به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۳۷۲۸۲۳
گروسی: غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران مساله پیش‌پاافتاده‌ای نیست

روابط ایران با آژانس به مسیر خود بازگردد

روابط ایران با آژانس به مسیر خود بازگردد
گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی نسبت به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم ابراز نگرانی کرد.
رافائل گروسی، گفت: ما با ایران بر سر تعهداتش به آژانس اتمی چشم در چشم نیستیم. ما باید روابط‌مان را به مسیر خود بازگردانیم.وی عنوان کرد که «همچنان امیداوار است» که تهران توضیخاتی درخصوص پیدایش ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام نشده ارائه دهد.گروسی درخصوص گفت‌وگو با تهران گفت: به نظر می‌رسد که این گفت‌وگوها در حال حاضر شتاب لازم برای بازگشت به زندگی را نداشته باشد.مدیرکل آژانس اتمی در ادامه درخصوص اعلامیه ایران درخصوص غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در سایت هسته‌ای فردو ابراز نگرانی کرد.
وی عنوان کرد: ایران به اطلاع ما رساند که قصد سه برابر کردن غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را دارد.اینکه ایران ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰٪ افزایش داده، مساله «پیش‌پا افتاده‌ای» نیست و «عواقب» خواهد داشت. ۶۰٪ که خیلی به مرحله نظامی ۹۰ درصد، نزدیک است. این کار به آن‌ها انباری از مواد هسته‌ای می‌دهد که استفاده دیگری (به جز استفاده نظامی) ندارد. گروسی همچنین به پرونده مواد رادیواکتیو کشف شده در ایران اشاره کرد و گفت این‌طور به نظر می‌آید که ایران در ارتباط با اطلاعاتی که باید در اختیار آژانس قرار دهد، با این نهاد اختلاف نظر دارد.
او گفت: «ظاهرا ما با ایران بر سر وظایفشان در قبال آژانس، توافق نظر نداریم.»
در آستانه آخرین جلسه شورای حکام آژانس، ایران اعلام کرد که در ماه نوامبر (از میانه آبان ماه) روند ارائه توضیحات را آغاز خواهد کرد.
اما جلسه‌ای که گفته شده بود قرار است در ارتباط با این موضوع برگزار شود، در این ماه انجام نشد.پرونده مواد رادیواکتیو کشف شده در ایران، به یکی از موانع مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام نیز تبدیل شد.ایران به دنبال این بود که در جریان توافق جدید هسته‌ای، این پرونده نیز بسته شود، اما آژانس و قدرت‌های غربی اصرار کردند که پرونده، ابعادی فنی دارد و نمی‌توان آن را از طریق مذاکرات سیاسی حل و فصل کرد.
غرب می‌گوید در تلاش است تا اجازه ندهد که جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست یابد.
رافائل گروسی تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای با تهران به بن‌بست رسیده است.
او افزود: «در حال حاضر به نظر می‌آید که بختی برای زنده کردن دوباره مذاکرات وجود ندارد.»



 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها