کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش خریداران سهم‌های کوچک‌تر در بازار سهام

دنیای اقتصاد , 12 آذر 1401 ساعت 13:38


گروه اقتصادی: تمایل به خرید سهم‌های کوچک‌تر در بازار سهام چند روزی است که در بازار مشاهده می‌شود؛ این در حالی است که هر زمان که نرخ دلار و سکه افزایشی می‌شود، سهم‌های دلاری کمی مورد‌توجه اهالی بازار سرمایه قرار می‌گیرند. البته به دلیل اینکه نرخ دلار نیما هم‌پای دلار آزاد رشد نمی‌کند، طبیعی است که هم‌اکنون در بازار سهام شاهد توجه چشمگیری به این نمادها نباشیم.

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند معاملات بازار سهام پرداخت و گفت: «بر اساس روند معاملاتی بورس تهران طی روز‌های اخیر، محدوده نوسانی شاخص‌کل از ابتدای آذر ماه تاکنون بسیار کوچک شده و از طرفی حجم معاملات نیز همچنان در سطح پایینی قرار دارد. این موضوع حاکی از آن است که اغلب سهام بورسی در کف قیمتی خود قرار دارند، اما در همین کف‌های قیمتی هم بازار خریداری ندارد و سرمایه‌گذاران تمایلی برای واردکردن پول خود به بورس را ندارند. در چنین شرایطی است که می‌توان فرض کرد همچنان امکان رشد بازار وجود ندارد، بنابراین انتظار می‌رود تا برطرف‌شدن موانع بازار شاهد معاملاتی رنج و خنثی در بازار سهام باشیم.»

او ضمن تحلیل وضعیت صنایع، بیان کرد: «با توجه به اینکه بازار سرمایه بازاری کامودیتی‌محور است از این‌رو تحت‌تاثیر نرخ جهانی کامودیتی‌ها روند معاملاتی متفاوتی را تجربه می‌کند. از طرفی صنایع دلارمحور بازار در صورت رشد روابط تجاری ایران با سایر کشور‌ها می‌توانند مستعد سودسازی از منظر خود شرکت‌ها باشند؛ به این معنا که سودآوری شرکت‌ها رشد قابل‌توجهی را تجربه کند؛ این در حالی است که با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسد شرایط سیاسی-اقتصادی کشور تغییر چندانی را تا پایان سال‌شاهد نباشد، شیب کند رشد دلار همچنان پابرجاست، بنابراین با افزایشی‌بودن نرخ دلار، ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌تواند تا پایان سال کمی بالاتر از سطوح فعلی خود قرار بگیرد، ضمن اینکه صنایعی نظیر غذایی‌ها و شوینده‌ها که مصرف‌کنندگان داخلی دارند با افزایش تقاضا در پایان سال این صنایع نیز احتمالا روند صعودی داشته باشند.»

مسعود میرزاباقری، دیگر کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: «در ماه گذشته بعد از یک دوره اصلاح فرسایشی در بازار سهام به واسطه رشد قیمت ارز شاهد تکانه‌های مثبتی در بازار بودیم، به‌طوری‌که در این مدت شاخص‌کل حدود ۱۴‌درصد رشد داشت و شاخص‌کل هم‌وزن هم با ۱۵‌درصد رشد ماهانه مواجه شد.

در همین مدت گروه‌های پالایشی و خودروسازی بیشترین جذب نقدینگی و توجه را در بازار به خود اختصاص دادند. در نهایت شاخص فرآورده‌های نفتی با ۲۰‌درصد و شاخص خودروسازی ۲۹‌درصد رشد را تجربه کردند، اما این گروه‌ها تنها گروه‌های صعودی بازار نبودند، بلکه به واسطه حجم معاملات بیشتر از گروه‌های دیگر مورد‌توجه بودند، درحالی‌که به‌عنوان مثال شاخص گروه‌های حمل‌ونقل (۳۴‌درصد) انبوه‌سازی (۲۵‌درصد) لاستیک (۲۶‌درصد) کاشی و سرامیک (۲۰‌درصد) شاخص چندرشته‌ای صنعتی (۲۰‌درصد) و همچنین شاخص عرضه آب برق گاز با ۲۱‌درصد رشد مواجه شدند و بار صعود شاخص‌کل را به دوش کشیدند. البته با توجه به سنگین بودن افت قیمت سهام در بازار انتظار می‌رفت چنین رشد‌هایی را در بازار داشته باشیم. از طرفی اخبار حول عرضه خودرو در بورس‌کالا و شایعاتی در مورد نهایی‌شدن فرمول عرضه بلوک دو شرکت خودرویی از طرف دولت در کنار گزارش‌های خوب پالایشگاه‌ها در دو فصل اخیر باعث شد تا این دو گروه بیشتر مورد‌توجه بازار باشند.»
کلیک کنید.

این کارشناس ادامه داد: «در حال‌حاضر گروه‌های کوچک در بازار همچنان پتانسیل رشد را دارند. به‌عنوان مثال گروه رایانه، بیمه، سیمان و رادیویی، همینطور گروه بزرگ صنایع شیمیایی و گروه سرمایه‌گذاری‌ها در روز‌های اخیر در صدر ورود نقدینگی بودند که نشان می‌دهد این گروه‌ها با توجه به افت‌های گذشته و جا‌ماندن از رشد اخیر بازار می‌توانند در روز‌های آتی مورد استقبال قرار گیرند. در این گروه‌ها با گذشت زمان می‌توان انتظار تغییرات بنیادی را داشت. به‌عنوان مثال در گروه سیمان با نزدیک‌شدن به فصل ساخت‌وساز در جنوب کشور و همینطور فصل زمستان و قطعی احتمالی گاز می‌شود انتظار رقابتی‌شدن قیمت سیمان در مناطق جنوبی‌تر را داشت یا با توجه به افت شدید گروه رایانه و همچنین شنیده‌شدن شایعاتی در مورد تغییرات اساسی در مورد نظام کارمزد شرکت‌های PSP مورد‌توجه قرار خواهند گرفت.»

وی افزود: «طی روز‌های اخیر در گروه رادیویی نیز مصوبه اخیر مخابرات ایران در مورد تعرفه حداقل خدمات مکالمه روی‌نماد این شرکت تاثیر مثبت داشته و شاهد ایجاد صف خرید حجیم در روز بازگشایی این‌نماد بودیم. در گروه شیمیایی قیمت مواد پلیمری کم‌کم به ثبات رسیده و همچنین کاهش هفته گذشته قیمت نفت باعث افزایش اسپرد آروماتیک‌سازان همچون بوعلی و نوری می‌شود که با استقبال هم مواجه شدند. در نهایت می‌توان گفت با بالا‌رفتن ارزش نماد‌های تولیدی در بازار کم‌کم نوبت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌رسد تا این افزایش قیمت دارایی‌های زیرمجموعه را در قیمت سهام خود تجربه کنند؛ بخشی از بازار نیم‌نگاهی به این بخش خواهد داشت. همچنین توصیه می‌شود بخشی از سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های متنوع سرمایه‌گذاری در سهام ETF انجام شود تا ریسک‌ها کاهش یابد.»


کد مطلب: 372979

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/372979/افزایش-خریداران-سهم-های-کوچک-تر-بازار-سهام

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir