به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۳۷۳۸۰۴
بازار سرمایه در کنترل حقوقی‌ها، بازارگردان‌ها و معاملات الگوریتمی

مافیای طلا، دلار و خودرو، اجازه رشد بورس را نمی‌دهد

مافیای طلا، دلار و خودرو، اجازه رشد بورس را نمی‌دهد
گروه اقتصادی: بورس در روز سه شنبه شاهد افت ۴ هزار و ۱۹۹ واحدی شاخص کل در روز سه شنبه بود و به کف یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحدی رسید. این در حالی است که روز دوشنبه شاهد خروج سرمایه حقیقی ۲۰۰ میلیاردی از بازار سرمایه بودیم.

به گزارش اقتصاد 24، آنچه فعالان بازار سرمایه را نگران کرده ادامه روند فعلی بورس است. تجربه یکی از سهامداران را در بازار روز دوشنبه می‌خوانیم: «روی سهم ذوب آهن داشتیم کار می‌کردیم. این سهم از ابتدای بازار با قدرت عالی ۶ بار صف خرید شد و متاسفانه هر ۶ بار حقوقی، سهم با سفارش‌های فروش ۵ میلیونی و عرضه‌های آبشاری صف رو عرضه می‌کرد. اینقدر فشار خرید از سهم سهامدار حقیقی زیاد بود که دیگر حقوقی محترم از رو رفت و بالاخره سهم صف خرید خوبی بست.»

این فرد در ادامه  ادامه می‌دهد: «ما بازار خوبی داریم، حتی با همین ارزش پایین معاملات، ولی متأسفانه برخلاف صحبت‌های چند روز قبل جناب عشقی، هیچ گونه نظارتی روی کار حقوقی‌ها نیست، واقعاً دارند بازار را دستکاری می‌کنند.»

بازارگردان‌های بورس خودسرانه عمل می‌کنند
مهدی روزبهانی در همین رابطه می‌گوید: حقوقی‌ها، بازارگردان‌ها و معاملات الگوریتمی کنترل بورس را به دست گرفته اند و به هر سمت و سویی که بخواهند هدایت می‌کنند و هیچ کاری هم از سهامداران خرد برنمی آید.این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه هیچ گونه نظارت لحظه‌ای و مستمر بر عملکرد حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها در بورس نیست ادامه می‌دهد: به طور مثال سهامدار حقوقی نماد «ذوب» روز دوشنبه ۶ برابر حجم مبنا (حجم مبنای ذوب حدوداً ۲۴ میلیون است) صف‌های خرید پی در پی را عرضه می‌کرد؛ یعنی سهامدار حقوقی «ذوب» در آن شرایط ۱۳۸ میلیون سهم عرضه کرد. وقتی سهمی با این حجم عرضه مواجه می‌شود قطعاً فرو می‌ریزد؟!
دست‌های پنهان در ریزش بورس

این کارشناس ارشد بازار سرمایه دومین معضل بورس را در شرایط حالِ حاضر دست‌های پنهان در نوسانات می‌داند و می‌گوید: مافیای بازار‌های طلا، سکه، دلار، خودرو و مسکن با نفوذی که در برخی پست‌های کشور دارند اجازه رشد به بازار سرمایه را نمی‌دهند.روزبهانی معتقد است: تمام این عوامل تجربه سال‌های ۹۸ و ابتدای ۹۹ را دارند و می‌دانند که اگر موتور بازار سرمایه روشن شود کار و کسب دلالی آن‌ها تعطیل خواهد شد.

بورس از تورم عقب ماند
این کارشناس ارشد بازار سرمایه سومین معضل پیش روی بورس را تزریق مقطعی نقدینگی و دستکاری‌های مصنوعی می‌داند و  می‌گوید: تزریق مقطعی نقدینگی به بورس مانند قرص مسکنی است که موقتا درد را در پیکر نیمه جان بازار تسکین می‌بخشد، ولی درمان نمی‌کند و مشکل اصلی همچنان پابرجاست.روزبهانی ادامه می‌دهد: در حقیقت می‌بایست افزایش نرخ تورم در ایران به رشد بازار سرمایه کمک می‌کرد، اما این بازار در دو سال گذشته کوچک‌ترین رشدی همسو با نرخ تورم نداشته و حتی در کمال تعجب از تورم‌های جهانی نیز جا مانده است!

سخت پوستان بورسی
به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، متاسفانه در چند روز اخیر (پس از رشد اندک و زودگذر بازار) شاهد خروج پول افراد حقیقی از بازار هستیم که این اتفاق اوضاع را بدتر و اسفبارتر از قبل خواهد کرد. خروج نقدینگی در حالی روز گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان بود که ارزش کل بازار سرمایه حدودا ۳ هزار میلیارد تومان است.
روزبهانی معتقد است: در این میان، کسانی که از دو سال قبل در بازار سرمایه مانده و دوام آورده اند، در آینده از این روز‌ها به عنوان بدترین خاطرات بورسی خود یاد خواهند کرد و صد البته که به حدی آبدیده و کار آزموده شده اند که این تجربه تلخ را در هیچ کلاس آموزشی نمی‌توانستند بیاموزند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها