کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاکید نهضت آزادی بر ضرورت «همه‌پرسی»

13 آذر 1401 ساعت 19:24


گروه سیاسی: نهضت آزادی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تنها راه‌حل «واقع‌بینانه، خشونت‌پرهیز و کم‌هزینه» برای عبور از بحران کنونی در ایران را مبارزه قانونی و اصلاح‌طلبانه، در چارچوب ظرفیت‌های دموکراتیک قانون اساسی می‌داند.
در این بیانیه در سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی منتشر شد، آمده است: نهضت آزادی، در راستای گذار سالم و واقع‌بینانه به دموکراسی و تامین امنیت ملی راستین و همه‌جانبه و پایدار، خواستار برگزاری رفراندوم در چارچوب اصول قانون اساسی با محوریت «جداسازی نهاد دین از نهاد حکومت» و پاسخ‌گو کردن بدون استثنای مقامات سیاسی و رسمی کشور به خواست ملت است.
این تشکل تصریح کرده که طرح این پیشنهاد در شرایطی است که به بعضی از اصول قانون اساسی از جمله اصول ۴ و ۵ و ۱۱۰ آن که «معطوف به اختیارات گسترده ولایت فقیه و شورای نگهبان و پیامد آن نقض حقوق و حاکمیت ملت است»، ایرادات بنیادین وارد است.
نهضت آزادی ایران در بخش دیگری از این بیانیه با تاکید بر «حفظ تمامیت ارضی ایران» هم به حاکمیت و نیز خطاب به ملت توصیه کرده است: «از این میثاق ملی که میراث انقلابی مردمی است، به نحو جامع پاسداری کنند و بدان ملتزم باشند.»
نهضت آزادی ایران در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ توسط مهدی بازرگان تشکیل شد. این حزب اگرچه در چهار دهه گذشته زیر ضربات امنیتی بوده است ولی همواره رویکرد «میانه‌روانه» خود را دنبال می‌کند.
دور اخیر اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریورماه در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده و با گسترش دامنه آن به اغلب استان‌های ایران، اعتراضاتی بی‌سابقه رقم زده است. 


کد مطلب: 373268

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/373268/تاکید-نهضت-آزادی-ضرورت-همه-پرسی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir