کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نکاتی درباره جلسات مشاوره طلاق

12 آذر 1401 ساعت 11:46

گروه کسب و کار: جلسات مشاوره طلاق و لزوم شرکت در جلسات چیست؟ فاصله بین جلسات مشاوره طلاق چقدر باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، این مطلب را مطالعه کنید.


جلسه مشاوره طلاق برای چیست؟
مشاوره طلاق نوعی از خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای است که طی به شخصی که در میانه فرآیند طلاق قرار دارد و یا طلاق گرفته است، کمک می‌کند تا احساسات خود را نسبت به این موضوع مدیریت کرده و تعارض‌ها را برای خود حل کند. طلاق منجر به تجربه احساسات مختلفی در شخص می‌شود. ممکن است فرد بطور همزمان احساس غم، ترس و خوشحالی را تجربه کند. جلسات مشاوره طلاق به طرفین کمک می‌کند احساسات متعارض خود را بهتر پردازش کنند و تصمیمی یگیرند که کمترین میزان پشیمانی را برایشان به همراه داشته باشد.

لزوم شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق
از زمانی که شما تصمیم به جدایی می‌گیرید تا زمانی که این کار را انجام می‌دهید، مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارید. هر کدام از این مراحل می‌تواند افکار و احساسات مختلفی به همراه داشته باشد. این افکار و احساسات ماهیتی جدید برای شما دارند و ممکن است از ظرفیت تحمل شما فراتر باشند. جلسات مشاوره برای طلاق، طی هر کدام از این مراحل به شما کمک می‌کند راحت‌تر تصمیم بگیرید و رنج کمتری را متحمل شوید.

چه تعداد جلسه برای مشاوره قبل از طلاق نیاز است؟
عموما در طلاق‌های توافقی 4 تا 5 جلسه مشاوره پیش از طلاق برای همسران توصیه می‌شود. در صورتی که هریک از طرفین نیاز به جلسات بیشتری داشته باشد تا بتواند با مسئله کنار بیاید، می‌تواند به صورت فردی به یک مشاور متخصص در حوزه طلاق مراجعه کند. جلسات فردی می‌تواند کوتاه‌مدت و یا بلندمدت باشد. طول دوره درمان به شدت نشانه‌هایی که فرد تجربه می‌کند بستگی دارد.



شرکت در جلسات مشاوره طلاق چه تاثیری دارد؟
جلسات مشاوره طلاق به دو شکل مشاوره قبل از طلاق و مشاوره پس از طلاق انجام می‌شود. هر دو شکل دارای مزایایی هستند که شرکت کردن در آن‌ها را برای افرادی که در شرف جدایی هستند، ضروری می‌کند. برخی از مزایای شرکت در جلسات مشاوره طلاق عبارت هستند از:

•    طی کردن آسان‌تر مراحل جدایی
الیزابت کوبلر راس معتقد است سوگ دارای 5 مرحله است؛ انکار، خشم، چانه‌زنی، افسردگی و پذیرش. اغلب افراد حداقل برخی از این مراحل را در فرآیند طلاق تجربه می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت طلاق نوعی فقدان است و سوگ به همراه دارد. برای حل کردن این سوگ می‌توان از مشاوره طلاق کمک گرفت.

•    ایجاد فضایی امن برای خانواده
طلاق تمامی اعضای خانواده از جمله فرزندان و خانواده اولیه همسران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هریک از اعضا ممکن است واکنش‌های متفاوتی به این اتفاق نشان دهند. مشاوره خانواده برای طلاق این امکان را فراهم می‌کند که فضایی امن برای گفتگو درباره احساسات خود نسبت به این مسئله در خانواده ایجاد شود. باید به این نکته توجه کنیم که حتی دلسوزترین و آگاه‌ترین والدین هم ممکن است از احساسات فرزند خود نسبت به جدایی والدینش غافل شوند. مشاوره طلاق می‌تواند از این غفلت جلوگیری کند.

•    افزایش مهارت‌های کنارآمدن
در طبقه‌بندی عواملی که بیشترین استرس را ایجاد می‌کنند، طلاق دومین جایگاه را دارد. بنابراین مهم است که راهکارهای کنار آمدن و مدیریت این شرایط را یاد بگیریم. برخی از افراد تحت اسرس شدید به راهکارهایی که اثری کوتاه‌مدت و فوری دارند اما در بلندمدت آسیب‌زا هستند، پناه می‌برند. راهکارهایی مانند مصرف الکل، سوء مصرف مواد و دارو و روابط جنسی متعدد از این دسته هستند. مشاوره طلاق به افراد کمک می‌کند را‌ه‌هایی سالم و موثر برای کنار آمدن پیدا کنند.

•    افزایش مهارت‌های ارتباطی
یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر برای هر نوع رابطه‌ای ضروری است. اما زمانی که شما در حال جدا شدن از همسر خود هستید و فرزند دارید، مشاوره خانواده برای طلاق به شما کمک می‌کند تا بعد از جدا شدن، با همسر سابق خود که پدر فرزند شماست ارتباطی مسالمت‌آمیز و موثر داشته باشید تا فرزندتان کمترین آسیب را ببیند. اگر طی فرآیند طلاق و پس از آن در روابط خانوادگی خود دچار مشکل شده‌اید و یا فرزندتان به این اتفاق به شکلی ناسالم واکنش نشان می‌دهد، با کمک گرفتن از مشاوره خانواده در افراکلینیک می‌توانید این بحران را پشت سر بگذارید.

چه زمانی باید به مشاوره طلاق مراجعه کنیم؟
در صورتی که فرآیند جدایی به گونه‌ای بر سلامت روانی شما اثر گذاشته است که نمی‌توانید به خوبی تمرکز کنید و قادر به انجام کارهای روزمره خود نیستید، بهتر است از یک مشاور طلاق کمک بگیرید. برخی از نشانه‌هایی که به شما می‌گوید باید از مشاوره طلاق کمک بگیرید عبارت‌اند از:
•    تغییر در الگوی خواب
•    کاهش علاقه نسبت به چیزهایی که قبلا برای شما جذاب بود
•    کاهش انرژی و انگیزه
•    کاهش توانایی تمرکز و حضور در لحظه حال
•    تغییراتی در اشتها و وزن
•    افکار آسیب زدن به خود



فاصله بین جلسات مشاوره قبل از طلاق چقدر باشد؟
جلسات مشاوره طلاق که در موارد طلاق‌های توافقی برگزار می‌شود بر عهده بهزیستی است. فاصله این جلسات با صلاحدید روانشناس تعیین می‌شود. اگر افراد به مشاور طلاق در کلینیک‌ها مراجعه کنند، شرایط جلسات در کلینیک‌ها به گونه‌ای دیگر است. این جلسات می‌تواند به صورت مشاوره طلاق آنلاین و مشاوره طلاق تلفنی و همچنین به صورت حضوری برگزار شود. مشاوره قبل از طلاق به زوجین کمک می‌کند تا از تصمیم خود مطمئن شوند و خود را از لحاظ روانی برای فرآیند طلاق آماده کنند. همچنین طی مشاوره قبل از طلاق همسران یاد می‌گیرند که چگونه مسئله جدایی خود را به شکلی موثر و سالم برای فرزندان خود توضیح دهند و از بروز تعارضات در خانواده جلوگیری کنند.

آیا شرکت در مشاوره طلاق اجباری است؟
بر مبنای قانون، شرکت کردن همسران در جلسات مشاوره طلاق در موارد طلاق توافقی امری اجباری است. این اجبار به این دلیل تعیین شده است که طرفین مطمئن شوند که تصمیم درستی می‌گیرند. در صورتی که قصد دارید طلاق بگیرید، فارغ از اجبار قانونی آن، بهتر است هم به صورت فردی و هم به همراه همسر خود از مشاوره قبل از طلاق کمک و راهنمایی بگیرید. در برخی از موارد مشکلی که طرفین بابت آن تصمیم به جدایی گرفته‌اند طی جلسات زوج‌درمانی ممکن است حل شود.
مشاوران زوج و خانواده در مرکز مشاوره افراکلینیک با دانش و تجربه‌ای که در این زمینه دارند، می‌توانند به شما کمک کنند.
 


کد مطلب: 372941

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/372941/نکاتی-درباره-جلسات-مشاوره-طلاق

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir