به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۳۷۳۶۰۳

عوامل رشد قیمت مسکن در تهران

عوامل رشد قیمت مسکن در تهران
گروه اقتصادی: متوسط قیمت مسکن امروز سه‌شنبه 15 آذر 1401 در تهران متری 46 میلیون و 700 هزار تومان گزارش شد.به گزارش ایسنا، یکی از کارشناسان بازار مسکن می‌گوید: مردم معمولا تحولات بازار ارز را نماگری از تورم آتی تلقی می‌کنند و در چنین مواقعی به خرید کالاهایی می‌پردازند که قابلیت محافظت از سرمایه‌ی آنها در برابر تورم را دارد. بر این اساس نوسانات قیمت ارز که از مهرماه آغاز شد تغییراتی در انتظارات تورمی به وجود آورد که به سوق یافتن سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن انجامید و در آبان‌ماه بروز پیدا کرد.

مهدی روانشادنیا با اشاره به افزایش 6.8 درصدی قیمت مسکن شهر تهران در یک ماه گذشته افزود: بدیهی است که تا وقتی روند نرخ ارز و تورم افزایشی باشد رشد قیمت در بازارهای موازی مثل طلا و مسکن نیز ادامه می‌یابد.

روانشادنیا تاکید کرد: موضوع دیگر، افزایش لجام‌گسیخته قیمت مصالح ساختمانی است. هزینه‌ی تمام شده‌ی ساخت مسکن در کشور به قدری بالا رفته که هم‌اکنون در برخی مناطق کشور، نرخ ساخت سهم بیشتری نسبت به قیمت زمین به خود اختصاص می‌دهد. در حالی که قبلا قیمت زمین تعیین‌کننده بهای تمام شده بود.

وی گفت: افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی باعث شده تا با یک رکود عجیب در ساخت‌وساز مواجه شویم. ما سالیانه به 800 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم؛ در حالی که تولید فعلی کمتر از نصف این تعداد است. البته پروانه‌هایی در سال جاری صادر شده که عمدتا مربوط به طرح نهضت ملی مسکن است اما این پروژه نیز در بخش‌هایی متوقف شده است. در واقع پروانه صادر می‌شود اما پایان کار کم است.

عوامل رشد قیمت مسکن در تهران
این کارشناس مسکن با بیان این‌که واحد نوساز در بازار مسکن به‌تدریج کمیاب شده است افزود: در شرایط تورمی فعلی بعضا مشاهده می‌کنیم که برخی فروشندگان از فروش منصرف می‌شوند. این کمبود عرضه نیز به عاملی برای رشد قیمت‌ها تبدیل شده است.

مهدی روانشادنیا درباره وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: در بیش از یک سال گذشته توجهات به تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی معطوف شده بود اما خروجی قابل‌توجهی دیده نشد. این سرخوردگی به تشدید تورم‌های بعدی انجامید. متقاضیان این پروژه تصمیم گرفتند مجددا به بازار مراجعه کنند و با هر سطح توانی اقدام به خرید کنند.

روانشادنیا با اشاره به انجام 8000 معامله در آبان‌ماه 1401 در شهر تهران گفت: مقایسه‌ی این عدد با دو سال اخیر نشان می‌دهد تعداد معاملات چندان پایین نیست و یک رقم نرمال را نشان می‌دهد. ما در برخی ماه‌ها 2500 معامله نیز داشتیم و رقم 8000 واحد عدد معنی‌داری است که گسیل برخی از سرمایه‌های جامعه به بازار ملک را نشان می‌دهد.وی مهمترین راهکارهای تثبیت بازار مسکن را کنترل تورم عمومی و افزایش ساخت‌وساز دانست و گفت: در خارج از بخش مسکن حتما باید تورم و رشد قیمت ارز مهار شود. در بخش درونی مسکن نیز راهی جز تولید وجود ندارد. این تولید باید در تناسب با تقاضا قرار گیرد که در حال حاضر بخش عمده‌ای از تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ متمرکز شده است.

قیمت مسکن در تهران
بنابراین گزارش، آبان‌ماه 1401 متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران 46 میلیون و 700 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 6.8 و 45.9 درصد افزایش یافته است. طبق اعلام بانک مرکزی هم‌چنین در آبان‌ماه تعداد معاملات انجام شده 8000 فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 47.8 و 9.6 درصد رشد نشان می‌دهد.
برچسب ها: قیمت مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها