به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۳۷۳۶۵۹

گردشگری سال ۲۰۲۲ به کجا می‌رسد؟

گردشگری سال ۲۰۲۲ به کجا می‌رسد؟
گروه فرهنگی: صنعت گردشگری بین‌الملل تا پایان سال ۲۰۲۲ با بهبود سریع‌تر، به ۶۵ درصد از سطح قبل از همه‌گیری کرونا می‌رسد.به گزارش ایسنا، در فاصله زمانی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر در مجموع ۷۰۰ میلیون گردشگر در سطح بین‌المللی سفر کرده‌اند که بیش از دو برابر (+۱۳۳٪) تعداد ثبت شده برای مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ است و این رقم معادل ۶۳ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ است و تا پایان سال جاری میلادی به ۶۵ درصدی از سطح قبل از کرونا می‌رسد.
 
بر اساس برآورد سازمان جهانی گردشگری این نتایج حاصل افزایش تقاضای سفر، بهبود سطح اطمینان و رفع محدودیت ها در تعداد فزاینده‌ای از مقاصد بوده است.آخرین گزارش آماری جهانی گردشگری با برجسته کردن سرعت بهبود این بخش از بدترین بحران در تاریخ خود، نشان می‌دهد که ورودی‌های ماهانه در ژانویه امسال، ۶۴ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ بوده و تا سپتامبر به منفی ۲۷ درصد رسیده است. تخمین زده می‌شود که تنها در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ میلادی، ۳۴۰ میلیون ورود بین‌المللی ثبت شده است که تقریبا ۵۰ درصد از آمار ۹ ماهه است.

اروپا همچنان پیشتاز بهبود جهانی صنعت گردشگری
اروپا همچنان پیشتاز رشد گردشگری بین‌المللی است. این منطقه در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ پذیرای ۴۷۷ میلیون مسافر بین‌المللی (۶۸ درصد کل جهان) بود که به ۸۱ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری کرونا رسیده است، این رقم بیش از دو برابر آمار سال ۲۰۲۱ (+ ۱۲۶٪) بود که حاصل تقاضای قوی درون‌منطقه‌ای و سفر از ایالات متحده است. اروپا در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ با ثبت عملکردی قدرتمند تقریبا به ۹۰ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسید.

اوضاع در خاورمیانه چگونه است؟
در این میان خاورمیانه شاهد ورود بین‌المللی بیش از سه برابر (+۲۲۵%) از ژانویه تا سپتامبر نسبت به مدت مشابه در سال قبل بوده که برابر با ۷۷ درصد سطوح قبل از همه‌گیری است.آفریقا (+۱۶۶%) و قاره آمریکا (+) ۱۰۶ درصد نیز رشد قوی را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ ثبت کرده‌اند و به ترتیب به ۶۳ و ۶۶ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسیده‌اند. در آسیا و اقیانوسیه (+ ۲۳۰ درصد) در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲، تعداد ورودی‌ها بیش از سه برابر شد که بازتاب بازگشایی بسیاری از مقاصد، از جمله ژاپن در پایان ماه سپتامبر است. با این حال، ورود به آسیا و اقیانوسیه ۸۳ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ باقی مانده است؛ چرا که چین، بازار اصلی منطقه، همچنان درهای خود را به روی گردشگران بسته است.

گذر از سطوح قبل از همه‌گیری
چندین زیرمنطقه در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ به ۸۰ درصد تا ۹۰ درصد از ورودهای قبل از همه‌گیری خود رسیده‌اند. اروپای غربی (۸۸درصد) و اروپای مدیترانه جنوبی (۸۶درصد) سریعترین بهبود را نسبت به سطوح ۲۰۱۹ داشتند. کارائیب، آمریکای مرکزی (هر دو ۸۲ درصد) و شمال اروپا (۸۱ درصد) نیز نتایج قوی ثبت کردند. مقاصدی که در ۹ ماهه منتهی به سپتامبر ورودهای بالاتر از سطح قبل از همه گیری را گزارش می‌دهند شامل آلبانی، اتیوپی، هندوراس، آندورا، پورتوریکو، جمهوری دومینیکن، کلمبیا، السالوادور و ایسلند می‌شود.در ماه سپتامبر، ورودی‌ها از سطح قبل از همه‌گیری در خاورمیانه (مثبت ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹) و دریای کارائیب (مثبت یک درصد) فراتر رفتند و در آمریکای مرکزی (منفی ۷ درصد)، اروپای شمالی (منفی ۹ درصد) و اروپای جنوبی و مدیترانه ای (منفی ۱۰ درصد) ثبت شد.

درآمد کدام کشورها رکورد زد؟
در همین حال، برخی از مقاصد از جمله صربستان، رومانی، ترکیه، لتونی، پرتغال، پاکستان، مکزیک، مراکش و فرانسه، افزایش قابل توجهی در درآمدهای گردشگری بین‌المللی در هفت تا نه ماه اول سال ۲۰۲۲ ثبت کردند. این بهبود را می‌توان در هزینه‌های گردشگری خارجی در بازارهای اصلی مشاهده کرد، از جمله فرانسه که در این کشور هزینه‌کرد گردشگران تا ماه سپتامبر فقط ۸ درصد کمتر از درآمد ثبت‌شده در سال ۲۰۱۹ است.بلژیک، ایتالیا، ایالات متحده، قطر، هند و عربستان سعودی نیز از دیگر مقاصدی هستند که افزایش چشمگیر هزینه‌کرد گردشگران را شاهد بوده‌اند.

تقاضای شدید برای سفر هوایی و اقامت در هتل
بهبود چشمگیر گردشگری همچنین در شاخص‌های مختلف صنعت، مانند ظرفیت سفرهای هوایی و رزروهای هتل نیز در گزارش جدید سازمان گردشگری منعکس شده است. ظرفیت صندلی‌های هوایی در مسیرهای بین‌المللی (اندازه‌گیری شده بر اساس صندلی موجود در مسافت طی‌شده) در ماه‌های ژانویه تا آگوست به ۶۲ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسید که اروپا (۷۸ درصد) و آمریکا (۷۶ درصد) قوی‌ترین نتایج را ثبت کرده‌اند. ظرفیت پروازهای داخلی در سراسر جهان به ۸۶ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ افزایش یافته و خاورمیانه (۹۹ درصد) عملاً به سطوح پیش از همه‌گیری دست یافته است.

در همین حال، بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی STR، فعال در زمینه‌ آمارهای هتلداری، نرخ اشغال هتل‌ها در جهان از ۴۳ درصد در ماه ژانویه به ۶۶ درصد در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ رسیده است؛ اروپا با سطح اشغال ۷۷ درصد در سپتامبر ۲۰۲۲، پس از نرخ ۷۴ درصد در جولای و آگوست، پیشتاز بوده است. قاره آمریکا (۶۶ درصد)، خاورمیانه (۶۳ درصد) و آفریقا (۶۱ درصد) همگی در ماه سپتامبر شاهد نرخ اشغال بالای ۶۰ درصد بوده‌اند. بر اساس آمارهای زیر منطقه، اروپای مدیترانه جنوبی (۷۹ درصد)، اروپای غربی (۷۵ درصد) و اقیانوسیه (۷۰ درصد) بالاترین نرخ اشغال را در سپتامبر ۲۰۲۲ نشان داده‌اند.

خوش‌بینی محتاطانه برای ماه‌های آینده
فضای چالش‌برانگیز اقتصادی، از جمله تورم بالا و افزایش قیمت انرژی، که با جنگ روسیه در اوکراین تشدید شده است، می‌تواند بر سرعت بهبود در سه ماهه چهارم و تا سال ۲۰۲۳ تأثیر بگذارد. آخرین نظرسنجی در میان گروه کارشناسان سازمان جهانی گردشگری حاکی از کاهش سطح اطمینان گردشگران در چهار ماه گذشته اخیر است. با وجود چالش‌های فزاینده که به کاهش سرعت بهبود اشاره دارد، درآمدهای صادراتی گردشگری می‌تواند به ۱.۲ تا ۱.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ برسد که ۶۰ تا ۷۰ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۱ یا ۷۰ تا ۸۰ درصد از ۱.۸ تریلیون دلار ثبت‌شده در سال ۲۰۱۹ است.
برچسب ها: گردشگری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها