به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۳۷۳۲۵۹

این نوع قهوه را ننوشید!

این نوع قهوه را ننوشید!
گروه علمی: قهوه یک نوشیدنی سالم و محبوب است که بسیاری افراد روز خود را با آن آغاز می کنند ولی گاهی عدم توجه به برخی نکات باعث تثیرات ناخوشایندی بر سلامت می شودبه گزارش بهداشت نیوز ،میکروپلاستیک‌ها قطعات ریزپلاستیکی هستند که می‌توانند از طریق غذا، نوشیدنی یا حتی هوایی که تنفس می‌کنیم وارد بدن ما شوند. اگرچه دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که تاثیر این ترکیبات بر سلامت انسان چیست اما مطالعات، شواهد روشنی ارائه کرده‌اند که قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک‌ها می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو، التهاب و حتی آسیب دی‌ان‌ای(DNA) شود.
 
یک گروه تحقیقاتی به رهبری دانشگاه سیچوان در چین اکنون دریافته است که نوشیدن یک فنجان قهوه آماده در هفته می‌تواند فرد را در معرض بیش از ۹۰ هزار ذره میکروپلاستیک در سال قرار دهد.دانشمندان سه نوع مختلف از لیوان های پلاستیکی(پلی پروپیلن (PP)، پلی اتیلن ترفتالات (PET) و پلی اتیلن (PE)) را که معمولاً قهوه آماده در آنها سرو می‌شود را بررسی کردند و هر یک از سه نوع فنجان را با ۴۰۰ میلی‌لیتر آب پر کردند، آنها را با فویل بستند تا از ورود میکروپلاستیک‌های موجود در هوا به فنجان‌ها جلوگیری شود و آنها را به مدت یک دقیقه تکان دادند.

تجزیه‌وتحلیل نشان داد که در حدود پنج دقیقه، تعداد ذرات میکروپلاستیک در آب بین ۷۲۳ تا ۱۴۸۹ ذره در هر فنجان رسید. فنجان‌های پلی پروپیلن بیشترین تعداد ذرات را تولید کردند که با توجه به استفاده گسترده از این مواد در سراسر جهان بسیار نگران کننده است.

علاوه بر این، فنجان‌های حاوی مایعات داغ، میکروپلاستیک بیشتری نسبت به فنجان‌های سرد آزاد می‌کنند. در نهایت، تکان دادن فنجان‌ها  که در مورد قهوه آماده معمول است، باعث آزادشدن میکروپلاستیک‌ها شد.بر اساس نتایج، تخمین زده شد که افراد ممکن است ناخودآگاه ۳۷ هزار و ۶۱۳ تا ۸۹ هزار و ۲۹۴ میکروپلاستیک در سال را به دلیل استفاده از یک فنجان پلاستیکی در هر چهار تا پنج روز بخورند.محققان هشدار دادند که با توجه به مضرات بالقوه میکروپلاستیک‌ها، آلودگی میکروپلاستیک‌ها ناشی از استفاده از لیوان‌های پلاستیکی برای نوشیدنی‌ها باید جدی گرفته شود.
برچسب ها: قهوه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها