کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۲روش درمان سریع سرفه در خانه

16 آذر 1401 ساعت 12:24


گروه سلامت:: سرفه در پاکسازی محرک‌ها و عفونت‌ها از بدن نقش دارد، اما سرفه‌های مداوم می‌تواند آزاردهنده باشد. بهترین درمان برای سرفه به علت اصلی آن بستگی دارد.سرفه در پاکسازی محرک‌ها و عفونت‌ها از بدن نقش دارد، اما سرفه‌های مداوم می‌تواند آزاردهنده باشد. بهترین درمان برای سرفه به علت اصلی آن بستگی دارد.

آلرژی ها، عفونت‌ها و رفلاکس اسید معده تنها چند علت زمینه‌ای سرفه را تشکیل می‌دهند.این مقاله به بررسی درمان‌های طبیعی می‌پردازد که ممکن است به درمان سرفه کمک کند. برخی از دارو‌های طبیعی ممکن است به تسکین سرفه کمک کنند.با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که سازمان غذا و دارو (FDA) گیاهان و مکمل‌ها را کنترل نمی‌کند، بنابراین افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند ممکن است در معرض خطر استفاده از محصولات و ناخالصی‌های با کیفیت پایین باشند.افرادی که می‌خواهند از دارو‌های طبیعی برای درمان سرفه خود استفاده کنند، باید در مورد منابع و برند‌ها تحقیق کنند. آن‌ها همچنین باید بدانند که برخی از گیاهان و مکمل‌ها می‌توانند با دارو‌ها تداخل داشته باشند که ممکن است منجر به عوارض جانبی ناخواسته شود.

یک فرد باید همیشه قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک مشورت کند.
همچنین فرد باید به پزشک مراجعه کند اگر:
سرفه برای مدت طولانی ادامه دارد یا عود می‌کند.
تنگی نفس را تجربه می‌کند.
خون یا مخاط سبز مایل به زرد وجود دارد.
آن‌ها همچنین تب یا سردرد را تجربه می‌کند.
سرفه صدای خس خس سینه یا سیخ می‌دهد.

۱۲ درمان طبیعی سرفه
افراد از طیف وسیعی از دارو‌های طبیعی برای درمان سرفه مداوم استفاده می‌کنند.در حالی که آن‌ها ممکن است به برخی افراد کمک کنند، توجه به این نکته مهم است که برخی از دارو‌های زیر شواهد محدودی برای حمایت از استفاده از آن‌ها دارند.این بدان معناست که یک فرد ممکن است متوجه شود که این درمان‌ها برای او مفید است یا خیر.

۱. عسل
طبق تحقیقات، عسل ممکن است سرفه را تسکین دهد.در یک مرور مطالعاتی در سال ۲۰۲۱، محققان به تأثیر استفاده از عسل برای درمان سرفه در عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی پرداختند.محققان دریافتند که عسل نسبت به مراقبت‌های معمول برتری دارد، هم در سرکوب سرفه و هم در کمک به جلوگیری از نیاز به آنتی بیوتیک.
در یک مطالعه در سال ۲۰۲۱، محققان عسل را با دکسترومتورفان، یک سرکوب کننده رایج سرفه، مقایسه کردند. محققان دریافتند که هم عسل و هم دکسترومتورفان در سرکوب سرفه موثر هستند. آن‌ها اشاره کردند که عسل در یک کارآزمایی کمی بالاتر و در کارآزمایی دیگر با دکسترومتورفان برابری کرد.فرد می‌تواند با قورت دادن یک قاشق عسل یا افزودن آن به یک نوشیدنی گرم مانند یک چای گیاهی از این دارو استفاده کند.

۲. زنجبیل
زنجبیل ممکن است سرفه‌های خشک یا آسمی را کاهش دهد، زیرا دارای خواص ضد التهابی است. همچنین ممکن است حالت تهوع و درد را تسکین دهد.تنها چند مطالعه قدیمی‌تر به تأثیر زنجبیل بر سرفه پرداخته اند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، ۱۰ محصول طبیعی مختلف مورد استفاده در دارو‌های سنتی آسیایی، از جمله زنجبیل را مورد بررسی قرار داد.محققان دریافتند که زنجبیل همراه با دارو‌های دیگر از جمله عسل، نقش طولانی مدتی در طب سنتی ایفا کرده است.

در حالی که سابقه طولانی استفاده می‌تواند پیامد مهمی باشد، محققان خاطرنشان کردند که مطالعه آن‌ها ممکن است مکانی را برای محققان آینده در هنگام بررسی راه حل‌های طبیعی برای سرفه فراهم کند.
مردم اغلب زنجبیل را به غذا‌ها اضافه می‌کنند یا آن را در چای می‌نوشند. آن‌ها باید توجه داشته باشند که در برخی موارد، چای زنجبیل می‌تواند باعث ناراحتی معده یا سوزش سر دل شود.

۳. مایعات گرم
در حالی که تحقیقات فعلی وجود ندارد، یک مطالعه قدیمی از سال ۲۰۰۸ نشان داد که نوشیدن مایعات در دمای اتاق ممکن است سرفه، آبریزش بینی و عطسه را کاهش دهد.با این حال، افرادی که علائم اضافی سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند ممکن است از گرم کردن نوشیدنی‌های خود سود ببرند. همان مطالعه گزارش می‌دهد که نوشیدنی‌های گرم علائم بیشتری از جمله گلودرد، لرز و خستگی را کاهش می‌دهند.تسکین علائم فوری بود و پس از اتمام نوشیدنی گرم برای یک دوره ادامه یافت.
نوشیدنی‌های گرم که ممکن است آرامش بخش باشند عبارتند از:
آبگوشت‌های شفاف
دمنوش‌های گیاهی
چای سیاه بدون کافئین
آب گرم
آب میوه‌های گرم

۴. بخار
سرفه مرطوب، که باعث تولید مخاط یا خلط می‌شود، ممکن است با بخار بهبود یابد.برای امتحان این روش، فرد باید دوش یا حمام آب گرم بگیرد و اجازه دهد حمام پر از بخار شود. آن‌ها باید چند دقیقه در این بخار بمانند تا علائم فروکش کنند. آن‌ها می‌توانند بعد از آن یک لیوان آب بنوشند تا خنک شوند و از کم آبی بدن جلوگیری کنند. از طرف دیگر، افراد می‌توانند یک کاسه بخار درست کنند. برای انجام این کار، فرد باید:یک کاسه بزرگ را با آب داغ پر کنید.
گیاهان یا روغن‌های ضروری مانند اکالیپتوس یا رزماری را اضافه کنید. این‌ها ممکن است به رفع گرفتگی کمک کنند.روی کاسه خم کنید و یک حوله را روی سر قرار دهید. این بخار را به دام می‌اندازد تا فرد بتواند آن را تنفس کند.

تنفس در بخار را حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه دهید.زمانی که فرد یک تا دو بار در روز بخارپز را انجام دهد، ممکن است برای فرد مفید باشد.در حالی که بسیاری معتقدند بخار به سرفه و سایر علائم کمک می‌کند، همه شواهد موافق نیستند. به عنوان مثال، یک مطالعه منبع معتبر در سال ۲۰۱۷ که در مورد استفاده از بخار برای علائم سرماخوردگی معمولی انجام شد، نشان داد که به طور قابل توجهی علائم فرد را بهبود نمی‌بخشد.

۵. ریشه گل ختمی
ریشه گل ختمی گیاهی است که سابقه طولانی استفاده به عنوان درمان سرفه و گلودرد دارد.این گیاه به دلیل محتوای موسیلاژ بالایی که دارد می‌تواند تحریک ناشی از سرفه را کاهش دهد. موسیلاژ ماده غلیظ و چسبنده‌ای است که گلو را می‌پوشاند.یک مطالعه کوچکتر و قدیمی نشان داد که یک شربت گیاهی سرفه حاوی ریشه گل ختمی، همراه با آویشن و پیچک، به طور موثری سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و عفونت‌های مجاری تنفسی را تسکین می‌دهد.

پس از ۱۲ روز مصرف شربت، ۹۰ درصد از شرکت کنندگان اثربخشی آن را خوب یا خیلی خوب ارزیابی کردند.
در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰، محققان به اثر پوششی عصاره ریشه گل ختمی نیز اشاره کردند.آن‌ها دریافتند که عصاره ریشه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و تسکین مشابهی با دیکلوفناک، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی ارائه می‌دهد. این مطالعه از آزمایش آزمایشگاهی استفاده کرد.ریشه گل ختمی نیز به صورت سبزی خشک یا چای کیسه‌ای موجود است. فرد باید آب داغ را به هر کدام اضافه کند و بلافاصله آن را بنوشد یا اجازه دهد ابتدا خنک شود. هرچه ریشه گل ختمی بیشتر در آب بماند، موسیلاژ بیشتری در نوشیدنی وجود خواهد داشت.عوارض جانبی می‌تواند شامل ناراحتی معده باشد، اما ممکن است با نوشیدن مایعات اضافی بتوان با آن مقابله کرد.

۶. غرغره آب نمک
مردم برای مدت طولانی از غرغره آب نمک برای کمک به کاهش گلودرد و علائم مرتبط با سرماخوردگی استفاده می‌کنند. ممکن است به شل شدن مخاط و کاهش مقداری درد کمک کند.با این حال، به احتمال زیاد به کاهش بار ویروسی کمک نمی‌کند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱، محققان دهانشویه‌های ضد عفونی‌کننده مختلف را برای کمک به جلوگیری از گسترش COVID-۱۹ مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند که چندین برند تجاری به کاهش بار ویروسی کمک می‌کنند، اما محلول آب شور آزمایشگاهی به طور موثر ویروس را از بین نمی‌برد.

برای تهیه غرغره آب شور، فرد می‌تواند:
۱/۲ قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم هم بزنید تا حل شود.
قبل از استفاده از آن برای غرغره، اجازه دهید محلول کمی خنک شود.
اجازه دهید مخلوط برای چند لحظه در پشت گلو بماند قبل از تف کردن.
این کار را چند بار در روز انجام دهید تا سرفه بهبود یابد.
کودکان خردسال و افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از غرغره آب نمک اجتناب کنند.

۷. بروملین
بروملین آنزیمی است که از آناناس به دست می‌آید. بیشتر در هسته میوه وجود دارد.خواص ضد التهابی دارد و همچنین ممکن است دارای خواص موکولیتیک باشد، به این معنی که می‌تواند مخاط را تجزیه کرده و آن را از بدن خارج کند. برخی از افراد برای کاهش مخاط گلو و سرفه کردن، روزانه آب آناناس می‌نوشند. با این حال، ممکن است بروملین کافی در آب میوه برای تسکین علائم وجود نداشته باشد.

مکمل‌های بروملین در دسترس هستند و ممکن است در تسکین سرفه موثرتر باشند. با این حال، بهتر است یک فرد قبل از امتحان هر مکمل جدید با پزشک صحبت کند.بروملین یک آلرژن بالقوه است و این ماده همچنین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند و با دارو‌ها تداخل داشته باشد. افرادی که دارو‌های رقیق کننده خون یا آنتی بیوتیک‌های خاص مصرف می‌کنند نباید بروملین مصرف کنند.

۸. آویشن
آویشن هم کاربرد آشپزی و هم دارویی دارد و یک داروی رایج برای سرفه، گلودرد، برونشیت و مشکلات گوارشی است.در یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۵ از چندین مطالعه، محققان خاطرنشان کردند که شواهد قوی نشان می‌دهد که استفاده از ترکیبات آویشن به کاهش علائم سرفه در افراد کمک می‌کند. با این حال، آن‌ها اشاره کردند که مطالعات بیشتری برای نشان دادن اثربخشی کلی آن مورد نیاز است.یک مطالعه جدیدتر در سال ۲۰۲۱ نشان داد افرادی که از ترکیبی از آویشن و قطره پیچک استفاده می‌کنند علائم برونشیت، سرفه و کیفیت کلی زندگی را بهبود می‌بخشند. آن‌ها همچنین خاطرنشان کردند که افراد با استفاده از قطره عوارض جانبی کمی را تجربه کردند.
برای درمان سرفه با استفاده از آویشن، فرد می‌تواند به دنبال شربت سرفه حاوی این گیاه باشد.

۹. تغییرات رژیم غذایی برای رفلاکس اسید
رفلاکس اسید یکی از علل شایع سرفه است. اجتناب از غذا‌هایی که می‌توانند باعث رفلاکس اسید شوند، یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت این بیماری و کاهش سرفه‌های همراه با آن است.هر فردی ممکن است محرک‌های ریفلاکس متفاوتی داشته باشد که باید از آن‌ها اجتناب کند. افرادی که در مورد علت ریفلاکس خود مطمئن نیستند، می‌توانند با حذف رایج‌ترین محرک‌ها از رژیم غذایی خود و نظارت بر علائم شروع کنند. غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که معمولا باعث رفلاکس اسید می‌شوند عبارتند از:
الکل
کافئین
شکلات
غذا‌های مرکباتی
غذا‌های سرخ شده و چرب
سیر و پیاز
نعناع
ادویه‌ها و غذا‌های تند
گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی

۱۰. نارون لغزنده
بومیان آمریکا به طور سنتی از پوست نارون برای درمان سرفه و مشکلات گوارشی استفاده می‌کردند. نارون لغزنده شبیه ریشه گل ختمی است، زیرا حاوی سطح بالایی از موسیلاژ است که به تسکین گلودرد و سرفه کمک می‌کند.یک فرد می‌تواند با اضافه کردن ۱ قاشق چای‌خوری از گیاه خشک شده به یک فنجان آب داغ و اجازه دادن به آن برای حداقل ۱۰ دقیقه قبل از نوشیدن، دمنوش نارون درست کند.وجه به این نکته ضروری است که نارون لغزنده ممکن است در جذب دارو‌ها اختلال ایجاد کند، بنابراین فرد باید قبل از تهیه چای یا استفاده از مکمل دیگر با پزشک مشورت کند.نارون لغزنده به صورت پودر و کپسول در فروشگاه‌های بهداشتی و آنلاین موجود است.

۱۱. N-استیل سیستئین (NAC)
NAC مکملی است که از اسید آمینه ال سیستئین به دست می‌آید. مصرف دوز روزانه ممکن است دفعات و شدت سرفه مرطوب را با کاهش مخاط در مجاری هوایی کاهش دهد.یک متاآنالیز ۱۳ مطالعه منبع معتبر نشان می‌دهد که NAC می‌تواند به طور قابل توجهی و به طور مداوم علائم را در افراد مبتلا به برونشیت مزمن کاهش دهد.برونشیت مزمن یک التهاب طولانی مدت راه‌های هوایی است که باعث تجمع مخاط، سرفه و سایر علائم می‌شود.محققان دوز روزانه ۶۰۰ میلی گرم NAC را برای افراد بدون انسداد راه هوایی و تا ۱۲۰۰ میلی گرم در صورت وجود انسداد پیشنهاد می‌کنند.NAC می‌تواند عوارض جانبی شدیدی از جمله کهیر، تورم، تب و مشکل در تنفس داشته باشد. هر کسی که این روش را در نظر می‌گیرد باید ابتدا با یک پزشک صحبت کند.

۱۲. پروبیوتیک‌ها
پروبیوتیک‌ها به طور مستقیم سرفه را تسکین نمی‌دهند، اما ممکن است با متعادل کردن باکتری‌های روده، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند به مبارزه با عفونت‌هایی که ممکن است باعث سرفه شوند کمک کند. بر اساس مطالعه قدیمی‌تری که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، یک نوع پروبیوتیک، باکتری به نام لاکتوباسیلوس، در پیشگیری از سرماخوردگی مفید است.متاآنالیز دیگری که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نشان داد که مصرف پروبیوتیک‌ها به کاهش تعداد دفعاتی که کودکان مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌شوند کمک می‌کند، که می‌تواند به طور غیرمستقیم سرفه را کاهش دهد.مکمل‌های حاوی لاکتوباسیلوس و سایر پروبیوتیک‌ها در فروشگاه‌های بهداشتی و داروخانه‌ها در دسترس هستند.
برخی از غذا‌ها نیز به طور طبیعی سرشار از پروبیوتیک هستند، از جمله:
سوپ میسو
ماست طبیعی
کیمچی
کلم ترش
با این حال، تعداد و تنوع واحد‌های پروبیوتیک در غذا‌ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. شاید بهتر باشد علاوه بر خوردن غذا‌های غنی از پروبیوتیک، مکمل‌های پروبیوتیک مصرف کنید.
نکاتی برای جلوگیری از سرماخوردگی

همیشه نمی‌توان از ابتلا به سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی که می‌تواند منجر به سرفه شود جلوگیری کرد، اما نکات زیر می‌تواند این خطر را کاهش دهد:اجتناب از تماس با افراد بیمار: فرد باید فاصله ایمن را با افرادی که سرماخوردگی، آنفولانزا یا سرفه دارند حفظ کند.شستن مرتب دست ها: فرد باید از صابون و آب گرم برای حذف باکتری‌ها و ویروس‌ها از پوست استفاده کند. والدین و مراقبان می‌توانند به کودکان نحوه شستن صحیح دست‌های خود را آموزش دهند. فرد می‌تواند در صورت لزوم از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل در خارج از خانه استفاده کند.

استفاده از مواد ضدعفونی کننده: زمانی که یکی از اعضای خانواده بیمار است، فرد باید آشپزخانه و حمام را به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده تمیز کند و ملافه ها، حوله‌ها و اسباب بازی‌های نرم را با شستشوی گرم بشویید.
هیدراته ماندن: فرد باید به اندازه کافی آب، دمنوش‌های گیاهی و سایر نوشیدنی‌ها بنوشد تا از کم آبی بدن جلوگیری کند.
کاهش استرس: استرس بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد. برای کاهش استرس، فرد می‌تواند به طور منظم ورزش کند، مدیتیشن کند، تنفس عمیق انجام دهد و تکنیک‌های آرام سازی پیشرونده عضلانی را امتحان کند.
خواب کافی: فرد باید هر شب ۷ تا ۹ ساعت به عنوان بخشی از برنامه منظم مراقبت از خود بخوابد.
مصرف مکمل‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی: ممکن است در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف روی، ویتامین C و پروبیوتیک‌ها را برای تقویت سیستم ایمنی بدن در نظر بگیرد. قبل از شروع مکمل‌های جدید، فرد باید با پزشک صحبت کند.علائم آلرژی گاهی اوقات می‌تواند شبیه علائم سرماخوردگی باشد. فرد می‌تواند با اجتناب از محرک‌هایی مانند گرده، کنه‌های گرد و غبار، شوره حیوانات و کپک، شعله ور شدن آلرژی را کاهش دهد. همچنین، فرد باید برای دریافت واکسن آلرژی یا دارو به پزشک مراجعه کند.

چگونه از سرفه جلوگیری کنیم؟
زمانی که فرد با سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی سر و کار دارد، ممکن است نیاز به تسکین فوری بیشتری داشته باشد. در حالی که برخی از دارو‌های فوق، مانند عسل یا بخار، ممکن است فوراً کمک کنند، برخی دیگر به این سرعت عمل نمی‌کنند.برخی از اقدامات اضافی که ممکن است برای فرد برای کاهش سرفه مفید باشد عبارتند از:
نوشیدن مایعات گرم مانند آبگوشت یا چای
اجتناب از محصولات لبنی
اجتناب از الکل
تنفس هوای مرطوب ناشی از بخار دوش یا مرطوب کننده
همچنین ممکن است فرد با دارو‌های بدون نسخه مانند دارو‌های حاوی دکسترومتورفان یا قطره‌های سرفه کمی تسکین پیدا کند. این‌ها می‌توانند به سرکوب سرفه کمک کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر علائم زیر همراه با سرفه باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند:
بلغم سبز یا زرد بدبو
لرز
کم آبی بدن
تب بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت
تبی که بیش از ۳ روز طول بکشد
ضعف
افراد باید با ۱۱۵ تماس بگیرند یا به نزدیکترین بخش اورژانس مراجعه کنند اگر سرفه خونی ایجاد کرد یا باعث مشکلات تنفسی شد.چندین درمان طبیعی ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم به تسکین سرفه فرد کمک کند.اگرچه بسیاری از آن‌ها حداقل پشتوانه علمی دارند، اما ممکن است برای همه کارایی نداشته باشند. همچنین، درمان‌های طبیعی ایمنی را برای همه تضمین نمی‌کند.


کد مطلب: 373826

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/373826/۱۲روش-درمان-سریع-سرفه-خانه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir