به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب : ۳۷۳۶۷۸

افزایش فرونشست در سایه فرسایش خاک

افزایش فرونشست در سایه فرسایش خاک
گروه جامعه: مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از وقوع ۳۰ سانتی متر فرونشست خاک در سال خبر داد.به گزارش ایسنا، هوشنگ جزی، مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به شعار امسال روز جهانی خاک یعنی « خاک سرآغاز است» گفت: امنیت غذایی نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

جزی با تاکید بر اینکه مسئله حفظ خاک حتی از آب مهمتر است، افزود: در واقع خاک بستر تولید و نگه داشت آب است. ۲۵ درصد تنوع زیستی و ژنتیکی کره زمین در خاک است و ۹۵ درصد مواد غذایی و پوشش مردم جهان از خاک تهیه می شود.وی ادامه داد: یک سوم خاک قابل استفاده در دنیا از بین رفته است و علت آن انجام فعالیت های نادرست انسانی است.

جزی تصریح کرد: فرونشست‌هایی که در ایران اتفاق افتاده به خاطر از بین رفتن خاک است و متاسفانه این روند در کشور رو به افزایش می‌باشد و در حال حاضر ۳۰ سانتی فرونشست خاک در سال داریم.به گفته وی مسئله فرونشست خاک در مناطقی همچون همدان وحشتناک و در اصفهان تهدیدی جدی است.

وی بیان کرد: در کشور ۶۴۲ دشت وجود دارد که ۴۷۰ دشت از این تعداد در مرحله بحرانی قرار دارند.وی در ادامه با بیان اینکه یک میلیارد نفر از جمعیت جهان از آلودگی خاک رنج می برند، گفت: پساب های صنعتی، استفاده بی رویه از کود و سموم، برداشت از معادن و پخش شدن برخی از مواد معدنی خطرناک از عوامل ایجاد آلودگی در خاک است.مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری توضیح داد: قانون حفاظت از خاک در ۳ سال گذشته مصوب شده است و در این ارتباط قانون نیز وجود دارد.

رکورد فرسایش خاک در ایران
وی به میزان فرسایش خاک نیز اشاره کرد و افزود: میزان فرسایش خاک در کشور ۱۶.۴ تن در هکتار است این در حالی است که متوسط فرسایش خاک در دنیا ۲ تا ۲.۵ تن است.وی به مدیریت جامع‌ها عدم برنامه ‌یزی درست برای حوزه بالادست و دیگری عدم تجهیز شبکه پایین دست سدها است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات موضوعی در این خصوص کفایت نمی‌کند و باید مدیریت جامع حوضه آبخیز اتفاق افتد.
جزی تاکید کرد: برای مدیریت جامع حوضه آبخیز نکته ای که بسیار مورد توجه می باشد مسئله انجام فعالیت هماهنگ دستگاه‌های اجرایی است.وی خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌های دولتی نتوانند بین یکدیگر انسجام برقرار کنند، از شرکت دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی استفاده نشود و مردم به مشارکت گرفته نشوند، امنیت‌غذایی و اجتماعی دچار تهدید می‌شود.وی اظهار کرد: به میزان شوری آب، ۲ هزار میکروموس افزوده شده و هم اکنون به ۴ هزار میکروموس رسیده است.
برچسب ها: فرسایش خاک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها