به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۳۷۳۶۵۵

نکاتی که در طبیعت گردی یک روزه باید بدانیم

گروه گردشگری: عاشق طبیعت و کشف مکان‌های تازه و خاص هستید اما وقتش را ندارید؟ رشد تورها و سفرهای یک روزه در سال‌های اخیر این مشکل را حل کرده و حتی با داشتن یک آخر هفته خالی هم می‌توانید یک خاطره خوب برای خود بسازید. اما برای یک تجربه طبیعت گردی عالی، لازم است یک سری نکات را نیز رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. 
نکاتی که در طبیعت گردی یک روزه باید بدانیم
زمان مناسبی را برای هر مکان انتخاب کنید
خیلی از مکان‌های طبیعت گردی، فصل و زمان خاصی برای بازدید دارند. به عنوان مثال تور کویر مصر  را در نظر بگیرید. کویرها در فصول گرم اصلا قابل بازدید نیستند و علاوه بر گرمای شدید و غیر قابل تحمل،  خطر گزیدگی توسط گونه‌های وحشی نیز وجود دارد. از طرفی برای رفتن به تور یک روزه که  از رودخانه و تنگه‌ها رد می‌شود بهترین زمان، فصول گرم است که بتوانید از آبتنی هم لذت ببرید. پس قبل از انتخاب مقصد راجع به آب و هوای آن تحقیق کنید تا بهترین زمان ممکن را برنامه ریزی کنید. 

از یک راهنما کمک بگیرید
برخی از علاقه مندان به طبیعت، خود را چنان خودکفا می دانند که نیازی به سفر با راهنما ندارند. اما در خیلی از مواقع راهنماها می توانند بینش و آموزش ارزشمندی را در مورد منطقه‌ای ارائه دهند که در هیچ جای دیگری نمی‌توانید به دست آورید. آنها در همه چیزهای محلی متخصص هستند، بنابراین همه چیز را می‌دانند، مثلا این که از کجا بهترین حیات وحش را ببینید یا کجا از بهترین غذاهای محلی لذت ببرید. بنابراین داشتن یک راهنمای باتجربه یا رفتن با تور یک روزه می‌تواند انتخاب خوبی باشد. دقت کنید که در صورتی که تازه کار هستید، برای رفتن به مسیرهای طبیعت گردی پرچالش و ماجراجویانه حتما با تور و راهنما بروید و به هیچوجه ریسک نکنید. 
بار سبک ببندید
تا حد امکان سبک بسته بندی کنید تا از حداکثر انعطاف پذیری در سفرهای خود اطمینان حاصل کنید. فراموش نکنید که کل روز قرار است این بار را بر دوش خود حمل کنید،‌ بنابراین برداشتن بار بیش از حد یا وسایل غیر ضروری فقط سبب خسته شدن‌تان می‌شود و نمی‌توانید از روز خود لذت ببرید. یک کوله پشتی سبک انتخاب کنید و فقط وسایل ضروری مانند آب، وعده غذایی مقوی و در صورت نیاز لباس اضافه همراه خود بردارید. می‌توانید از راهنمایی‌های تور یک روزه خود نیز استفاده کنید تا مطمئن شوید لوازم مورد نیاز را همراه دارید.  

سفر یک روزه

تحقیق در مورد حیات وحش محلی
اگر عاشق طبیعت هستید، مطمئن شوید که همیشه قبل از سفر در مورد حیات وحش آن منطقه مطالعه کنید. خواندن در مورد مقصد سبب می‌شود با دقت بیشتری دور و اطراف خود را بررسی کنید و نکات بیشتری هم توجه‌تان را به خود جلب کنند.  تا حدودی به این دلیل که یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با یک سایت خاص می‌تواند از طریق حیوانات، پرندگان، حشرات، گیاهان و غیره منحصربه‌فرد آن‌ها باشد. 
توان بدنی خود را در نظر بگیرید
گاهی ممکن است تصاویر و فیلم‌هایی از یک تور یک روزه جذاب در اینترنت ببینید و وسوسه شوید آن را امتحان کنید. اما قبل از این که سریعا به سایت آژانس مسافرتی خود بروید و تور را رزرو کنید، ابتدا وضعیت را کاملا بررسی کنید و از درجه سختی سفر مطلع شوید. برخی از تورها مانند تور کویر مصر درجه سختی بالایی ندارند و اکثر افراد می‌توانند آن را امتحان کنند. اما برخی از موارد طبیعت گردی چالش‌های مختلفی را در بر می‌گیرند: از پیاده روی‌های طولانی گرفته تا پریدن در تنگه‌های آب عمیق، کوهنوردی و گذشتن از مسیرهای صعب‌العبور. اگر توان بدنی کافی را نداشته باشید، شرکت در این تورها نه تنها لذت بخش نخواهد بود بلکه یک خاطره بد را برای‌تان به جای می‌گذارد و البته ممکن است حتی آسیب ببینید. 

لباس راحت و مناسب بپوشید
ممکن است گاهی با تصور این که قرار است عکس‌های جذابی در مقصد بگیرید، لباس‌های درستی انتخاب نکنید. گاهی هم این مشکل از نشناختن درست مقصد و نخواهند توضیحات آژانس مسافرتی در مورد تور ناشی می‌شود. در هر صورت باید بدانید که این کار اصلا ارزشش را ندارد و راحت ماندن در ساعات طولانی طبیعت گردی قطعا بهتر خواهد بود. علاوه بر لباس راحت و متناسب با آب و هوا، پوشیدن کفش سبک و اسپرت را نیز فراموش نکنید. اگر به مکانی می‌روید که احتمال وجود باران یا مه وجود دارد حتما یک بارانی یا پانچوی سبک نیز همراه خود ببرید. 

تور طبیعت گردی

قوانین طبیعت را فراموش نکنید
فراموش نکنید که طبیعت بکر و زیبا متعلق به همه (از جمله نسل‌های بعد) نیز هست و همه باید در جهت حفظ آن تلاش کنیم. از گذاشتن هرگونه ردی از خود در طبیعت خودداری کنید. این رد می‌تواند شامل ریختن آشغال، روشن کردن آتش یا نوشتن یادگاری در نقاط مختلف باشد. از خارج کردن شن و ماسه، صدف یا هرچیز دیگری به بیرون از محیط خودداری کنید و منابع طبیعی را از بین نبرید. اگر به تورهای کویری مانند تور کویر مصر می‌روید از ایجاد آلودگی نوری یا صوتی خودداری کنید. همه این کارها سبب می‌شود مهمانان خوبی برای طبیعت باشید. 

جمع بندی
در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین نکات را برای یک سفر طبیعت‌گردی یک روزه با هم مرور کنیم. این سفرهای یک روزه را می‌توانید خودتان نیز با برنامه ریزی و داشتن تجربه کافی انجام دهید. با این وجود اگر تازه می‌خواهید این کار را شروع کنید، بهترین کار همراه شدن با یک آژانس مسافرتی معتبر است که به شما کمک می‌کند حداکثر لذت را از روز خود ببرید و تجربه کافی را نیز کسب کنید. 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها