به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۳۷۳۱۶۸

آمریکا سلاح قاچاق به یمن را توقیف کرد

آمریکا سلاح قاچاق به یمن را توقیف کرد
گروه بین الملل:ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا برای دومین بار ظرف یک ماه،  محموله سنگینی از سلاح قاچاق به مقصد یمن را کشف کرده است. کشتی در امتداد یک مسیر دریایی از ایران به یمن رهگیری شده است.
در بیانیه ناوگان پنجم ایالات متحده آمده که پرسنل نیروی دریایی هنگام بررسی پرچم کشتی، به محموله تسلیحات پی بردند. ماوقع که اول دسامبر رخ داده، سوم دسامبر رسما اعلام شد.
بیانیه تاکید کرده که واردات مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات یا فروش و انتقال سلاح به حوثی‌ها در یمن، ناقض قوانین‌ بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است.
ژنرال کوریلا، فرمانده ستاد کل نیروهای آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) در باره توقیف بار کشتی گفته است: «ایران همچنان مهره اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه است. ما برای امنیت و ثبات منطقه به مواجهه با ایران متعهدیم.»
برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیز گفته است که رهگیری این کشتی موید "استمرار انتقال محموله‌های غیرقانونی و مرگبار و رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران" است.
در توضیح جزییات محموله آمده که یک میلیون بسته فشنگ ۲۶/ ۷میلیمتری، ۲۵هزار بسته فشنگ ۷/ ۱۲میلیمتری، هفت هزار فیوز موشک و بیش از ۲۱۰۰ کیلو سوخت پرتاب راکت کشف شده است.ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های پنتاگون، وزارت دفاع آمریکاست که وظیفه حفظ منافع این کشور خلیج فارس، دریای سرخ،  خلیج عدن و بخش‌هایی از اقیانوس هند را بر عهده دارد.
نخستین موردکشف محموله قاچاق در پوشش کشتی ماهیگیری به هشتم نوامبر باز می‌گردد. آن زمان بیش از ۷۰ تن پرکلرات آمونیوم یافته شد که یک کاتالیزور قوی برای تولید سوخت موشک و مواد منفجره است. هم‌چنین بیش از ۱۰۰ تن کود اوره پیدا شد که استفاده دوگانه دارد؛ کشاورزی و ساخت مواد منفجره.فرمانده ناوگان پنجم در زمان کشف این محموله گفته بود که مواد مکشوفه برای ساخت بیش از ده موشک بالستیک میان‌برد کفایت می‌کردند.
سازمان ملل طی قطعنامه‌‌ای که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید ارسال هرگونه سلاح و کمک نظامی به حوثی‌ها را ممنوع کرد. با این حال جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته مقادیر زیادی تجهیزات نظامی، پهپاد و موشک در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها