به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۳۷۳۲۶۴

تناقض در آمار كشته‌شدگان اعتراضات

تناقض در آمار كشته‌شدگان اعتراضات
 گروه سیاسی: بیانیه شورای امنیت کشور تعداد کشته‌شدگان ۱۲ هفته اخیر را ۲۰۰ نفر اعلام کرد. این بیانیه پایانی بر نقل قول‌های غیررسمی داخلی درباره تعداد کشته‌شدگان می‌شود؟
به گزارش روزنامه اعتماد، بیانیه عریض و طویل شورای امنیت کشور روز گذشته تعداد فوتی‌های ۱۲ هفته پرالتهاب گذشته کشور را ۲۰۰ نفر اعلام کرد؛ اقدامی که خلاف سنت مرسوم سکوت وزارت کشور در قبال تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات بود.
برای نخستین‌بار وزارت کشور یک عدد کلی اعلام کرده و گفته است که این ۲۰۰ جان انسان «شهدای امنیت، شهدای مردمی در اقدامات تروریستی، افراد بی‌گناه قربانی پروژه کشته‌سازی گروهک‌ها، مردم بی‌گناهی که در شرایط به هم ریختگی امنیتی جان باخته‌اند، اغتشاشگران و نیز عناصر ضدانقلاب مسلح عضو گروهک‌های تجزیه‌طلب» هستند، بدون آنکه تفکیکی درباره میزان هر کدام از این تقسیم‌بندی ارایه شود.اصل صدور بیانیه‌ای با اعلام عدد و تعداد برای فوتی‌ها در جریان اعتراضاتی دنباله‌دار، گام تازه‌ای است. اقدامی که در ایام دی ماه سال ۹۶ و آبان سال ۹۸ انجام نشد. اگرچه وزیر وقت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اظهارات ناشیانه خود در کمیسیون‌های مجلس و برنامه صدا و سیما داده‌هایی برای رسیدن به عدد کشته‌ها قابل تحلیل بود را ارایه داد، اما هرگز نه وزارت کشور وقت و در نه در سطح تخصصی‌تر نهاد شورای امنیت کشور، برخاسته از بطن مسوول‌ترین وزارتخانه دولت در این زمینه، بیانیه‌ای صادر نکرد و همین سکوت بستری شد برای اینکه آمار‌های غیررسمی نقل شده از نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی و حتی رویترز در جایگاه آمار‌های رسمی نقل قول شوند.
احتمالا دولت سید ابراهیم رییسی با به‌رغم اینکه در هر زمینه‌ای در ۱۲ هفته اخیر کوتاهی کرد، این‌بار دست پیش را گرفته و در یک بیانیه طولانی به سبک ادبیات رییس دولت سیزدهم، تعداد کشته‌شدگان را نیز اعلام کرد.
اما چهره‌های رسمی و نهاد‌های دیگر طی این دو هفته اعداد دیگری را نیز اطلاع‌رسانی کردند. به‌طور مثال کمتر از یک هفته قبل سردار حاجی‌زاده تعداد کشته‌شدگان و شهدا را بالغ بر ۳۰۰ نفر اعلام کرد که مشخصا نمی‌توان با گذشت زمان منطق کاهش تعداد فوتی‌ها را تایید کرد یا آمار‌های صداوسیما- اگرچه غیررسمی عنوان شده- در برهه زمانی ۳۱ شهریور تا هفتم مهر اعدادی را بازگو کرده که با طی زمانی حدود ۲ ماه با عدد فعلی مندرج در بیانیه قابل تطبیق نیست.
مطالبه اصلی در این شرایط، اما شفاف‌سازی درباره این ۲۰۰ جان از دست رفته است. درباره توزیع زمانی و مکانی این مرگ‌ها در ۱۲ هفته گذشته، اسامی آن‌ها و گزارش از نحوه و علت فوت‌شان. شاید این اعمال شفافیت وزارت کشور تکلیف اسامی سرگردان این روز‌ها را تعیین کند. 
برچسب ها: اعتراضات

۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۸:۵۰
خاک توسر شماهم (408064)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها