به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۳۷۲۸۶۳

رکوردشکنی شمار پناهجویان در اروپا

رکوردشکنی شمار پناهجویان در اروپا
گروه بین الملل: تعداد متقاضیان پناهندگی در اتحادیه اروپا، بدون احتساب پناهندگان جنگ اوکراین، افزایش چشمگیری پیدا کرده و به بالاترین سطح در شش سال اخیر رسیده است. این به چالش بزرگی برای برخی کشورهای اتحادیه اروپا تبدیل شده است.
با پایان یافتن همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، گروه قابل توجهی از پناهجویان دوباره راهی کشورهای مختلف اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس شده‌اند. اندرو مک‌کینلی، سخنگوی مطبوعاتی آژانس پناهندگی اروپا می‌گوید که این روند به شدت در حال افزایش است و می‌افزاید: «تعداد درخواست‌های پناهندگی ارائه شده در اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شنگن در سال جاری ماه به ماه افزایش یافته و مثلا در ماه سپتامبر ۱۵ درصد بیشتر از ماه اوت بوده و به بالاترین سطح در شش سال گذشته رسیده است.»
این تعداد البته بسیار کمتر از پاییز سال ۲۰۱۵ است که ماهانه بیش از ۱۷۰ هزار درخواست ثبت شده بود. با این حال، رقم یاد شده شامل آوارگان جنگی از اوکراین نمی‌شود که به دلیل وضعیت خاص خود مجبور به درخواست پناهندگی نیستند.
مک‌کینلی می‌افزاید: «در ماه سپتامبر مقامات پناهندگی در اتحادیه اروپا و کشورهای شنگن در مورد حدود ۵۶ هزار و ۳۰۰ متقاضی تصمیم اولیه را اتخاذ کرده‌ و یک سوم آنها مستحق حمایت بین‌المللی تشخیص داده‌شده‌اند.» اما با توجه به افزایش درخواست‌ها، تعداد مواردی که هنوز رسیدگی نشده‌اند، دوباره به طور قابل توجهی افزایش یافته و اکنون به حدود ۵۴۸ هزار مورد رسیده است.
ادارات پناهندگی در بسیاری از کشورها تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند. برخی مانند اتریش به مراتب بیشتر. کارولین ادشتادلر، وزیر امور اروپایی اتریش گلایه می‌کند که کشورش باید دو و نیم برابر بیشتر از سال قبل به تقاضاهای پناهندگی رسیدگی کند، زیرا سیستم پناهندگی اتحادیه اروپا درست کار نمی‌کند.
او می‌گوید: «این غیرقابل قبول است که افرادی بدون ثبت نام در دو یا سه کشور اتحادیه اروپا حرکت کنند و برای اولین بار وقتی به اتریش می‌رسند درخواست پناهندگی کنند.» ادشتادلر معتقد است که مشکل شمار بالای متقاضیان پناهندگی به همه جای اروپا رسیده و به همین دلیل اکنون باید تلاش جدیدی را برای ایجاد سیستمی که واقعا پاسخگوی این معضل باشد آغاز کرد.
اکثر درخواست‌های پناهندگی در ماه سپتامبر توسط شهروندان سوری انجام شده که باعث تعجب است زیرا از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ اکثر متقاضیان پناهندگی از آنجا بوده‌اند. به گفته آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا سومین گروه بزرگ پناهندگان از ترکیه هستند.
درخواست‌ها از هند، بنگلادش، گرجستان و شمال آفریقا نیز به اوج رسیده است. آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا وضعیت ایران را نیز از نزدیک دنبال می‌کند. هنوز بازخورد دقیقی از تک تک کشورها وجود ندارد. اما این احتمالا می‌تواند به سرعت تغییر کند.
پناهجویانی که شمار آنها همچنان در حال افزایش است، عمدتا مسیر بالکان را انتخاب می‌کنند و شمار آنها سه برابر بیشتر از سال قبل شده است. یلوا یوهانسون، کمیسر داخلی اتحادیه اروپا می‌گوید: «این یک چالش بزرگ برای اتحادیه اروپا است.» در مقابل، سازمان‌های مدافع حقوق پناهجویان می‌گویند که بسیاری از مراحل پناهندگی نه "عادلانه" و نه "سریع" هستند.
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها