به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۳۷۳۱۷۱

روسیه در تدارک تصرف باخموت

روسیه در تدارک تصرف باخموت
گروه بین الملل: وزارت دفاع بریتانیا با اتکاء به تحرکات نظامی رصد شده، از نیت روسیه برای محاصره شهر باخموت در استان دونتسک و تهدید مناطق شمال شرقی اوکراین خبر می‌دهد.
این وزارت‌خانه می‌گوید، تصرف باخموت از نظر عملیاتی ارزش چندانی ندارد اما می‌تواند موجب تهدید شهرهای شمال شرقی کراماتورسک و اسلاویانسک شود: «احتمال واقع‌بینانه این است که گرفتن باخموت یک هدف نمادین و سیاسی برای روسیه باشد.»

زنگ خطر بحران پناهجویان اوکراینی
مانفرد وبر، رئیس حزب مردم اروپا (EPP) در مصاحبه‌ای نسبت به جهش تعداد پناهجویان اوکراینی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی هشدار داده است. وبر با اشاره به تخریب مداوم زیرساخت‌های انرژی در اوکراین گفته است: «برلین باید خود را آماده وضعیتی دراماتیک و سیل جنگزدگانی کند که به زودی به کشورهای اتحادیه سرازیر می‌شوند.»
وبر در مصاحبه با "ولت ام زونتاگ" پیش‌بینی کرده که در هفته‌های آتی، سالن‌های ورزشی یا سالن اجتماعات مدارس در آلمان، ناچار شوند فضاهای خود را برای اسکان جنگزدگان اوکراینی اختصاص دهند. او از مقامات دولتی انتقاد کرده که هیچ تدارکی برای چنین احتمالی ندیده‌اند و از وقوع یک بحران مهاجرتی جدید غافل مانده‌اند.
صدها هزار نفر از مردم اوکراین به ویژه در خرسون و مناطق تحت محاصره روسیه هفته‌هاست بدون آب، برق، گرما و سوخت به سر می‌برند. این در حالی است که سرما و یخبندان واقعی زمستان از اواسط دسامبر به بعد شروع می‌شود.

کاهش ۳۰درصدی صادرات غله اوکراین
طبق آمار وزارت کشاورزی، اوکراین در پاییز ۲۰۲۲ نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۶/۲۹درصد غلات کمتری صادر کرده است. میزان جو، گندم و ذرت صادراتی در این بازه ۱/۱۸میلیون تن بوده است.به دلیل تهاجم روسیه، سه بندر اوکراین در دریای سیاه حدود شش ماه مسدود شدند. دولت کی‌یف گفته که می‌تواند در سال جاری حدود ۶۱میلیون تن غلات برداشت کند. در سال ۲۰۲۱، برداشت محصول به رکورد ۸۶ میلیون تن رسیده بود.

بزر‌‌گترین خرید تسلیحاتی استونی
استونی، همسایه روسیه و عضو ناتو، در حال خرید یک سامانه موشکی پیشرفته آمریکایی از نوع هیمارس است. ارزش این سیستم موشکی توپخانه با تحرک بالا، بیش از ۲۰۰میلیون دلار است و قرار خرید آن امضاء شد.این قرارداد شامل تحویل موشک و آموزش کار با سامانه نیز می‌شود. برد این موشک‌ها ۷۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است. کمپانی لاکهید مارتین قرار است نخستین موشک‌ها را سال ۲۰۲۴ تحویل دهد.سخنگوی ارتش استونی، خرید راکت‌اندازهای چندگانه هیمارس را "یک گام مهم در توسعه قابلیت‌های دفاعی" کشورش خوانده است.
لتونی و لیتوانی، دو کشور دیگر حوزه بالتیک نیز به سیستم‌های هیمارس مجهز شده‌اند.پس ازحمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده این سیستم‌ها را در اختیار اوکراین نیز قرار داد. وزارت دفاع استونی گفته است: «سامانه‌های هیمارس به انهدام اهداف نظامی روسیه با نشانه‌گیری دقیق کمک کرده‌اند.»

بایدن برنامه‌ای برای گفت‌وگو با پوتین ندارد
رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد با همتای روس خود ولادیمیر پوتین درباره پایان دادن به جنگ در اوکراین گفت‌وگو کند. کاخ سفید اعلام کرد که در حال حاضر، شرایط چنین گفت‌وگویی وجود ندارد.
بایدن در جریان دیدار با رئیس جمهور فرانسه گفته بود اگر پوتین آماده پایان دادن به جنگ اوکراین باشد، حاضر است با او مذاکره کند.بایدن در عین حال تصریح کرده بود که هر گفت‌وگو با پوتین را پس از مشورت با شرکای ناتو انجام خواهد داد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در پاسخ به بایدن گفت: «عملیات ویژه نظامی قطعا در اوکراین ادامه خواهد داشت اما پوتین همواره برای ارتباط آماده بوده و هست.»

مسکو تعیین سقف قیمت نفت را خطرناک خواند
اتحادیه اروپا، استرالیا و گروه هفت سقف قیمت هر بشکه نفت روسیه را ۵۷ یورو تعیین کرده‌اند که ۹ یورو از قیمت جهانی کمتر است.  هدف این تصمیم، کاهش درآمد نفت روسیه و جلوگیری از افزایش قیمت جهانی نفت پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا بر نفت خام روسیه و نیز پیشگیری از تقویت زرادخانه مسکو در جنگ علیه اوکراین است.
روسیه این اقدام را که با استقبال آمریکا مواجه شده، خطرناک خوانده است. در پیامی که سفارت مسکو در واشنگتن در تلگرام هم‌رسانی کرده، آمده که نفت روسیه همیشه مورد تقاضا خواهد ماند اما این تصمیم تنها باعث افزایش هزینه مواد خام و بی‌ثباتی بازار می‌شود.
دولت اوکراین اما توافق کشورهای گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا را کافی ندانسته است. آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی در تلگرام نوشت: «قیمت هر بشکه نفت روسیه باید نصف شود و به ۳۰دلار برسد. تنها در این صورت می‌توان اقتصاد دشمن را سریع‌تر از بین برد.»
این در حالی است که جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا از تعیین سقف قیمت نفت روسیه استقبال کرده و گفته است، اقتصاد روسیه دارد تحلیل می‌رود و بودجه کشور به طور فزاینده کاهش می‌یابد و سقف تعیین شده قیمت نفت باعث کاهش فوری مهم‌ترین منبع درآمد پوتین می‌شود.جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفته است: «ما معتقدیم سقف قیمت با محدود کردن توانایی پوتین برای سود بردن از فروش نفت و استفاده از این پول برای تامین مالی ماشین جنگی خود، تأثیر مطلوبی خواهد داشت».
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها