به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۳۷۲۹۸۳

قطار وعده‌های مسئولان برای معلولان

قطار وعده‌های مسئولان برای معلولان
گروه جامعه:به مناسبت روز جهانی معلولان (3 دسامبر)، قطار وعده‌های رسیدگی به خواسته‌های معلولان هم به حرکت درآمد. رئیس جمهور دستور تهیه تجهیزات مورد نیاز معلولان را داد و رئیس سازمان بهزیستی وعده مسکن را در لیست برنامه‌های این سازمان گذاشت. اما نه از اجرای قانون حمایت از معلولان نشانی پیدا می‌شود نه از نتیجه وعده‌های مسئولان.

به گزارش تجارت‌نیوز، 10 درصد از جمعیت کشور را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند. سهم‌شان از برنامه‌های دولت‌ها اما تنها وعده بود. یکی وعده مسکن می‌دهد، آن یکی وعده اشتغال؛ اما معلولان همچنان اندر خم یک کوچه برای اجرای قانون هستند. قانونی که همه سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی را به حمایت از افراد دارای معلولیت ملزم می‌کند.

از جمله این حمایت‌های قانونی می‌توان به اختصاص دست کم سه درصد از مجوزهای استخدامی داستگاه‌های دولتی و عمومی به معلولان اشاره کرد. اما نه تنها این بند بلکه به طور کلی قانون جامع حمایت از معلولان در کشوی میزهای سازمان‌ها خاک می‌خورد.پای صحبت معلولان که بنشینید، دل‌شان از همه چیز خون است. از پرداختی‌های ناچیز بهزیستی تا همین کوچه و خیابان‌هایی که یک گشت و گذار ساده را برای‌شان دو چندان سخت کرده، می‌گویند.

تورمی که به گفته برخی از کارشناسان از 50 درصد هم عبور کرده و به روایت مرکز آمار هم 44 درصد است، سنگینی بیشتری روی دوش معلولان گذاشته است.از مراکز نگهداری معلولان هم اخبار خوشایندی به گوش نمی‌رسد. همین چند ماه پیش بود که فیلمی از کشاندن یک معلول روی زمین، بدرفتاری و خشونت با او در یکی از مراکز نگهداری از معلولان منتشر شد. مجموع موارد گفته شده، تنها گوشه‌ای از آن چیزی است که معلولان با آن مواجه هستند.

قطار وعده‌های مسئولان برای معلولان
به مناسبت روز جهانی معلولان (3 دسامبر)، قطار وعده‌های رسیدگی به خواسته‌های معلولان هم به حرکت درآمد.علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی روز گذشته گفت که تا سه سال آینده 154 هزار نفر از افراد دارای معلولیت صاحب مسکن می‌شوند. البته همه معلولان مشمول این وعده او نمی‌شوند، بلکه فقط معلولان دارای 2 فرزند باید مدارک خود را به این سازمان بدهند و در صورت تائید وارد مراحل دیگر می‌شوند.

وعده مسکن معلولان را پیش از این هم صولت مرتضوی، وزیر کار هم داده بود. او هم شرایطی برای صاحب مسکن شدن این گروه از جامعه تعیین کرد.به گفته او خانوارهای فاقد مسکن و چند معلول که تحت پوشش بهزیستی باشند، ظرف یکی دو سال آینده صاحبخانه می‌شوند. البته اگر تعداد این خانوارها افزایش نیابدبا یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید اگر این وعده هم عملی شود تعداد کمی را شامل می‌شود. شرط اول او خانوارهای فاقد مسکن است. یعنی در همان گام ابتدایی بیش از 7 میلیون نفر از لیست خط می‌خورند.

شروط بعدی او، شامل خانوارهای دارای چند معلول و به شرط اینکه تعداد این خانوارها افزایش نیابد، می‌شود.
پیش از این تجارت‌نیوز در گزارشی این وعده وزیر کار را بررسی کرد. بر اساس این گزارش، با حذف غربالگری و اجرای قانون جوانی جمعیت و به گفته کارشناسان تعداد افراد دارای معلولیت افزایش می‌یابد.

افزایش زباله‌گردی معلولان
بسیاری از معلولان شغل ندارند. برخی دیگر هم که دستشان به کاری بند است، درآمدشان آنقدر کم است که از تأمین نیازهای ضروری خود هم مانده‌اند. تهیه ویلچر، سمعک، پوشک و… تنها بخشی از اقلام ضروری آنهاست. اقلامی که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری دستور داده در تهیه آن سازمان بهزیستی به معلولان کمک کند.
سازمان بهزیستی هر پنج سال یک‌بار به معلولان تحت پوشش کمک هزینه خرید ویلچر می‌دهد. البته کمکی که این سازمان می‌کند نه تامین تمام هزینه بلکه بخشی از هزینه مورد نیاز برای خرید وسیله مورد نیاز معلولان است. برای آن کمک هزینه ناچیز هم باید در صف بمانند، برخی بیش از یک سال هم در صف انتظار مانده‌اند.
پیش از این بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان به تجارت‌نیوز گفت: «بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان باید حداقل دستمزد سالانه که وزارت کار تعیین می‌کند به معلولان شدید و واجد شرایط پرداخت شود. اما نه دولت پیگیری می‌کند نه مجلس.»

همه این شرایط دست به دست هم داده، تا فقر عریان در خیابان‌ها هم شکل دیگری از خود نشان دهد. حالا میان زباله‌گردها هم از افراد دارای معلولیت هم می‌توان پیدا کرد.اگرچه به گفته مروتی تعداد زباله‌گردهای دارای معلولیت در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. برخی از آنها برای گذران زندگی به فروش ویلچرهای روی آوردند.

7 میلیون معلول بدون مستمری بهزیستی
حدود هفت میلیون نفر تحت پوشش بهزیستی هستند و مستمری می‌گیرند. از این میان به گفته مدیر کمپین معلولان حدود 850 هزار نفر دارای معلولیت هستند.اگر آمارها را بررسی کنیم، بیش از هشت میلیون نفر در کشور دارای معلولیت هستند. از این میان حدود 850 هزار مستمری می‌گیرند. به عبارتی بیش از هفت میلیون نفر از همان مستمری قطره‌چکانی بهزیستی هم بهره‌ای نمی‌برند.

ناگفته نماند مستمری خانوارهای یک نفره تحت پوشش بهزیستی، 420 هزار تومان، خانوار دو نفره 600 هزار تومان است. همچنین خانوارهای سه نفره تحت پوشش این سازمان، 800 هزار تومان، خانوارهای چهار نفره، یک میلیون و 80 هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر، یک میلیون 320 هزار تومان دریافت می‌کنند.به عبارتی اگر موفق به تائید سازمان بهزیستی برای دریافت مستمری هم شوند، مبلغ کمی را دریافت می‌کنند. مبلغی که معلولان نمی‌دانند به زخم اجاره مسکن بزنند، یا خرید اقلام خوراکی که هر ماه گران‌تر می‌شود.براساس لایحه دو فوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت در آبان ماه جاری، مستمری مددجویان بهزیستی نیز ۳۰ درصد افزایش یافت. قرار بود این افزایش مستمری از اواخر آبان اجرا شود.
برچسب ها: معلولان بهزیستی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها