به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۳۷۳۸۲۲
نفت ایران در شرایط تحریم خریدار دارد؟

کشف مخازن جدید نفتی بدون امکان بهره‌برداری!

کشف مخازن جدید نفتی بدون امکان بهره‌برداری!
گروه اقتصادی:مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت روز گذشته از کشف مخازن جدید نفتی در جنوب غربی کشور خبر داد. این در حالی است که اولاً تکنولوژی لازم برای بهره‌برداری از این مخازن در کشور وجود ندارد و در ثانی به فرض برداشت و بهره‌برداری، به دلیل تحریم‌ها امکان صادرات نفت و ارزآوری وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، در نشست خبری دیروز، از کشف مخازن جدید نفتی در جنوب غربی کشور با استفاده از روش‌های جدید اکتشاف این محصول توسط شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.نحوه بهره‌برداری و روش‌های جدید اکتشافی که فکور از آن صحبت می‌کند ابهام‌برانگیز است. چراکه در حال حاضر ایران با ضعف تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در این زمینه مواجه است.

کشف مخازن نفت دستاورد به حساب نمی‌آید
مرتضی بهروزی‌فرد، کارشناس حوزه نفت،  گفت: اگر مخازن کشف‌‌شده به تکنولوژی پیشرفته برای بهره‌برداری نیاز نداشته باشد می‌توان روی تکنولوژی داخل برای کشف حساب باز کرد.وی ادامه داد: اما نکته سوال‌برانگیز این است که کشف مخازن جدید قرار است چه دستاوردی برای کشور داشته باشد هنگامی که فروش طلای سیاه ایران در تحریم به سر می‌برد.

همچنین حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، گفت: ایران ابتدا باید در روابط خود تجدیدنظر کند. چراکه در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم‌ها کمتر کشوری حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور است.وی ادامه داد: حضور سرمایه‌گذاران در کشور از این نظر حائز اهمیت است که به ورود تکنولوژی ختم می‌شود. حال با شرایط فعلی نه‌تنها سرمایه‌گذاری در ایران صورت نمی‌گیرد بلکه طبیعتا تکنولوژی هم وارد کشور نمی‌شود.صالحی افزود: کشف مخازن جدید دستاورد به حساب می‌آید اما باید نحوه به‌کارگیری این محصول در آینده را نیز در نظر داشت. تا وقتی شرایط کشور اینچنین در تحریم، عدم ورود سرمایه‌گذار و تکنولوژی به سر می‌رود تعدد مخازن نفتی نمی‌تواند مثمر ثمر باشد.

وضعیت بازار انرژی ایران وخیم است
بر اساس این گزارش، به نظر نمی‌رسد که کشف مخازن نفتی هرچند متعدد دستاورد محسوب نمی‌شود. چراکه مهم‌ترین هدف برای چنین اکتشافی فروش طلای سیاه در بازارهای جهانی است.همچنین در حال حاضر با توجه به اعمال تحریم‌ها و حضور پررنگ روسیه در بازار جهانی عرصه برای فروش طلای سیاه ایران همواره محدودتر می‌شود.

حتی بازار غیر رسمی ایران وضعیت خوبی ندارد. چرا که چین و هند به عنوان دو مصرف‌کننده اصلی نفت ایران محدودیت‌هایی را در خرید خود اعمال کرده‌اند.حال با فرض استوار بودن بازار فروش برای این محصول ایران، در وصول درآمدهای حاصل از این محصول ابهاماتی وجود دارد. برخی گمانه‌زنی‌ها پرداخت پول طلای سیاه را از طریق تهاتر کالا، بازپرداخت‌های دوساله و ارزهایی جز دلار می‌دانند. با این اوصاف وضعیت باید دید برنامه وزارت نفت برای بازار انرژی چیست؟

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ۲۰:۰۸
با این وضعیت بزودی سقوط خواهیم کرد (408357)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها