به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۳۷۳۵۷۴

سرمای اوکراین پهپادهای ایران را از کار انداخت

سرمای اوکراین پهپادهای ایران را از کار انداخت
گروه بین الملل: اوکراین اعلام كرد كه روسیه استفاده از پهپادهای انتحاری ساخت ایران را به دلیل اینکه این پهپادها در هوای سرد کار نمی‌کنند، متوقف کرده است.
یوگنی سیلکین، از فرماندهیان ارتباطات راهبردی نیروهای مسلح اوکراین، گفت که پهپادهای ایرانی استفاده‌شده در جنگ اوکراین از پلاستیک و موادی ساخته‌ شده‌اند که نمی‌توانند با یخ‌زدگی مقابله کنند.این مقام اوکراینی افزود که استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری ایران در اوکراین، از ۱۷ نوامبر متوقف شده است. ۱۷ نوامبر همچنین اولین روز در سال جاری میلادی بود که در اوکراین برف بارید. زمستان‌های اوکراین معمولا خیلی سرد است و بین ماه‌های دسامبر تا مارس، میانگین دما اغلب زیر صفر است.
با این حال، وزات دفاع بریتانیا در ۲۳ نوامبر اعلام کرد که احتمالا ذخایر پهپادهای ایرانی که در اختیار روسیه قرار داشتند، تمام شده‌اند و به این دلیل، روسیه چند روزی است که از پهپادهای انتحاری ایرانی استفاده نکرده است. بریتانیا همچنین افزود که روسیه احتمالا به دنبال تهیه پهپادهای بیشتری از ایران است.
روسیه در جریان جنگ اوکراین و از اکتبر سال جاری، از پهپادهای انتحاری ایرانی برای از بین بردن زیرساخت‌های برق و دیگر زیرساخت‌های حیاتی در سراسر اوکراین استفاده کرده است. چند شهرومند غیرنظامی اوکراین نیز در جریان حملات پهپادی روسیه کشته‌ شده‌اند.
ایران و روسیه نخست هرگونه همکاری در زمینه تسلیحاتی را رد کردند، اما ایران چندی بعد اعتراف کرد که به روسیه تسلیحات، از جمله پهپاد، ارسال کرده است. ایران تاکید کرده است که تسلیحات فروخته‌شده به روسیه را قبل از آغاز جنگ اوکراین به مسکو ارسال کرده است. اما ارزیابی‌های اطلاعاتی غرب با ادعای ایران در تناقض است.
شبکه سی‌ان‌ان در ماه نوامبر گزارش داد که ایران در حال آماده شدن برای ارسال تسلیحات بیشتر، از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، به روسیه است، و همچنین، ایران و روسیه توافق کرده‌اند که روسیه خودش تولید پهپادها را آغاز کند.واشنگتن‌پست پیش از این در گزارشی، از توافق بی‌سروصدای تهران و مسکو برای ساخت صدها فروند پهپاد در خاک روسیه گزارش داد.
این رسانه به نقل از سه مقام آگاه نوشت: «مقام‌های روسیه و ایران اوایل نوامبر طی نشستی در ایران، قراردادی را نهایی کردند که بر اساس آن، دو کشور به‌سرعت در حال حرکت به سمت انتقال طرح‌ها و اجزای کلیدی‌اند که امکان آغاز تولید [پهپادها] را ظرف چند ماه آینده فراهم می‌کند. اگر این توافق کاملا محقق شود، نشان‌دهنده تعمیق بیشتر اتحاد روسیه و ایران است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم از حرکت نظامی مسکو در اوکراین کاملا حمایت کرده بود.»
برچسب ها: اوکراین

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ۲۱:۱۹
موتور پراید بستین به پهپادها؟ (408245)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها