به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۳۷۳۵۵۴
برای حل مشکلات باید اول انگ چسباندن‌ها را برطرف کنیم

مردم را عصبانی کرده‌ایم

مردم را عصبانی کرده‌ایم
گروه سیاسی: نماینده  تبریز در مجلس گفت: قرآن به ما می‌گوید شناعت یک عده باعث نشود که شما پا را از عدالت آنطرف‌تر بگذارید. یعنی ما اگر به همین آیه عمل کنیم مردم این طور از دست ما عصبانی نمی‌شوند. ما الان طوری عمل کردیم که مردم را عصبانی کردیم، به جای اینکه خودمان را نقد کنیم می‌خواهیم بگوییم همه تقصیرها در طرف مقابل است.
 
به گزارش ایلنا، مسعود پزشکیان در رابطه با لزوم اصلاحات در نظام اداره کشور، گفت: این حدیث معصوم است که می‌فرماید « مَن استَوى یَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ» یعنی هرکس دو روزش برابر باشد، زیانکار است. وقتی ما به جای برابر بودن داریم عقب می‌رویم از نظر اقتصادی، از نظر ارزش پول ملی و برخی مسائل دیگر و در مقابل بیکاری بیشتر می‌شود یعنی مشکلات افزایش پیدا کرده است. یعنی یک جای کار ما گیر است و باید تغییرات و اصلاحات ایجاد کنیم. اگر تغییر ندهیم داریم زیان می‌کنیم و این چیزی است که به‌نظر من ما از آن غافلیم و متاسفانه کارها را به کسانی می‌دهیم که اکثر مواقع تجربه کاری ندارند. در نتیجه بدتر گیر می‌کنند، بدتر هزینه ایجاد می‌کنند و مشکلات را افزایش می‌دهند در نهایت هم تقصیرات را گردن خارجی‌ها می‌اندازیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که «در حال حاضر در چه سطحی نیاز به اصلاحات و ترمیم وجود دارد که مشکلات کنونی رفع شود؟ چه اندازه نیاز به اصلاحات ساختاری و سیاست هاست و چه اندازه این مشکلات به کارآمدی مدیران مرتبط است؟» اظهار داشت: ببینید وقتی شما یک مدیری را منصوب می‌کنید که تجربه ندارد و در آن حوزه کاری براساس سلسله مراتب بالا نیامده است، آدم خوبی هم باشد نمی‌تواند آن سیستم را اداره کند؛ دقت کنیم که مقبولیت با مشروعیت فرق دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی افزود: من اگر در یک حوزه‌ای کار نکرده باشم و طبق روال تجربه و سلسله مراتب بالا نیامده باشم و به یکباره از یک جای دیگر من را ببرند و یک جای دیگر به عنوان رئیس منصوب کنند خب مجموعه من را قبول نمی‌کنند؛ اگرچه حکم ریاست هم داشته باشم. حتی اگر قبول هم کنند همینطوری کوتاه آمده‌اند اما هیچکس از حرف‌های من اطاعت نمی‌کند و در نتیجه مشکل پیدا می‌کنند. مشکلات فعلی الان بیشتر به خاطر این است که آدم‌هایی را بر سر کار می‌گذاریم که براساس سلسله مراتب بالا نیامده‌اند.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که «در حال حاضر به نظر شما فردی مانند آقای خاتمی ظرفیت اینکه بتواند گامی در مسیر ترمیم شکاف موجود میان مردم و حاکمیت بردارد را دارد؟»، عنوان کرد: ایشان یک قسمت از ماجرا هستند، روز یکشنبه در آغاز جلسه مجلس این آیات قرائت شد « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ» و تا ادامه این آیات، این آیه‌های قرآن به ما می‌گوید شناعت یک عده باعث نشود که شما پا را از عدالت آنطرف‌تر بگذارید. یعنی ما اگر به همین آیه عمل کنیم مردم این طور از دست ما عصبانی نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: ما الان طوری عمل کردیم که مردم را عصبانی کرده‌ایم، به جای اینکه خودمان را نقد کنیم می‌خواهیم بگوییم همه تقصیرها در طرف مقابل است. از سوی دیگر تمام شخصیت‌ها را به حاشیه رانده‌ایم و هرکسی هست یک انگی به او چسباندند، مشکل این است که باید اول این انگ چسباندن‌ها را رفع کنیم.
نماینده تبریز در پاسخ به سوالی درباره «فعال شدن اصلاح‌طلبان در روزهای اخیر، اعم از نگارش نامه از سوی خاتمی به رهبری و یا برگزاری دیدارها» و اثرات احتمالی آن، گفت: من از جزئیات فعالیت‌های آقای خاتمی خبر ندارم اما کسی که در این کشور زندگی می‌کند و دلش برای مردم می‌سوزد حتما دلش می‌خواهد یک جوری به حل مسائل کمک کند. حالا چه آقای خاتمی باشد چه هر شخصیت دیگری، این‌ها همه پتانسیل هستند. اشتباه ما این است که به‌‌جای اینکه از این پتانسیل به نفع وحدت کشور و انسجام استفاده کنیم، هر روز داریم شکاف را عمیق‌تر می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است تغییر ملموسی ایجاد شود که مردم مشاهده کنند و بپذیرند راه این است که کارها علمی و براساس علم انجام شود. قرآن می‌فرماید به نقاط مختلف زمین سفر کنید و ببینید و بیاموزید که ملل دیگر چه کار کردند. باید دقت کنیم که کار باید براساس اصول علمی شکل بگیرد، اگر براساس علم باشد و علمی کار کنند می‌توانند مملکت را درست کنند. آن چیزی که می‌تواند ما را از وضع کنونی خارج کند، قبول کردن تجربه های علمی و کارهای کارشناسی است.

پزشکیان همچنین ابراز داشت: ما الان همه جا را آلوده کردیم تازه فکر می‌کنیم شهر درست کردیم، علت این است که نرفته‌ و ندیده‌ایم که در دنیا چه خبر است، خب قرآن می‌فرماید بروید و ببینید. در بحث جاده‌ها مقام معظم رهبری در سند چشم‌‌انداز فرموده بودند باید در منطقه اول باشیم در حالیکه همین الان هم در جاده‌هایی که درست می‌کنیم تلکنولوژی که استفاده می‌کنیم متعلق به ۶۰-۷۰ سال قبل است. الان یک جور دیگر راه و قطار و حمل و نقل درست می‌کنند و اشتغال ایجاد می‌کنند.وی گفت: ما با این‌ها فاصله داریم، اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید آدم‌های عالم و کارشناس را پیدا کنیم. با من و شما و این‌ها این مسائل حل نمی‌شود؛ علم چارچوب خودش را دارد، اینجوری نیست که من دستور بدهم و یک شبه حل شود.
برچسب ها: مسعود پزشكیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها