در دولت جدید اسرائیل را محدود کند. نتانیاهو این هفته به شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز گفت که نگرانی‌ها از ترکیب کابینه او زودهنگام است و سیاست‌‌گذاری‌های اصلی در دست خود او و لیکود خواهد بود و اسرائیل «به کشوری بر اساس تلمود مبدل نخواهد شد». با این حال، رهبران و مقامات احزاب میانه و لیبرال اسرائیل که قدرت حکومتی را بر اساس انتخابات اخیر از دست دادند، در مورد عواقب سیاست‌های احتمالی دولت نتانیاهو، پیاپی هشدار می‌دهند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها