به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۷۳۶۴۲

با آلوده‌ترین شهر‌های جهان آشنا شوید

با آلوده‌ترین شهر‌های جهان آشنا شوید
گروه جامعه: منبع اصلی آلودگی هوا احتراق سوخت فسیلی است که دراین‌رابطه تمام وسایل نقلیه با سوخت فسیلی نظیر خودروها، اتوبوس‌ها، قطارها، هواپیما، کشتی‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع زغالی و نفتی بیشترین نقش را دارند. امروزه بسیاری از شهرهای جهان در لیست نقاط آلوده جهان قرار دارند. به گزارش رویداد۲۴ ،در ادامه با آلوده‌ترین شهر‌های جهان آشنا شوید.

تعریفی از آلودگی هوا
نازنین احمدی: به‌وجودآمدن مواد گازهای آلاینده در هوا و آب‌ها آلودگی می‌گویند که باعث ایجاد مشکلات زیادی در سلامت انسان و محیط‌زیست می‌شود. با تحقیقات انجام شده در این مورد مشخص شده است که سطح آلودگی هوا در ۹۷ درصد کل شهرهای سراسر جهان بالاتر از نرخ استاندارد سازمان جهانی بهداشت است. منبع اصلی آلودگی هوا احتراق سوخت فسیلی است که دراین‌رابطه تمام وسایل نقلیه با سوخت فسیلی نظیر خودروها، اتوبوس‌ها، قطارها، هواپیما، کشتی‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع زغالی و نفتی بیشترین نقش را دارند. امروزه بسیاری از شهرهای جهان در لیست نقاط آلوده جهان قرار دارند.

کثیف‌ترین و آلوده‌ترین شهرهای جهان
یکی از مشکلات بزرگی که انسان قرن ۲۲ با آن دسته و پنجه نرم می‌کند و از قضا عامل اصلی آن نیز خود انسان هست، آلودگی است؛ آلودگی در هر زمینه‌ای. آلودگی آب که باعث کاهش آب سالم و آشامیدنی قابل‌دسترس می‌شود این یعنی یک مشکل بزرگ برای برطرف‌شدن اصلی‌ترین نیاز انسان، آلودگی هوا که منجر به بروز خطرات بهداشتی و خسارت به اکوسیستم طبیعی می‌شود.
 
آفریقای جنوبی
شهرستان‌های آفریقایی جنوبی برخی از کثیف‌ترین شهرستان‌های جهان هستند به‌طوری‌که در هر ساعت چیزی در حدود ۱۱۵ نفر براثر بیماری‌های مربوط به آلودگی‌های مختلف و ضعف بهداشتی جان خود را از دست می‌دهند. دلیل مرگ بیشتر این انسان‌ها، آلودگی‌های مرتبط با آب آشامیدنی است. در کنار آلوده بودن آب، آلودگی هوا نیز در طول سال جان انسان‌های زیادی را می‌گیرد.
 
روآندا، آنگولا
روآندا نام بزرگ‌ترین شهر و پایتخت آنگولا در افریقا است. شهری که بر کرانة اقیانوس اطلس واقع شده است و بندر اصلی آنگولا به شمار می‌آید. چیزی که در این شهر جالب است یکی از القاب آن است؛ این روآندا یکی از گران‌ترین شهرستان‌های دنیا با شمار می‌آید. اما شاید فکرکردن به اینکه با رفتن و یا زندگی‌کردن در این شهر چه چیزی انتظارتان را می‌کشد، ناراحت‌کننده باشد چرا که روآندا جزو کثیف‌ترین شهرهای دنیا است.

لوحه، هوگو
یکی دیگر از آلوده‌ترین و کثیف‌ترین شهرهای دنیا لومه است. که در غرب آفریقا واقع شده و پایتخت کشور توگو است. این شهر در خلیج گینه واقع شده و در زمینه صادرات قهوه، کاکائو، مغز نارگیل و دانه خرما از کشورهای فعال است متاسفانه یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا نیز به حساب می‌آید.

داکا، بنگلادش
داکا، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر بنگلادش و بیستمین شهر بزرگ جهان است که قلب تجارت، اقتصاد و فرهنگ کشور هم شده است. داکا در لیست آلوده‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است و محققان میزان غلظت ذرات آلاینده در هوای آن را ۲۱٫۱ درصد بالاتر از نرخ استاندارد سازمان بهداشت جهانی ارزیابی کرده‌اند.

دهلی، هندوستان
دهلی دومین شهر پرجمعیت هندوستان است که بیش از ۲۲ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. این شهر به‌عنوان پایتخت آلودگی هند نیز شناخته شده است و نرخ غلظت ذرات آلاینده هوا در این به بیش از ۱۴٫۸ برابر میزان استاندارد ذرات آلاینده هوا در سازمان بهداشت جهانی می‌رسد.


بمبئی، هندوستان
به گزارش رویداد24 هندوستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود همه‌ساله، بالاترین درصد شهرهای آلوده هوا را در خود جا داده است. بمبئی پایتخت ایالت مهاراشترا، دومین شهر پرجمعیت کشور پس از دهلی‌نو به شمار می‌آید با تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۲۱ بیش از ۹۰۰۰ نفر از جمعیت شهر جان خود را به علت آلودگی هوا از دست دادند و تعدادی هم راهی بیمارستان‌ها شدند و بستری‌هایی چندروزه را برای درمان تجربه کردند.مرمان و شهروندان این شهر در معرض خطر جدی قرار دارند؛ بسیاری از ساکنان لومه از بیماری‌های عفونی ناشی از مصرف آب آلوده رنج می‌برند چرا که آنها از اصلی‌ترین نیاز برای زندگی محروم هستند. مردمان لومه به آب سالم دسترسی ندارند و از آب‌های آلوده برای تمام مصرفشان استفاده می‌کنند. عدم مدیریت در زمینة جمع‌آوری زباله‌ها هم به این مشکلات دامن می‌زند.

بغداد، عراق
یکی دیگر از شهرهای آلوده جهان در آسیا قرار دارد؛ بغداد بزرگ‌ترین شهر عراق و دومین شهر بزرگ جنوب غربی آسیا است. با تمام مشکلات سیاسی و اجتماعی که بغداد با آنها روبرو است مشکل کم‌آبی را هم اضافه کنید. آب آشامیدنی که مردم از آن برای مصارفشان استفاده می‌کنند از پایین‌ترین سطح کیفیت برخوردار است که باعث شده تا بغداد در کثیف‌ترین شهرستان‌ها در جهان شود. مصرف آب آلوده در این شهر باعث شده تا انواع بیماری‌های خطرناک و کشنده به‌راحتی به مردم انتقال پیدا کند و در طول سال جان بسیاری را بگیرد.


کراچی، پاکستان
کراچی، بزرگ‌ترین شهر پاکستان و در بخش جنوب شرقی آن و بر کرانة دریای غرب قرار دارد. این شهر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان نیز بشمار می‌رود. کراچی با مشکلات زیست‌محیطی بسیاری دست‌به‌گریبان است؛ از مسائل زیست‌محیطی مثل زباله‌های شهری تا مشکلات ناشی از آن مثل آلودگی خاک و آب. عدم مدیریت زباله‌ها باعث شده مواد شیمیایی خطرناکی وارد آب‌وخاک کراچی شود و مشکلات غیر قابل جبرانی را سبب شوند. کراچی خط ساحلی آلوده و کثیفی دارد و بسیاری از شهروندان به بیماری‌های واگیرداری که از طریق آب آلوده منتقل می‌شود، دچار هستند.

مسکو، روسیه
مسکو، پرجمعیت‌ترین پایتخت پهناور کشور جهان، روسیه، چهارمین کشور آلودة دنیا است. شاید وقتی به‌عنوان یک گردشگر به این شهر سفر می‌کنید آلودگی و یا زباله‌ای در سطح شهر نبینید و گمان کنید مسکو زیبا و تمیز است، اما اشتباه نکنید! مسکو به دلیل این که یک شهر کاملاً صنعتی و قلب تپندة روسیه است، هوایی بسیار آلوده دارد به‌طوری‌که افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند در معرض خطر جدی برای مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف هستند. وجود کارخانه‌ها و رودهای بی‌شمار در شهر سبب به‌وجودآمدن آلودگی هوای نفس‌گیر در مسکو شده است. آلودگی تا جایی در طول سال مشکلات زیادی را هم برای مردم و هم برای محیط‌زیست به همراه دارد.

مکزیکوسیتی، مکزیک
این بار یکی از شهر‌های آلوده دنیا در آمریکای شمالی است. مکزیکوسیتی پایتخت کشور مکزیک که هوایی بسیار آلوده دارد. این آلودگی هوا ناشی از حجم بالای ترافیک این شهر است. تحقیقات انجام شده نشان داده در طول سال افراد زیادی به دلیل همین آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. مشکلات تنفسی زیادی برای مردمان این شهر به دلیل وجود ذرات مضر در هوا به وجود می‌آید به‌خصوص در فصل زمستان؛ پدیده‌ای که برای ما ایرانی‌ها هم ناآشنا نیست.
 
باکو، جمهوری آذربایجان
باکو، شهری در همسایگی ایران که هرساله گردشگران زیادی آن را مقصد تعطیلات خود انتخاب می‌کنند؛ اما یکی دیگر از شهرهای آلودة دنیا است. باکو به‌عنوان شهر سیاه شناخته شده است؛ زیرا منابع نفتی و پالایشگاه‌هایی در این شهر وجود دارد همین صنعت و حفارهای آن سبب شده تا باکو شهری آلوده و دارای کیفیت بهداشتی بسیار پایین باشد.
برچسب ها: آلودگی هوا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها