به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۳۷۳۴۵۶

آشنایی با ۲۵ ارتش قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۲

آشنایی با  ۲۵ ارتش قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۲
گروه بین الملل: جنگ‌های سالهای اخیر در جهان اتفاقات غافلگیر کننده‌ای را رقم زدند که کارشناسان دفاعی و نظامی را وادار به مطالعه جنگاوری مدرن و دینامیک‌های متغیر آن با عمق بیشتری کردند. این جنگها نشان دادند حتی قدرتمندترین ارتش‌های جهان به رغم داشتن ارقام بالا و پیشرفتهای تکنولوژیکی ممکن است در مقابل حریفانی که به طرزی چشمگیرتر ضعیف‌تر هستند بنا به دلایل مختلف متحمل شکستهایی شوند.
پایگاه اینترنتی "اینسایدر مانکی" در مقاله‌ای به رده بندی ۲۵ ارتش قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۲ بر اساس معیارهای خود پرداخته است. معیارهای مورد نظر این پایگاه تحلیلی عموما تعداد هواپیما، زیردریایی و بودجه نظامی بوده است.
اینسایدر مانکی در این مقاله نوشته است: "آمریکا فعلا قدرتمندترین ارتش در جهان است. جنگ روسیه و مواضع هر چه تهاجمی‌تر چین در حوزه اقیانوس آرام باعث افزایش نگرانی آمریکا و مجبور کردنش به افزایش بودجه نظامی شده؛ موضوعی که عامل کمک به شرکت‌های تسلیحات سازی و نظامی است. کشورهای اروپا نیز در قبال تهدید روسیه شروع به افزایش بودجه نظامی خود کرده‌اند. این روند افزایش بودجه‌های نظامی به طرزی فوق‌العاده برای بزرگترین شرکت‌های نظامی جهان نافع خواهد بود. برخی از این شرکتهای بزرگ که انتظار افزایش درآمدشان را دارند شامل نورتروپ گرومن، بوئینگ، جنرال دینامیکس و لاکهید مارتین هستند."
این پایگاه اینترنتی در ادامه این گزارش پیش از آنکه ذکر ۲۵ ارتش برتر جهان را از انتهای فهرست شروع کند، می‌نویسد: "ما برای رده بندی کردن ۲۵ تا از قدرتمندترین ارتش‌های جهان در سال ۲۰۲۲ کلیت هزینه‌های نظامی آنها را در نظر گرفتیم. همچنین با توجه به اتکای شدید جنگهای مدرن به نیروهای هوایی و دریایی، در معیارهایمان برای رده بندی ۵۰ درصد اهمیت را به هزینه نظامی، ۳۰ درصد را به تعداد کل جنگنده‌های نیروهای هوایی و ۲۰ درصد اهمیت را به تعداد زیردریایی‌ها داده‌ایم."
۲۵. قطر
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۱۱۵۹۳
تعداد کل جنگنده ها: ۴۰
تعداد کل زیردریایی: ۰
قطر چند سال پیش با اختلاف پیدا کردن با چند کشور دیگر حاشیه خلیج فارس، توسط آنها منزوی شد و آنها در سال ۲۰۲۱ به محاصره سه ساله قطر پایان دادند. قطر با وجود دریافت فشارهای دیپلماتیک از جانب کشورهای خلیج فارس از این مناقشه در نهایت قدرتمندتر و خودمختار تر خارج شد.
۲۴. کلمبیا
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۱۰۱۸۰
تعداد کل جنگنده‌ها: ۱۷
تعداد کل زیردریایی: ۱۱
کلمبیا با داشتن یکی از بالاترین بودجه‌های نظامی در آمریکای لاتین، توانسته به این جایگاه در فهرست قدرتمندترین ارتش‌های جهان دست یابد.
۲۳. سنگاپور
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۱۱۱۱۵
تعداد کل جنگنده‌ها: ۱۰۰
تعداد کل زیردریایی: ۵
سنگاپور بخش بزرگی از کل بودجه کشور را برای ارتش خود در نظر گرفته است و به همین دلیل یکی از پیشرفته‌ترین ارتش‌ها در منطقه خود را در اختیار دارد.
۲۲. لهستان
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۱۳۷۱۰
تعداد کل جنگنده‌ها: ۹۱
تعداد کل زیردریایی: ۱
لهستان از لحاظ تاریخی با تهدیدات بزرگی از سوی روسیه و آلمان مواجه بوده است. درگیری این کشور با آلمان با جنگ جهانی دوم حل شد، اما تهدید روسیه همچنان این کشور را مضطرب ‌کرده و باعث می‌شود هزینه‌های سنگینی را برای ارتش هزینه کند و همچنین به دنبال حمایت آمریکا و ناتو باشد.
۲۱. هلند
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۱۳۷۵۲
تعداد کل جنگنده‌ها: ۴۰
تعداد کل زیردریایی: ۴
در اکتبر ۲۰۲۲، دولت هلند اعلام کرد قصد دارد تا میزان ۳.۵ میلیارد دلار دیگر برای تدارکات نظامی هزینه کند.
۲۰. برزیل
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۱۹۱۸۷
تعداد کل جنگنده ها: ۴۲
تعداد کل زیردریایی: ۷
برزیل به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان، به تقویت بودجه نظامی خود، عمدتاً در تلاش برای افزایش حضور خود در صحنه جهانی، ادامه داده است.
۱۹. اسپانیا
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۱۹۵۴۴
تعداد کل جنگنده‌ها: ۱۴۰
تعداد کل زیردریایی: ۲
در سال ۲۰۲۲، اسپانیا افزایش بیش از یک میلیارد دلاری بودجه نظامی را با هدف رساندن این بودجه به دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود تصویب کرد.
۱۸. کانادا
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۲۶۴۴۹
تعداد کل جنگنده‌ها: ۶۳
تعداد کل زیردریایی: ۴
کانادا اخیراً اعلام کرد که بودجه نظامی خود را در پنج سال آینده به میزان هشت میلیارد دلار افزایش خواهد داد.
۱۷. تایوان
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۱۲۹۵۹
تعداد کل جنگنده‌ها: ۲۸۸
تعداد کل زیردریایی: ۴
بودجه نظامی تایوان عمدتاً در راستای تقویت توانایی این جزیره برای دفاع از خود در برابر تهدید چین تنظیم شده است.
۱۶. پاکستان
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۱۱۳۰۴
تعداد کل جنگنده‌ها: ۳۵۷
تعداد کل زیردریایی: ۹
پاکستان از زمان تشکیل شدنش به دلیل مناقشات ارضی خود با هند، وضعیت یک کشور امنیتی را ایجاد کرده است. این کشور به رغم درگیر بودن با مشکلات اقتصادی مبالغ زیادی را برای دفاع هزینه می‌کند و زرادخانه بزرگ سلاح‌های هسته‌ای خود را به رخ می‌کشد.
۱۵. استرالیا
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۳۱۷۵۴
تعداد کل جنگنده‌ها: ۷۲
تعداد کل زیردریایی: ۶
استرالیا چندی پیش پس از آن که معامله‌اش با فرانسه برای خرید زیردریایی را لغو کرد تا از آمریکا یا انگلیس زیردریایی خریداری کند، درگیر اختلافی بزرگ با پاریس شد. در پایان این مناقشه، استرالیا ۵۸۴ میلیون دلار غرامت بابت لغو این معامله به فرانسه پرداخت کرد. شرکت‌های تسلیحات سازی بزرگ آمریکایی نظیر نورتروپ گرومن، بوئینگ، جنرال داینامیکس و لاکهید مارتین به تامین سلاح برای متحدان آمریکا مانند استرالیا می‌پردازند.
۱۴. ترکیه
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۱۵۴۷۹
تعداد کل جنگنده‌ها: ۲۰۵
تعداد کل زیردریایی: ۱۲
ترکیه یکی از بیشترین بودجه‌های نظامی در ائتلاف ناتو را داشته و همچنین به داشتن یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان می‌بالد.
۱۳. رژیم صهیونیستی
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۲۴۳۴۱
تعداد کل جنگنده‌ها: ۲۴۱
تعداد کل زیردریایی: ۵
رژیم صهیونیستی از زمان اعلام موجودیتش توسط همسایگانش تهدید شده و از آمریکا حمایت‌های هنگفتی برای تقویت ارتشش دریافت کرده است. شرکت‌های بزرگ آمریکایی نظیر نورتروپ گرومن، بوئینگ، جنرال داینامیکس و لاکهید مارتین به این رژیم سلاح می‌فروشند.
۱۲. ایتالیا
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۳۲۰۰۶
تعداد کل جنگنده‌ها: ۹۲
تعداد کل زیردریایی: ۸
ایتالیا یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان را با داشتن بالغ بر ۳۵۰۰۰۰ پرسنل فعال نظامی دارد.  با شروع مواجهه کشورهای اروپایی با تهدید تهاجم احتمالی روسیه آنها اقدام به افزایش بودجه‌های نظامی خود کرده و خرید تجهیزات و تسلیحات از شرکتهای آمریکایی همچون نورتروپ گرومن، بوئینگ، جنرال داینامیکس و لاکهید مارتین را سفارش داده‌اند.
۱۱. ایران
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۲۴۵۸۹
تعداد کل جنگنده‌ها: ۱۹۷
تعداد کل زیردریایی: ۱۹
ایران با وجود تحریم‌های متعدد علیه این کشور از بخش دفاعی خود غافل نشده است.
۱۰. عربستان سعودی
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۵۵۵۶۴
تعداد کل جنگنده‌ها: ۲۸۳
تعداد کل زیردریایی: ۰
عربستان سعودی به عنوان یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان، در طی دهه گذشته به افزایش بودجه نظامی خود به ویژه به دلیل مداخله‌اش و شرکت فعال در جنگ یمن ادامه داده است. عربستان سعودی عمده تسلیحات خود را از آمریکا وارد می‌کند و به همین دلیل دو کشور متحد بسیار نزدیک هستند و ارزش معاملات تسلیحاتی آنها به ده‌ها میلیارد دلار در سال می‌رسد.
۹. آلمان
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۵۶۰۱۷
تعداد کل جنگنده‌ها: ۱۳۴
تعداد کل زیردریایی: ۶
آلمان پس از حمله روسیه به اوکراین تصمیم گرفت بودجه نظامی خود را افزایش دهد؛ کاری که اکثر کشورهای غربی از آن استقبال خواهند کرد چون تا پیش از آن تلاش داشتند آلمان را به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا برای افزایش مشارکت‌های نظامی متقاعد کنند. این یک تغییر تاریخی است و ممکن است پیامدهایی برای دهه‌های آینده داشته باشد.
۸. ژاپن
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۵۴۱۲۴
تعداد کل جنگنده‌ها: ۲۱۷
تعداد کل زیردریایی: ۲۱
ژاپن اخیرا روسیه را پس از حمله به اوکراین یک تهدید بزرگ در نظر گرفته و همکاری با متحدان خود را افزایش داده است. این کشور بودجه نظامی خود را افزایش داده و این منجر به خرید بیشتر سخت افزار و تجهیزات نظامی جدید از سوی ژاپن شده است. در حال حاضر، پرسنل ذخیره ارتش ژاپن بیش از ۵۰۰۰۰ نفر است.
۷. انگلستان
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۶۸۳۶۶
تعداد کل جنگنده‌ها: ۱۱۹
تعداد کل زیردریایی: ۱۰
انتظار می‌رود بریتانیا تا سال ۲۰۳۰ بودجه نظامی سالانه خود را به ۱۰۰ میلیارد پوند برساند.
۶. فرانسه
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۵۶۶۴۷
تعداد کل جنگنده‌ها: ۲۶۶
تعداد کل زیردریایی: ۱۰
فرانسه بیشترین بودجه نظامی را در اروپا دارد و به همین دلیل در زمره قدرتمندترین ارتش‌های جهان قرار دارد. فرانسه علاوه بر هزینه‌های نظامی بالای خود، دارای تعداد زیادی جنگنده و زیردریایی است تا  قدرت نظامی خود را به رخ بکشد.
۵. کره جنوبی
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۵۰۲۲۷
تعداد کل جنگنده ها: ۴۰۲
تعداد کل زیردریایی: ۲۲
کره جنوبی چندین دهه است که دائماً با تهدید کره شمالی روبرو بوده و به همین دلیل رقم قابل توجهی را برای ارتش خود هزینه می‌کند.
۴. هند
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۷۶۵۹۸
تعداد کل جنگنده‌ها: ۵۶۴
تعداد کل زیردریایی: ۱۷
عمده بودجه ارتش غول‌پیکر هند به جای تسلیحات و مهمات، صرف حفظ حقوق، مسکن و مستمری نیروها می‌شود.
۳. روسیه
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۶۵۹۰۸
تعداد کل جنگنده‌ها: ۷۷۲
تعداد کل زیردریایی: ۷۰
بر اساس معیارهای ما، به طرزی تعجب آور روسیه همچنان سومین ارتش قدرتمند جهان است، در حالی که به یاد دارید که به دلایل متعدد جنگش در اوکراین به خوبی پیش نرفته است.
۲. چین
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۲۹۳۳۵۲
تعداد کل جنگنده‌ها: ۱۲۰۰
تعداد کل زیردریایی: ۷۹
چین بعد از تجربه رشد، به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده و همچنین پنجمین صادرکننده بزرگ اسلحه در جهان است. بزرگترین دریافت کننده تسلیحات چینی، پاکستان است.
۱. آمریکا
مجموع هزینه‌های نظامی (به میلیون دلار): ۸۰۰۶۷۲
تعداد کل جنگنده‌ها: ۱۹۵۷
تعداد کل زیردریایی: ۶۸
آمریکا در صدر فهرست ۲۵ ارتش قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۲ قرار دارد، در حالی که بودجه نظامی‌اش به تنهایی از مجموع بودجه‌های نظامی ۹  ارتش دیگر پایین تر از آمریکا در این لیست بیشتر است. با در نظر گرفتن میزان کمک ارائه شده از سوی آمریکا به اوکراین، این هزینه ممکن است در سال ۲۰۲۲ از یک تریلیون دلار فراتر رود.
برچسب ها: ارتش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها