به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۳۷۳۲۲۵
آشنایی با تیم فنی ایران در قطر 2022

کی‌روش در جام جهانی 9 کمک خارجی داشت

کی‌روش در جام جهانی 9 کمک خارجی داشت
گروه ورزشی: نیمکت تیم ملی ایران را که در بازی های جام جهانی نگاه می‌کردیم، چهره های ایرانی کمی توجه‌مان را جلب می‌کرد. به غیر از مارکار آقاجانیان که در نیمه کار و بعد از منتفی شدن حضور جواد نکونام در تیم ملی، به جمع دستیاران کی‌روش اضافه شد، این مربی پرتغالی ترجیح داد همه همکاران خود را از نفرات مورد اعتماد خارجی انتخاب کند.
کی‌روش که در حدفاصل شهریور تا آذر 1401 تیم ایران را در اختیار داشت و برای جام جهانی آماده می‌کرد، 9 دستیار خارجی در سمت‌های مختلف به تهران آورد و در نهایت در قطر از آنها استفاده کرد. دستیارانی که عمدتا پرتغالی هستند و البته در مقاطع زمانی مختلف سابقه کار با کی‌روش را داشته‌اند. اما 9 خارجی‌ای که در کنار سرمربی پرتغالی ایران در جام جهانی بودند، چه کسانی بودند و چه فعالیت‌هایی داشتند؟ در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم:
**راجر ده‌سا؛ یار دیرین کی‌روش، دستیار اول
دستیار اول کارلوس کی‌روش و یار دیرین او کسی نبود جز راجر ده‌سا؛ مربی 58 ساله اهل آفریقای جنوبی که در دوران بازی یک دروازه بان بود. او که از زمان حضور کی‌روش در تیم ملی آفریقای جنوبی با مربی پرتغالی آشنا بود،‌ در تیم ملی مصر هم به عنوان دستیار اول سرمربی ایران را همراهی کرد.
ده‌سا در زمانی که کی‌روش در تیم ملی آفریقای جنوبی حضور داشت، مربی دروازه‌بان های آن تیم محسوب می‌شد اما بعدها به سمت سرمربیگری رفت و در تیم‌های کشور خود مثل آژاکس کیپ‌تاون، کیپ‌تاون استارز و اورلاندو پیراتس به عنوان نفر اول کادرفنی جلو رفت.
بعدها که کی‌روش به تیم ملی مصر رفت، در سمت دستیار اول او منصوب شد و در تیم ملی ایران نیز همین فعالیت را داشت. راجر تمرین دهنده اصلی تیم ملی ایران در اردوها و تمرینات محسوب می‌شد و به همین خاطر سعی داشت رابطه خوبی با بازیکنان برقرار کند. این مربی آفریقایی در طول جام جهانی نیز در تصاویر زیادی کنار کی‌روش حضور داشت.

**برونو فلیکس؛ دیر آمد، زود همه کاره شد
مربی خارجی‌ای که سابقه زیادی در فوتبال اروپا و آسیا داشت و در کنار کی‌روش حضور یافت برونو فلیکس اولیویرا است. او یک مربی 45 ساله پرتغالی است که کمی دیرتر از سایر دستیاران به جمع اعضای کادرفنی تیم ملی ایران اضافه شد.
برونو در تیم‌های لسترسیتی، سوانسی و کوئینز پارک رنجرز در لیگ برتر جزیره به عنوان مربی کار کرده است. او همچنین در قاره آسیا نیز در مقاطعی روی نیمکت گوانگژوی چین و لخویای قطر نشسته بود تا اینکه با پیشنهاد یکی از دوستان کارلوس کی‌روش به عنوان دستیار او منصوب شد و کارش را شروع کرد. برونو مربی‌ای است که فوتبال را بیشتر به صورت تئوری دنبال می‌کندو به همین خاطر او نقش زیادی در طراحی تمرینات و آنالیز رقبای ایران در جام جهانی برعهده داشت.

**الکساندر لوپز؛ دومین جام جهانی با بیرانوند و کی‌روش

دستیار دیگری که خیلی اوقات کنار کارلوس کی‌روش بوده هم یک پرتغالی است؛ الکساندر لوپز دروازه بان سابق فوتبال پرتغال در 52 سالگی این شانس را به دست آورد که همچون دوره قبلی جام جهانی کنار کی‌روش حضور داشته باشد. لوپز در دوره قبلی جام جهانی نیز به عنوان مربی دروازه بان ها روی نیمکت ایران نشست و این دوره نیز وظیفه آماده سازی گلرها را برعهده داشت.
او به عنوان مربی دروازه بان ها سابقه طولانی دارد و تیم های مختلفی کار کرده است؛ لوپز در پرتغال در تیم های مختلفی کار کرده و سابقه فعالیت در چند تیم اماراتی‌و کویتی و همچنین حضور در تیم ملی گینه و باشگاه‌های هند و تایلند را نیز در کارنامه خودبه ثبت رسانده است. به هر ترتیب لوپز در دو جام جهانی با بیرانوند و کی‌روش کار کرد.

**میشل موریرا؛ با من بهبود پیدا کنید
یکی از جوان‌ترین دستیاران کی‌روش موریرا بود؛ او که اصالتا پرتغالی است در بحث توانبخشی و درمان با ورزش تجربه دارد و مورد اعتماد کی‌روش است. موریرا در تمام مدتی که در ایران حضور داشت، چند سفر به خارج از کشور داشت و مسئولیت اصلی او توانبخشی بازیکنان مصدوم تیم ملی بود.
او قبل از شروع تورنمنت مدتی به امارات رفت و با سردار آزمون به صورت اختصاصی کار کرد تا به بهبودی کامل برسد و در جام جهانی بازی کند. در تمرینات و مسابقات دوستانه و همچنین در طول برگزاری جام جهانی نیز هر بازیکنی دچار آسیب می‌شد سریعا در اختیار میشل قرار می‌گرفت تا روند بهبودی را شروع کند.
موریرا در تیم های ملی ایران، کلمبیا ومصر نیز با کی‌روش کار کرده و علم درمان ورزشی را در کادرفنی کی‌روش جلو برده است.

**میشل سالز؛ دستیار آقای بهبوددهنده
مربی جوان تیم ملی که فقط 36 سال سن داشت، سالز نام دارد. او معمولا به عنوان دستیار موریرا فعالیت می‌کرد و در امر بازتوانی بازیکنان مشارکت داشت. سالز کنار میشل موریرا در روند بهبودی بازیکنان کمک می‌کرد و در کادرفنی کارلوس کی‌روش جا داشت.
**ریکاردو سیلوا؛ بدن‌ها به یک پرتغالی سپرده شد
مربی بدنساز تیم ملی در تمرینات و بازی‌ها که مسئولیت اجرای تمرینات بدنی و همچنین گرم کردن منطقی بازیکنان در طول مسابقات را برعهده داشت، سیلوای 46 ساله بود. ریکاردو جزو اولین نفراتی بود که همراه کی‌روش به ایران سفر کرد و البته که تجربیات زیادی دارد. او سال‌ها در فوتبال و فوتبال ساحلی عمان کار کرده، در تیم ملی بولیوی نیز همین وظیفه را برعهده داشته و در سایر سوابق او کار کردن در باشگاه های پرتغالی از جمله بوآویشتا نیز دیده می‌شود.
ریکاردو با نظر کی‌روش اینبار به ایران سفر کرد و سعی کرد از نظر بدنی و جسمانی بازیکنان را در شرایط خوبی قرار بدهد.

**میکو کوجالا؛ مسئول امور بعد از مصدومیت
دیگر مربی بدنسازی تیم ملی ایران در جام جهانی یک مربی فنلاندی بود. میکوکوجالا مربی 45 ساله‌ای است که در دوره قبلی فعالیت کی‌روش در ایران نیز کنار او بود. با بازگشت کی‌روش به تیم ملی ایران میکو وظیفه آنالیز بازیکنان لژیونر تیم ملی را برعهده گرفت. میکو مدتی با نظر مستقیم کی‌روش به اروپا رفت و با نفراتی مثل سردار آزمون،‌سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، علی کریمی، علی قلی‌زاده و ... ارتباط گرفت تا بعد از مصدومیت‌هایشان فعالیت های بدنی را زیر نظر او انجام بدهند. تمرینات اختصاصی ای که میکو برای لژیونرها بعد از طی شدن دوران نقاهت در نظر می‌گرفت مدتی سوژه شده بود.

**ژوائو پیکسیرو؛ جوان‌ترین آنالیزور جام جهانی
آنالیز تیم ملی یک جوان 28 ساله بود که در کلمبیا و مصر هم کنار کی‌روش کار می‌کرد. او در دوره قبلی حضور کی‌روش در ایران نیز با او همکاری داشت و حالا در جام جهانی قطر هم او را همراهی کرد. جمع آوری داده های مربوط به بازیکنان از طریق GPS و همچنین آنالیز بازی های ایران و حریفان تیم ملی وظایف اصلی پیکسیرو بود.

**فیلیپ سانتوس؛ مدیررسانه پروازی
کارلوس کی‌روش در جام جهانی 2018 قطر نیز اصرار داشت که مدیررسانه تیم ملی پرتغالی باشد و در کنار او قرار بگیرد اما این اتفاق رخ نداد. با این حال فیلیپ سانتوس یک خبرنگار باتجربه پرتغالی به روسیه رفت و کارهای رسانه‌ای شخصی کی‌روش را انجام داد. در شرایطی که در جام جهانی قطر نیز محسن معتمدکیا به عنوان مدیررسانه تیم ملی فعالیت کرد، اما در ورود تیم به قطر مشخص شد که سانتوس در دوحه حضور دارد و او همچنان مشاور رسانه ای سرمربی پرتغالی است.
سانتوس که گفته می‌شود سابقه سردبیری رسانه رکورد پرتغال را در کارنامه دارد، در بحث ارتباط با رسانه‌های بین‌المللی به کی‌روش کمک می‌کرد و در سایر بخش های رسانه‌ای نیز کار خود را جلو می‌برد.

مارکار آقاجانیان؛ تنها ایرانی مورد اعتماد
بعد از منتفی شدن حضور جواد نکونام در کادرفنی تیم ملی ایران، کی روش دست روی مردی گذاشت که سال‌ها روی نیمکت ایران بدون حاشیه کنارش بود و آشنایی کامل با رفتارها و تفکراتش داشت؛ مارکار آقاجانیان. ستاره مسیحی و سابق فوتبال ایران که سوابق زیادی در این عرصه دارد، بار دیگر در کنار کی‌روش قرار گرفت تا تنها دستیار ایرانی او باشد. آقاجانیان با توجه به شناخت بهتری که از روحیات و مسائل فنی بازیکنان تیم ملی داشت، یکی از مشاوران خوب کی‌روش بود. او در ارتباط گرفتن با بازیکنان تلاش زیادی می‌کرد و به نوعی نقش مربی دلسوز را در تیم ملی داشت. اکثر بازیکنان اگر مشکل خاصی داشت با توجه به ارتباط با زبان فارسی با آقاجانیان مطرح می‌کردند و او تلاش زیادی داشت تا ارتباط میان بازیکنان با کادرفنی صمیمانه تر باشد.

**لشگر 10 نفره در اختیار کی‌روش
با احتساب همه مسائل می‌توان دریافت که کی‌روش برای حضور در جام جهانی به همراه از مارکار آقاجانیان (که به عنوان مربی ایرانی به کادرفنی تیم ایران اضافه شد) 9 دستیار و همکار خارجی که عمدتا پرتغالی بودند را در کنار خود داشت. فدراسیون فوتبال در بحث کادرفنی کی‌روش از هیچ تلاشی دریغ نکرد و هر کسی که سرمربی خواست به تیم اضافه شد. با همه این ها اما تیم ملی ایران نتوانست جواز حضور در مرحله دوم جام جهانی را به دست بیاورد.
جالب اینکه اکثر این نفرات در بازگشت تیم ملی ایران از قطر نیز همراه کی‌روش بودند. آنها حتی چند روز اضافه در تهران ماندند و بامداد امروز همراه سرمربی پرتغالی به کشورهای خود برگشتند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها