به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۳۷۳۸۴۸

سیستم ساختمان هوشمند چیست؟

گروه کسب و کار:  تخمین زده می شود که تا سال 2026، 115 میلیون ساختمان هوشمند در سراسر جهان وجود داشته باشد که نسبت به 45 میلیون فعلی 150 درصد افزایش یافته است. از این میزان، نزدیک به 90 درصد از هزینه های ساختمان هوشمند صرف املاک غیر مسکونی خواهد شد.
سیستم ساختمان هوشمند چیست؟
مدیران ساختمان قبلاً مزایای استفاده از سیستم ساختمان هوشمند  را برای بهبود عملکرد ساختمان تشخیص داده‌اند.
همه‌گیری رویکرد ما به معماری را تغییر داده است. با خالی بودن دفاتر و دورکاری معمولی، اطمینان از ایمن بودن ساختمان‌هایمان بسیار مهم است. اینجاست که ساختمان های هوشمند وارد می شوند. ساختمان‌های هوشمند با فناوری‌هایی که به بهبود رفاه کارکنان، دستیابی به اهداف ESG، مدیریت استفاده از خدمات و موارد دیگر کمک می‌کنند، اطمینان حاصل می‌کنند که آینده اکنون است.

ساختمان هوشمند یا سیستم ساختمان هوشمند هر ساختاری است که از فناوری فرآیند خودکار برای کنترل عملیات مختلف ساختمان استفاده می کند. مدیران ساختمان از داده های به دست آمده از طریق این فرآیندهای خودکار برای درک و مدیریت استفاده از منابع استفاده می کنند.
کیفیت هوای داخل ساختمان، مصرف انرژی، نظافت هوشمند، و توانایی نظارت بر دمای آب و عملیات تنها بخشی از مواردی است که سنسورهای هوشمند در آن نقش دارند. این سیستم های نظارتی به راحتی می توانند گزارش دهند که کدام سیستم ها عملکرد خوبی دارند و کدام سیستم ها به عملکرد بهتری نیاز دارند.
تخمین زده می شود که تا سال 2026، 115 میلیون ساختمان هوشمند در سراسر جهان وجود داشته باشد که نسبت به 45 میلیون فعلی 150 درصد افزایش یافته است. از این میزان، نزدیک به 90 درصد از هزینه های ساختمان هوشمند صرف املاک غیر مسکونی خواهد شد. مدیران ساختمان قبلاً مزایای استفاده از سیستم ساختمان هوشمند را برای بهبود عملکرد ساختمان تشخیص داده‌اند.

چرا سیستم ساختمان هوشمند  سودمند هستند؟
تبدیل ساختمان ها به ساختمان های هوشمند یک تغییر ضروری است. در طول همه گیری، این ساختمان ها پاسخی به مشکلات جدید، به ویژه کار انسانی مورد نیاز برای راه اندازی آنها شدند.

مزایای سیستم ساختمان هوشمند بسیار زیاد است، از جمله:


امنیت ارتقا یافته
از آنجا که فاصله گذاری اجتماعی ضروری می شود، حسگرهای هوشمند به مدیران کمک می کنند تا فضای اداری را درک کنند. امروزه آنها به شما کمک می کنند تا بفهمید یک دفتر پر است یا خیر. علاوه بر این، راه‌حل‌هایی که انطباق با مقررات را خودکار می‌کنند، به حفظ محیط اداری ایمن کمک می‌کنند.
به عنوان مثال، با رعایت استانداردهای Legionella، راه حل های ساختمان هوشمند IoT می توانند در صورت عدم مطابقت دما با استانداردها به کاربران هشدار دهند. این به شناسایی و اصلاح سریع مشکلات کمک می کند تا از مشکلات سلامتی کارکنان جلوگیری شود.
کیفیت هوای خوب در محیط کار مزایای زیادی دارد. با نظارت بر کیفیت هوای داخل ساختمان، می توان دما و رطوبت و همچنین میزان دی اکسید کربن، PM2.5 و سطح ترکیبات آلی فرار را کنترل کرد. علاوه بر مزایای آشکار تهویه خوب در دفتر، کیفیت هوای خوب داخل خانه نیز بر عملکرد کارکنان تأثیر دارد.

کمک به دستیابی به اهداف ESG
Sustainability نام بازی این روزها است. ساختمان ها 40 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کنند، بنابراین سیستم ساختمان هوشمند چه کاری می تواند انجام دهد؟ کارمندان به طور فزاینده ای به شیوه های پایداری دفاتر خود و دستاوردهای ESG علاقه مند هستند. با راه‌حل‌های ساختمان هوشمند، می‌توان از داده‌ها برای دستیابی به گواهینامه‌های ESG مانند گواهی‌های سازمان‌هایی مانند RESET، GRESB، BREEAM و LEED استفاده کرد.
این گواهینامه های ESG دارای چندین مزیت هستند، مانند کاهش نرخ جای خالی به دلیل ترجیح روزافزون برای ساختمان های سبز، کاهش خطرات سلامتی و سایر خطرات و افزایش بهره وری کارکنان.

بهبود بهره وری انرژی
به نقل از شرکت رهنمای خوزستان به لطف سیستم ساختمان هوشمند که به افراد امکان می دهد الگوهای مصرف آب و برق را ردیابی، تجزیه و تحلیل و مدیریت کنند. با استفاده از این بینش‌ها، مدیران ساختمان می‌توانند نحوه استفاده از این منابع را تغییر دهند و در نتیجه صرفه‌جویی در قبوض انرژی، آب و گاز را افزایش دهند. ساختمان های هوشمند این پتانسیل را دارند که تا 25 درصد در هزینه های انرژی صرفه جویی کنند و هزینه های عملیاتی را تا 30 درصد کاهش دهند.
با بدتر شدن بحران انرژی، نظارت هوشمند بر تاسیسات برق راه را برای مهار هزینه ها هموار می کند. با داده های زمان واقعی منظم، کارایی سیستم HVAC و اتلاف منابع قابل تشخیص است. داده ها همچنین می توانند به تعیین اهداف قابل دستیابی مصرف انرژی کمک کنند.

بهبود رفاه کارکنان
ESG یک اولویت برای کارکنان است، اما مهمتر از همه سلامت آنها. ما تقریبا 90 درصد از زمان خود را در داخل خانه می گذرانیم و بسیار مهم است که ساختمان برای سلامتی ما مضر نباشد.
با راه‌حل‌های سیستم ساختمان هوشمند  مانند رعایت عفونت لژیونلا، نظارت بر کیفیت هوای داخل ساختمان و بهینه‌سازی محل کار، کارفرمایان می‌توانند از سلامت جسمی و روانی کارکنان خود اطمینان حاصل کنند. این به نوبه خود به کاهش روزهای بیماری، افزایش بهره وری و کمک به کارکنان کمک می کند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند.

ساده‌سازی داده‌ها از طریق سیستم ساختمان هوشمند
فناوری به ما این امکان را می‌دهد که به راحتی حجم زیادی از داده‌ها را در چند ثانیه تولید، دسترسی و تجزیه و تحلیل کنیم. داده‌ها دارایی ارزشمندی برای کسب‌وکارها هستند، زیرا هر تصمیمی را در شرکت تعیین می‌کنند.
به همین دلیل، استفاده از سیستم‌هایی که به راحتی در دسترس و قابل درک باشند هنگام برخورد با داده‌های ساختمان ضروری است. ما به طور گسترده به نقش اینترنت اشیا برای ایجاد پایداری پرداخته‌ایم، اما در قلب این موضوع نحوه جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها است.
هیچ داده ای تمیز نیست، اما بیشتر آنها مفید هستند. وقتی اطلاعات زیادی وجود دارد، باید آن را غربال کنیم و سیستم فعلی را تغییر دهیم.

این تصمیم به پلت فرم انتخاب شده بستگی دارد:
● باید بتواند تمام داده های مورد نیاز را روی داشبورد کاربر پسند تجسم کند.
● کسب‌وکارهای مختلف KPIهای متفاوتی دارند، داشبورد باید برای مدیریت اولویت‌ها قابل تنظیم باشد.
● باید از طریق سیستم های IT مختلف بدون هیچ مشکلی قابل دسترسی باشد.
راه حل های ساختمان هوشمند به ایجاد بینش از داده های نمایش داده شده در پلت فرم کمک می کند. مدیر ساختمانی را مثال بزنید که با تغییر زمان برق رسانی به سیستم HVAC در هزینه صرفه جویی می کند، یا مدیری که قادر به تشخیص نشتی بزرگ در ساختمان است. هر دو بار، داده ها به درک علت اصلی مشکل و پیشنهاد راه حل کمک کردند.

خلاصه کنید
از آنجایی که عصر دیجیتال همه جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است، جای تعجب نیست که معماری در امان نبوده است. سیستم ساختمان هوشمند به ایجاد سیستمی کمک کرده است که بتواند هر جنبه ای از ساختار را ردیابی و بهبود بخشد. این امر نه تنها محیطی امن برای ساکنین ایجاد می کند، بلکه باعث افزایش طول عمر ساختمان می شود.
از آنجایی که هزینه های انرژی همچنان افزایش می یابد و نگرانی های زیست محیطی در کانون توجه قرار می گیرد، ساختمان های هوشمند راه حل موثری هستند که می توانند به هوشمند، ایمن و پایدار محل کار کمک کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها