کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیاده‌روی فضایی فضانوردان ناسا انجام شد

13 آذر 1401 ساعت 13:59


گروه علمی:دو فضانورد ناسا طی یک پیاده‌روی فضایی هفت ساعته در روز شنبه سوم دسامبر، به تقویت و بازگرداندن قدرت به ایستگاه فضایی بین‌المللی کمک کردند.به گزارش ایسنا، "جاش کاسادا"(Josh Cassada) و "فرانک روبیو"(Frank Rubio)، خدمه ماموریت "اکسپدیشن۶۸"(Expedition 68) در دومین راهپیمایی فضایی خود در چند هفته اخیر، یک آرایه خورشیدی جدید را مستقر کردند و یک اتصال کوتاه را در یکی از هشت کانال برق "ایستگاه فضایی بین‌المللی"(ISS) ایجاد کردند. این دو فضانورد، تمام وظایفی را که کنترل‌کننده‌های پرواز برای آنها تعیین کرده بودند، انجام دادند و در طول فعالیت هفت ساعت و پنج دقیقه‌ای خود بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی، طبق برنامه کار کردند.

 
کاسادا طی پیامی که به مرکز کنترل ماموریت مخابره کرد، گفت: ما فقط به دلیل طرحی که تنظیم شده است، کارآمد هستیم. این موضوعی قابل توجه است. گروهی که ما را به موقع آماده کرد، کار خود را به خوبی انجام داد. 
کاسادا و روبیو سفر خود را در ساعت ۷:۱۶ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی آغاز کردند و از هوابند "کوئست"(Quest) خارج شدند. سپس، آنها به آزاد کردن یکی از دو آرایه خورشیدی جدید "iROSA" از حاملی پرداختند که در ۲۷ نوامبر توسط فضاپیمای "CRS-26" شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) تحویل داده شد.
 
همچنین، کاسادا یک تکیه‌گاه را در انتهای بازوی رباتیک ایستگاه نصب کرد و بعدا آن را برای حمل آرایه ۳۴۰ کیلوگرمی iROSA به محل نصب آن روی سازه سمت راست ایستگاه به کار برد."نیکول مان"(Nicole Mann)، فضانورد ناسا و "کویچی واکاتا"(Koichi Wakata)، فضانورد "آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن"(JAXA) که هر دو خدمه ماموریت "اکسپدیشن۳۸" (Expedition 38) هستند، بازوی رباتیک را از داخل ایستگاه فضایی هدایت کردند. کاسادا گفت: کویچی شگفت‌انگیز بود. برای هدایت سپاسگزارم. وقتی به داخل برگردم، قطعا به تو پنج ستاره می‌دهم.
 
کاسادا و روبیو پس از قرار گرفتن آرایه جدید در بالای پایه‌ای که قبلا نصب شده بود، مجموعه iROSA را باز کردند و سپس پیچ‌ها را محکم کردند تا آن را در جای خود نگه دارند. هنگام کار کردن در تاریکی، زمانی که بال‌های آرایه خورشیدی قدیمی برق تولید نمی‌کردند، فضانوردان کابل‌هایی را به کار بردند تا iROSA جدید را به منبع تغذیه ایستگاه ببندند.
 
در روشنایی روز، کاسادا دو پیچ را باز کرد و باز شدن iROSA آغاز شد. انرژی بالقوه‌ای که توسط بوم‌های کامپوزیت کربنی آرایه نگهداری می‌شد، برای باز کردن آرایه بدون نیاز به موتور کافی بود.هنگامی که iROSA پس از فرآیندی که حدود ۱۰ دقیقه طول کشید، به طور کامل مستقر شد، کاسادا دو پیچ را برای محکم شدن آرایه سفت کرد و نصب آن کامل شد.آرایه‌های خورشیدی، در جلوی بال‌های پنل خورشیدی قدیمی‌تر و کمی تخریب‌شده ایستگاه نصب می‌شوند و تا حدی روی آن قرار می‌گیرند. در صورت استفاده پشت سر هم، سیستم قدرت ارتقا می‌یابد و تامین برق ایستگاه را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.
 
مجموعه مشابهی از آرایه‌های راه‌اندازی‌شده که از راه دور مستقر می‌شوند، برای تامین انرژی ایستگاه "دروازه ماه"(Lunar Gateway) ناسا مورد استفاده قرار خواهند گرفت که قرار است در سال‌های آینده پرتاب شود.پس از انجام شدن کار iROSA و پس از اینکه مرکز کنترل ماموریت دید که قدرت خوبی در آرایه تازه نصب‌ شده جریان دارد، کاسادا و روبیو از هم جدا شدند. کاسادا به حامل iROSA بازگشت تا آزادسازی آرایه دوم را به عنوان یک کار مقدماتی برای پیاده‌روی فضایی بعدی آغاز کند که برای ۱۹ دسامبر برنامه‌ریزی شده است. در همین حال، روبیو به سمت بال آرایه خورشیدی بیرونی موسوم به "۱B" حرکت کرد تا کابل را جدا کند.
 
کنترل‌کننده‌های پرواز اخیرا مسیریابی برق را تغییر داده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که باتری‌ها در سطوح مورد انتظار شارژ می‌شوند.کاسادا و روبیو پیاده‌روی فضایی خود را پیش از ورود مجدد به قفل هوایی در ساعت ۲:۲۱ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی تکمیل کردند.


کد مطلب: 373183

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/373183/پیاده-روی-فضایی-فضانوردان-ناسا-انجام

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir