به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۳۷۳۳۸۵

زمستان‌طولانی‌رمزارزها ازدیدگاه نوبلیست اقتصاد

زمستان‌طولانی‌رمزارزها ازدیدگاه نوبلیست اقتصاد
گروه اقتصادی: پاول کروگمن، نوبلیست سال 2008 اقتصاد در تازه‌ترین نوشته خود در روزنامه نیویورک تایمز به انتقاد از تکنولوژی بلاکچین و دنیای رمزارزها پرداخته است.به گزارش تجارت‌نیوز،‌  او باور دارد که نشانه‌هایی برای نابودی دنیای رمزارز به چشم می‌خورد.

زمستان طولانی دنیای رمزارز‌ها
پاول کروگمن، برنده نوبل اقتصاد ۲۰۰۸ و ستون‌ نویس روزنامه نیویورک تایمز، در مطلب جدید خود که در تاریخ ۱ آذر منتشر شد، به انتقاد از دنیای رمز‌ارز‌ها پرداخته است. او در مطلبی تحت عنوان «شبکه‌های بلاکچین اصلا چه کاربردی دارند؟» دیدگاه منفی خود درباره این تکنولوژی را بیان کرده است. او وضعیت بازار رمزارز‌ها را به زمستانی بی‌پایان (Finbulwinter) تشبیه کرده است که وضعیتی حادتر از زمستان طولانی است. از دیدگاه کروگمن، زمستان بی‌پایان می‌تواند نشانه‌ای از نابودی این بازار باشد که بحران نقدینگی صرافی FTX را نشانه‌ای از آن می‌داند.

دیدگاه درباره رمزارزها
او باور دارد که تکنولوژی بلاکچین و رمزارز‌ها لزوما تضمین کننده معاملات با هزینه کمتر نیستند و این کاهش هزینه‌ها هنوز در عمل اجرا نشده است. از دیدگاه این نوبلیست اقتصاد، موسسات و شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز بیشتر از بانک‌ها در معرض نوسانات تورمی موجود در اقتصاد‌ هستند. برای همین است که تاکنون اعتماد مردم نسبت به بانک‌ها کاهش نیافته است و هنوز برای پس‌انداز از بانک‌ها استفاده می‌شود.

تاکید بر ضعف بلاکچین
پاول کر‌وگمن در این مطلب، به چندین تلاش ناموفق برای بکارگیری تکنولوژی بلا‌کچین برای حل مشکلات جهان واقعی اشاره کرد. یکی از نمونه‌های این تلاش ناموفق، صرافی بورس استرالیا بود که تصمیم گرفت از تکنولوژی بلا‌کچین برای واضح نمودن و تصفیه معاملات استفاده کند، اما این برنامه تنها پس از دو هفته با ضرر ۱۶۸ میلیون دلاری کنسل شد.

دیدگاه‌های متناقض
این نوبلیست در طی دو سال اخیر دیدگاه‌هایی را بیان کرده است که گاهی با هم در تناقض بوده‌اند. برای مثال در می ۲۰۲۱، کروگمن ادعا کرده بود که با اینکه به مبانی فاندامنتال بیت‌کوین اعتقاد ندارد، اما باور دارد که این بازار قطعا تا بی‌نهایت پایدار خواهد ماند. او در ژوئن سال جاری نیز اظهار کرده بود، بازار رمزارز‌ها دارای حبابی مانند حباب املاک است. او در آن زمان، بازار رمزارزها را به خانه‌ای تشبیه کرد که بر روی ماسه ساخته شده است.
برچسب ها: رمز ارز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها