به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۳۷۳۵۱۲

 غرب به دنبال نابود کردن روسیه نیست

 غرب به دنبال نابود کردن روسیه نیست
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور فرانسه گفت که کشورش و دیگر کشورهای غربی به دنبال «نابودی» روسیه نیستند. او همچنین حمله روسیه به اوکراین را «اشتباه بسیار بزرگی» دانست.
 امانوئل ماکرون،  در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس، گفت: چنین چیزی هرگز چشم‌انداز ما در فرانسه نبوده است. علاوه بر این، ما روابط نزدیکی از یک نقطه نظر فرهنگی و تاریخی داریم و همواره به مردم روسیه احترام گذاشته‌ایم.ماکرون گفت که «بحث‌های طولانی» با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشته است و «این آگاهی روشن وجود داشت که چقدر مردم روسیه مردمی بزرگ و با تاریخ بزرگ هستند.»در ادامه، رئیس‌جمهوری فرانسه از جامعه بین‌المللی خواست تا با توجه به حملات اخیر به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین، ابتکارات قانونی را علیه ولادیمیر پوتین آغاز کند.
بیل ویتاکر، خبرنگار سی‌بی‌اس در این مصاحبه مفصل برنامه ۶۰ دقیقه، از ماکرون پرسید که آیا پوتین باید به جنایات جنگی متهم شود یا خیر.
ماکرون گفت: «چیزی که اکنون باید انجام دهیم، جمع‌آوری تمام شواهد این جنایات جنگی است. به موازات آن، ما باید تمام ابتکارات قانونی را در واقع راه‌اندازی کنیم تا چنین نتیجه‌ای داشته باشیم. بنابراین، پاسخ من مثبت است.»با نزدیک شدن به فصل زمستان و افزایش حملات روسیه به منابع انرژی، ماکرون گفت که غرب باید از نقطه‌نظر «انسان‌دوستانه، اقتصادی و دفاعی» به اوکراین کمک کند. او به کنفرانسی بین‌المللی اشاره کرد که با همراهی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در ۱۳ دسامبر در پاریس برگزار می‌شود. او گفت که هدف از این کنفرانس، جمع‌آوری ژنراتور و کمک به غیرنظامیان در بازسازی مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر جنبه‌های زندگی روزمره است.
بیل ویتاکر همچنین اشاره کرد: در سال ۲۰۰۱، جورج واکر بوش، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده گفت که به چشمان پوتین نگاه کرده و باطن او را دید. امروز رئیس‌جمهوری فرانسه چه می‌بیند؟
ماکرون گفت: «باید بگویم که احتمالا نوعی خشم است.»
رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «به نظر می‌رسد که این نارضایتی نسبت به غرب – به‌ویژه ایالات متحده و اتحادیه اروپا – ناشی از این احساس است که غرب به دنبال نابودی روسیه است. این هرگز دیدگاه فرانسه نبوده، اما این برداشت پوتین بوده است.»ماکرون گفت که پس از ساعت‌ها گفت‌وگو با رهبر روسیه، به این موضوع پی برده است.
پیش از جنگ، ماکرون به مسکو رفت تا با رئیس‌جمهوری روسیه در تلاش برای جلوگیری از جنگ ملاقات کند و از آن زمان، او بر حفظ گفت‌وگوی باز با رهبر روسیه اصرار داشته است. ماکرون گفت که در طول این گفت‌گوها، دیدگاه پوتین را نسبت به سرنوشت خودش احساس کرد.ماکرون گفت: «این آگاهی روشن وجود داشت که چقدر مردم روسیه مردمی بزرگ و با تاریخ بزرگ بودند. و چشم‌انداز و احتمالاً سرنوشت او احیای یک امپراتوری بود.»از آنجایی که فرانسه تنها کشور اروپایی با حضور چشمگیر در منطقه هند و اقیانوس آرام است، بیل ویتاکر در برنامه  ۶۰ دقیقه پرسید که ماکرون در مورد «موضع تهاجمی‌تر» چین در قبال تایوان چه فکری می‌کند.
ماکرون گفت: «واضح است که تایوان، مساله‌ای است که مایه نگرانی است. گمان می‌کنم باید به این موضوع با آرامش فراوان و روشن، انصاف و احترام زیاد در خصوص استراتژی‌مان رسیدگی شود. بنابراین ما در خصوص وضعیت بسیار شفاف هستیم و تمایل زیادی به حفظ ثبات این منطقه داریم. استراتژی من در این منطقه، حفظ روابط فرانسه با شرکای کلیدی از جمله هند، ژاپن، اندونزی، فیلیپین، تایلند و استرالیاست. این کشورها می‌خواهند در صلح و ثبات زندگی کنند.»ماکرون گفت: «من می‌گویم که هیچ رویارویی‌ای بدون ساده‌لوح بودن، وجود ندارد.»
مجری سی‌بی‌اس همچنین گفت که در سن ۴۴ سالگی، ماکرون از رهبران ارشد در اروپاست و آیا این وضعیت را مناسب می‌داند یا خیر. ماکرون پاسخ داد: «بله، چون شما هم می‌توانید تجربه و هم انرژی داشته باشید.»
از ماه فوریه، قسمت اعظم انرژی او بر جنگ در اوکراین متمرکز شده است. از نگاه ایالات متحده، این ممکن است یک دنیا دورتر باشد اما از نقطه‌نظر ماکرون، این یک آتش‌سوزی در مجاورت و همسایگی است.
امانوئل ماکرون گفت: «روسیه در ۲۴ فوریه امسال تصمیم گرفت این جنگ را آغاز کند. فکر می‌کنم آنها مرتکب اشتباه بزرگی شدند. اولین مورد، احترام نگذاشتن به قوانین بین‌المللی و زیر پا گذاشتن همه اصولی بود که آنها امضا کردند. و این قاتل اعتبار آنهاست. دوم اینکه، احتمالاً آنها در ارزیابی ظرفیت‌های خود و ظرفیت‌های اوکراین اشتباهات زیادی مرتکب شدند و حالا اتفاقی که می‌افتد این است که مثلاً در سپتامبر آنها تصمیم گرفتند بسیاری از زیرساخت‌های غیرنظامی را بمباران کنند. و دیدگاه آنها این است که مردم اوکراین را ناامید کرده و زندگی آنها را در این زمستان غیرممکن کنند.»بیل ویتاکر پرسید: «شما گفتید که حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی یک جنایت جنگی است.»
ماکرون هم تایید کرد که «این یک جنایت جنگی است. فکر می‌کردم می‌شود جلوی همه این اتفاقات را گرفت. در زمانی که به مسکو می‌رفتم، گمان می‌کردم جلوگیری از این جنگ ممکن است. فکر می‌کنم بسیار مهم است که همه ما، یعنی اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و حداکثر تعداد کشورهای این دنیا از اوکراین حمایت ‌کنند. واضح است که روسیه و به‌ویژه رئیس جمهور پوتین، تصمیم گرفتند که دست‌کم انرژی و مواد غذایی را به سلاح تبدیل کنند و کمبود، نوسانات و تورم زیادی ایجاد کنند. و فکر می‌کنم شرط‌بندی او روی خستگی از جنگ و خستگی از تحریم است.»
رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: «فکر می‌کنم مهم است که این پیام را منتقل کنیم که این اوکراینی‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند؛ تنها راه برای یافتن راه‌حل از طریق مذاکرات خواهد بود. من هیچ شانسی برای گزینه نظامی نمی‌بینم.»همچنین ماکرون در پاسخ به پرسشی درباره اینکه ایالات متحده یک متحد قابل اتکا هست یا خیر گفت: «اگر به قرن بیستم نگاه کنم، مطلقاً هیچ دلیلی ندارم که در مورد جایگاه ایالات متحده در زمانی که آزادی و ارزش‌های ما در خطر است، تردید داشته باشم. اما وقتی به دوره اخیر نگاه می‌کنید، تغییر دولت تأثیر زیادی بر تغییرات اقلیمی، ایران و برخی مسائل دیگر داشته است.»بیل ویتاکر از ماکرون پرسید که آیا منظور او دولت ترامپ است و ماکرون گفت:‌«بله. بنابراین منظور من این است که فقط می‌خواهم متحد باشیم، می‌خواهم دوست باشیم، می‌خواهم شریک باشیم. من می‌خواهم با ایالات متحده تعامل داشته باشم، اما نمی‌خواهم وابسته باشم. و من فکر می‌کنم این بسیار مهم است. آیا چنین چیزی را می‌توانید تصور کنید که مثلا یک شهروند ایالات متحده بگوید که "امنیت من، آینده من به انتخابات در فرانسه بستگی دارد؟" نه، نمی‌توانم تصور کنم.»
رئیس‌جمهوری فرانسه در آستانه سفر به واشنگتن گفت: «روابط این دو متحد به همگام‌سازی مجدد نیاز دارد. چرا؟ علت آن انرژی است. اروپا خریدار نفت و گاز است. آمریکا تولیدکننده. و وقتی نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که صنایع و خانوارهای ما، به همان قیمت نمی‌خرند. بنابراین شکاف بزرگی هست که روی قدرت خرید و رقابت‌پذیری جوامع ما اثر می‌گذارد. در شرایطی که روسیه عرضه گاز طبیعی خود به اروپا را متوقف می‌کند و بازار آشفته است، اروپا بیشتر از آمریکا خرید می‌کند، اما به قیمتی شش برابر قیمتی که آمریکایی‌ها می‌پردازند. این روشی نیست که دوستان رفتار کنند. هزینه این جنگ، در دو سوی آتلانتیک یکسان نیست.»
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها