به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۳۷۳۵۱۷

نوع بعدی اعتراضات: مخفی و زیر زمینی!

نوع بعدی اعتراضات: مخفی و زیر زمینی!
گروه سیاسی:سایت رویداد۲۴ نوشت: شرایط کشور کار را به جایی رسانده که مردم صدای اعتراضی‌شان را در خیابان و معابر عمومی بلند کرده‌اند. حال سوال این است که تکلیف سیستم با مردمی که معترض هستند، چیست؟ بی‌توجهی یا تلاش برای برآورده کردن مطالبات؟ اگر بی‌توجهی ملاک باشد چه هزینه‌هایی خواهد داشت و اگر بنا بر تعامل با تعامل با جامعه باشد، توجه به چه الزام‌هایی می‌تواند گره‌گشا باشد؟
مهدی آیتی فعال سیاسی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ به این سوالات پاسخ داده است. او می‌گوید: برهم‌ریختگی در همه حوزه‌ها ملموس است اما اینکه چطور می‌توانیم برای جلب رضایت عمومی به وضعیت مطلوب برسیم، کمی دیر شده است. علتش هم این است، رضایت زمانی جلب خواهد شد که خواسته‌ها و مطالبات عمومی توسط حکومت جدی گرفته شده و برآورده شود. در واقع وقتی در طول سال‌های طولانی خیلی از توقع‌های مردم با بی‌توجهی روبرو شده و روی هم انباشته شده‌اند، از یک‌جا‌هایی ظهور و بروز پیدا کرده و در نتیجه به اعتراض و تظاهرات منجر شده است. اینکه تاکید می‌کنم «دیر شده است» به‌ این دلیل است که دولتمردان و مسئولین کشور باید در مورد خواسته مردم، علی‌الخصوص خواسته‌های زنان و جوانان رسیدگی لازم را انجام می‌دادند.
این نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: حالا که نظرات عمومی و مطالبات مردم بر زمین مانده است، طبیعی است که نارضایتی‌ها پررنگ شده و به کفِ خیابان راه یافته‌اند. حالا اگر دنبال جبران هستند، در قدم اول به‌شدت باید از خشونت پرهیز کنند. در واقع حاکمیت بداند، جواب اعتراض مردم خشونت نیست و بلکه نارضایتی عمومی را به‌طور جدی بیشتر و غیرقابل مهار خواهد کرد و در نتیجه، اعتراض‌هایی که به کف خیابان کشیده شده، کم‌کم به صورت زیرزمینی و مخفی درمی‌آیند. با این توضیح که چنین حالتی، ناامنی را بیشتر و خطرناک‌تر خواهد کرد.
او افزود: البته دولتی‌ها و مسئولان حاکمیتی تا حدی متوجه افزایش نارضایتی عمومی شده‌اند و دنبال این هستند تا راه‌حلی پیدا کنند. اگر قرار بر جلب رضایت عمومی باشد، باید با مردم با صداقت رفتار شود و گفت‌وگو و کرسی‌های آزاداندیشی فقط روی کاغذ نباشند. یعنی مسئولان بدانند، مردم دیگر فریب تبلیغات انتخاباتی و وعده‌های پوشالی را نمی‌خورند.
آیتی می‌گوید: برای اصلاح لازم است، به قانون‌اساسی برگردیم و آزادی مطبوعات، آزادی‌های اجتماعی، آزادی احزاب، آزادی تظاهرات خیابانی مسالمت‌آمیز و همچنین برگزاری رفراندوم را جدی بگیریم. یعنی مردم بتوانند نظرشان را درباره رابطه با آمریکا، توافق هسته‌ای، فعالیت احزاب، حجاب و... را علنی کنند و تصمیم‌گیران هم به آنچه مورد قبول اکثریت جامعه است، عمل کنند.
وی توضیح داد: کشور ما ۴۰ سال است که اسیر تحریم است. باید از مردم پرسید، راضی هستند به خاطر برخی سیاست‌ها به قدری تحت فشار باشیم که تهیه یک آنتی‌بیوتیک ساده هم برای ما سخت‌تر از سخت باشد؟ آیا مردم راضی‌اند فقر و تورم و... را تحمل کنند؟
آیتی در پایان گفت: اینکه باید درباره همه امور به نظر مردم رجوع کنیم، فرمایش امام راحل است که از سال ۴۲ تا بعد از سال ۵۷ در سخنرانی‌ها و نوشته‌های زیادی گفته‌اند «اگر کاری کنیم که مردم مخالف باشند، غلط است» بنیانگذار جمهوری‌اسلامی همچنین تاکید داشتند، اگر مردم به هر دلیلی ما را نخواهند، باید جمع کنیم و برویم.
برچسب ها: اعتراضات

میرزا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۸ ۰۶:۵۷
آزادی احزاب اگه نبود که حزب شما آزادانه مردم رو تحریک نمیکرد که بیشتر اغتشاش کنن و رسانه های اصلاحطلب مثه همین رسانه که این خبر رو نشر داده ازادانه فعالیت نمیکرد. یه نگاه به خودتون بندازید. شدید آلت دست اپوزیسیون خارج و مهره آمریکا و انگلیس (408602)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها