به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۳۷۳۴۲۷

واژه سال آکسفورد انتخاب شد

واژه سال آکسفورد انتخاب شد
گروه فرهنگی:واژه سال لغت‌نامه آکسفورد برای نخستین‌بار از طریق رای‌گیری عمومی از بیش از ۳۴۰ هزار انگلیسی زبان در سراسر جهان انتخاب شد.«Goblin mode» از سوی مردم به عنوان واژه سال ۲۰۲۲ لغت‌نامه آکسفورد انتخاب شد؛ در توضیح این واژه آمده است: نوعی رفتار بدون حس پشیمانی، خودخواهانه، تنبل، شلخته یا حریصانه که معمولاً به گونه‌ای بر خلاف هنجارها یا انتظارات اجتماعی است.
 
این نخستین باری است که لغت‌نامه آکسفورد از آرای عمومی برای انتخاب واژه سال انتخاب می‌کند. مسوولان انتشارات دانشگاه «آکسفورد» با اشاره به این نکته که «قاضی حقیقی زبان،‌ مردم سراسر جهان هستند از مردم خواسته بودند از میان سه واژه‌ای که توسط فرهنگ‌نویسان انتشارات دانشگاه آکسفورد معرفی شده است،‌ یک گزینه را انتخاب کنند.

در نهایت بیش از ۹۳ درصد از مردم واژه «Goblin mode» را انتخاب کردند. در این نظرسنجی در مجموع ۳۴۰ هزار نفر شرکت کرده بودند که بر اساس اعلام مسئولان آکسفورد بسیار کمتر از پیش بینی آنها بوده است. این عبارت برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ در توییتر مشاهده شد، اما در فوریه ۲۰۲۲ استفاده از آن در رسانه های اجتماعی فراگیر شد.
 
دو واژه‌ای دیگر که نامزد انتخاب به عنوان واژه سال بودند شامل «#IStandWith» هشتگی که در فضای مجازی برای اعلام همبستگی استفاده می‌شود و «metaverse» واژه‌ای که به محیط واقعیت مجازی اشاره دارد، می‌شوند.لغت‌نامه آکسفورد در سال ۲۰۲۱ «Vax» (واکسیناسیون)، در سال ۲۰۱۹ «Climate Emergency» (اضطرار اقلیمی) و در سال ۲۰۱۳ واژه «Selfie» (سلفی) را به عنوان واژه سال برگزیده بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها