کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به‌نظر می‌رسد بنای گفت‌وگو با دانشجویان نیست

16 آذر 1401 ساعت 14:10


گروه سیاسی: روزنامه هم میهن نوشت: به مناسبت روز دانشجو و شرایط کنونی دانشگاه‌ها به هم‌میهن گفت: «در تمام این سال‌ها روسای قوا سعی نکردند به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه‌ها بروند و در دانشگاه‌هایی حضور یافتند که جوی بسته داشت.
حالا و در اوج اعتراضات قرار است رئیس‌جمهور به دانشگاه تهران برود که بیشترین اعتراضات و تجمعات را در این مدت داشته است.» او ادامه داد: «این اقدام خوب است، اگر به سخنان و مطالبات دانشجویان گوش داده شود. اما وقتی نیروهایی به دانشگاه به نام حراست وارد می‌شود، به نظر می‌رسد بنای گفت‌وگو با دانشجویان نیست.»
این فعال دانشجویی درباره مطالبات تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد:«ابتدا باید بررسی شود که آیا قصد نگه‌داشتن تشکل‌های دانشجویی را دارند یا خیر؟ مثلا از 6 تشکل دانشجویی دانشگاه امیرکبیر 4 تشکل را غیرفعال کرده‌اند و نمی‌گذارند انتخابات آن انجام شود. در واقع طی یک‌سال گذشته تشکل‌های دانشجویی منحل شده‌اند و مجوز برگزاری برنامه به تشکل‌ها نمی‌دهند. به استثنای دانشگاه شریف که مجوز برگزاری برنامه داد باقی دانشگاه‌های تهران نه مجوزی می‌دهند و نه تشکلی وجود دارد که بخواهند درخواستی برای برگزاری برنامه بدهد. بنابراین باید ابتدا بررسی شود که کدام تشکل قرار است با مسئولان صحبت کند.» حیدرآبادی اضافه کرد:«انتظارات دانشجویان در این مدت کاملا واضح بوده است.
مسائلی مانند احکام فله‌ای صادر شده برای دانشجویان، ممنوع از ورود شدن دانشجویان به دانشگاه، وجود لباس‌شخصی‌ها در دانشگاه که حضور آنها در دانشگاه‌ بارها به مسئولان اثبات شده است.» او اظهار کرد:«اگر بخواهند گفت‌وگویی شکل بگیرد ابتدا باید این فضای پادگان را که ساخته‌اند، رفع کنند برای نمونه نیروهای لباس‌شخصی که جایگزین نیروهای حراست شده‌اند، بروند. در شرایطی که فضا کاملا محاصرهشده و هر کسی که اعتراضی داشته یا در تجمعی بوده یا به هر دلیل دیگری حکم ممنوع‌ازورودی یا محرومیت از تحصیل دریافت کرده است، گفت‌وگو معنای خود را از دست می‌دهد. گفت‌وگو زمانی معنا می‌دهد که دو طرف در شرایطی برابر باشند و دغدغه‌های خود را مطرح کرده و درباره آن همفکری کنند.»این فعال دانشجویی تاکید کرد: «در این مدت خواسته‌های دانشجویان با شفافیت بیان شده است. رفع ممنوع‌ازورودی دانشجویان، رفع احکام صادر شده برای دانشجویان مانند محرومیت از تحصیل، مطالبه آزادی دانشجویان ستاره‌دار یا دانشجویان زندانی، همچنین لغو شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان حداقل مطالبات دانشجویان است. شیوه‌نامه جدید حق تجمع را برای دانشجویان قانونی نمی‌داند و تشکیل گروه در فضای مجازی را به عنوان اجتماع در نظر می‌گیرد و بر اساس آن هر گروه دانشجویی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد اگر بیش از 100 عضو داشته باشد باید از دانشگاه مجوز بگیرد. درحالی‌که تشکیل گروه در فضای مجازی نمی‌تواند به معنای تجمع باشد که در نبود مجوز، دانشگاه بتواند آن را خلاف قانون تشخیص دهد. البته دانشجویان مطالبات بزرگ‌تری هم دارند اما این موارد می‌تواند اولویت اول دانشجویان در حال حاضر باشد.»
مطهره گونه‌ای، فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: «با توجه به اتفاقات اخیر و احکام انضباطی که با روندی غیرقانونی برای دانشجویان صادر شده است، حداقل در دانشگاه علوم پزشکی تهران اعتراضات همچنان ادامه دارد و بعضا به شکل هنر اعتراضی، سرودخوانی، چاپ پوستر و بیانیه و . . . خود را نشان می‌دهد. » او درباره احکام غیرقانونی انضباطی توضیح داد: «در خط به خط شیوه‌نامه جدید انضباطی دانشگاه‌ها می‌توان نکاتی را پیدا کرد که با روح آئین‌دادرسی کیفری و حتی قانون اساسی است در منافات است. از طرف دیگر ایراداتی بر شوراهای انضباطی دانشجویی بدوی و مرکزی وزارت علوم و وزارت بهداشت وارد است که دانشجوها با آن درگیر بودند. در این مدت تخلفاتی مانند ضبط کارت دانشجویی، ممنوع‌ازورودی یک تا سه ماهه دانشجویان، صدور احکام غیابی برای دانشجویان، گرفتن تعهد‌نامه‌های فله‌ای یا اجبار به اقرار با استفاده از برخوردهای فیزیکی یا استفاده از شوکر در دانشگاه تهران که خبر آن را رسانه‌ها مشاهده کردیم.» گونه‌ای ادامه داد: «حضور سران قوا در دانشگاه‌ها در سال‌های قبل هم رخ می‌داد اما در وضعیت فعلی این حضور شاید چندان هم موفقیت‌آمیز نبوده است.
شاید تشکل‌ها هم حاضر بشوند در مقابل این افراد سخن بگویند اما همچون تجارب قبل، جزئیات سخنرانی‌های تشکل‌هایی که واقعا دانشجویی هستند و وابسته به نهادهای خاص نیستند رسانه‌ای نمی‌شود.» او درباره انتظارات دانشجویان از روسای قوای سه‌گانه که احتمالا توسط دانشجویان در مراسم روز دانشجو مطرح می‌شود، عنوان کرد: «شنیدن صدای ملت بزرگ‌ترین مطالبه مردم است که باید به آن توجه شود و مطالبه دانشجویان هم چیزی جز این نیست.آنقدر این صدا رسا و فراگیر هست که بازداشت دانشجویان و احکام انضباطی غیرقانونی نیز را نیز شامل می‌شود.» گونه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا تشکل‌های دانشجویی درباره دانشجویان بازداشت شده مطالباتی را مطرح خواهند کرد؟ گفت: «مطالبات شورای صنفی و تشکل‌های اسلامی دانشجویی با پیگیری‌های داخلی صورت گرفته است که شاید برخی از آنها رسمی نشده است اما همیشه پیگیری‌ها ازنهادهای بالادستی صورت پذیرفته است به‌ویژه درباره تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران این مساله را می‌توانم به ضرس قاطع اعلام کنم.»
احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و آذرشهر و اسکو در این باره  گفت: «حضور سران سه‌قوه در بین مردم و گروه‌های مختلفی مانند دانشگاهی‌ها و بازرگانان همیشه امر پسندیده‌ای است. دانشجویان بخشی از مردم هستند و موضوعاتی مطرح می‌کنند که شاید مردم هنوز به این استنباط‌ از سیاست‌های دولت نرسیده‌ باشند. دولت باید خود را در معرض نقدها قرار دهد، همانطور که رئیس قوه قضائیه می‌گوید که اگر وقتم اجازه دهد حاضرم با همه دیدار کنم. رئیس قوه مجریه و مقننه نیز باید اینطور خود را در معرض نقدها قرار دهند. اما اگر این امر پسندیده به یک موضوع تصنعی و نمایشی تبدیل شود باعث وهن روسای قواست نه اسباب اعتبار. بگذارید حرف‌های گزنده و تلخ مردم را هم بشنویم و کاری کنیم که این نقدها از بین برود. البته باید آداب انتقادکردن را مراعات کنیم و با توهین و اهانت همراه نباشد. » علیرضا بیگی با بیان اینکه احتمال دارد نوع ادبیاتی که دانشجو به کار می‌برد با جایگاه او همخوانی نداشته باشد، گفت: «این رفتارها مورد قضاوت منفی جامعه قرار می‌گیرد.
مطالبات مردم و دانشجویان از حجاب شروع نشده است، اگر نوع تدبیر و سیاستگذاری کشور به نحوی بود که همواره حق را به مردم و دانشجویان می‌داد، از حادثه‌ای رخ داده برای خانم مهسا امینی در راستای وحدت ملی استفاده می‌کرد. چرا که دختر کردی که مهمان پایتخت بوده به جهت نوع اعمال قدرت جان خود را از دست داده است. مسئولان به عنوان ادار‌ه‌کنندگان داخلی کشور باید از این موضوع استفاده می‌کرد، چون همه ایران بسیج شده بود و می‌توانست سبب تقویت همگرایی ملی ایران شود. مسئولان باید به مردم متعهد شوند.»
شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین و سرپل ذهاب گفت: «سران قوا باید حرف‌های متفاوت مردم و دانشجویان را بشنوند. دانشجو قشر روشنفکر جامعه است و قطع به یقین پیگیر تحولات مثبت در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی هستند. دانشجویان موافق نظام هستند اما ممکن است از عملکرد و کارکرد دولت باشند یا انتقادی به دولت، مجلس و قوه‌قضائیه داشته باشند.» او با بیان این که امیدوارم رویه حضور در دانشگاه‌ها استمرار داشته باشد، تاکید کرد: «بخشی از دانشجویان اعتراض دارند و وقتی این اعتراضات مستقیم به روسای قوا منتقل شود، مطمئنا بسیاری از پیشنهادات‌شان سازنده است چرا که قشر متفکر جامعه هستند. دانشجویان منتقد دولت هستند و دولت هم باید پاسخگوی آنها باشد.» شهریار حیدری در پاسخ به این سوال که چرا برخی از دانشجویان نگرانند که بعد از انتقادات با پرونده قضایی روبرو شوند؟ گفت: «همه دانشجویان منتقد نیستند. رئیس قوه قضائیه باید این نگرانی دانشجویان را مرتفع کند و اطمینان خاطری به وجود آورد تا فضا برای دانشجو باز شده و حرف‌هایش را بزند. با شناختی که از آقای اژه‌ای دارم چنین روحیه‌ای دارند و فضا را آزاد می‌گذارند تا منتقدان حرف خود را بزنند. از سوی دیگر همانقدر که از مسئولان انتظار می‌رود انتقاد را بشنوند، منطق ایجاب می‌کند که طرف مقابل آنها هم تحمل شنیدن حرف مسئولان را داشته باشد.
منطق حضور در دانشگاه‌ها شنیدن حرف دانشجوست. دانشجویان هم مانند نمایندگان مجلس به شرایط تورم، بیکاری و گرانی انتقاد دارند. ما هم انتقاد داریم. مگر نمایندگان مجلس کم به شرایط کنونی انتقاد دارند؟» یکی از خواسته دانشجویان آزادی دانشجویان است، این نماینده مجلس درباره پیگیری مجلس برای آزادی دانشجویان، گفت: «مجلس به دولت و دستگاه قضایی توصیه کرده که تا جایی که امکان دارد در ارتباط با دانشجویان با رافت اسلامی برخورد کنند و جایگاهی برای منتقدان درون دولتی در نظر بگیرند. مجلس قدرت اجرایی ندارد ولی می‌تواند توصیه و تاکید کند و در این راستا مرتب تذکر داده است. از سوی دیگر باید بحث اغتشاشگر از معترض را کاملا تفکیک کنیم.»
جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان نیز  گفت: «حضور مسئولان در دانشگاه‌ها امری قطعی است. شنیده شدن صدای دانشجویان در مرحله ابتدایی تعامل مسئولان با دانشجو است. علاوه بر این که صدا و دغدغه‌های دانشجویان را می‌شنویم، باید برای حل مشکلات آنها راهکار اجرایی داشته باشیم. شاید بریم برخی از حرف‌ها را بشنویم اما این تعطیل می‌شود تا اتفاقی رخ دهد یا مناسبت دیگری مانند 16 آذر پیش آید. حضور مسئولان مناسبتی است و استمرار ندارد و این رویه موضوع را کلیشه‌ای می‌کند.» او با اشاره به این که باید دانشجویان را به صورت عیان و آشکار در تصمیم‌گیری‌ها دخالت دهیم، افزود: «در این صورت است که دانشجو حس تاثیرگذاری کرده و احساس طردشدگی نمی‌کند.
وقتی همان دانشجویی که اعتراض دارد یا حتی فحاشی می‌کند، بداند مسئولان حرفش را می‌شنوند، می‌فهمند و راهکاری برای آن دارند، به جای اعتراض، با مسئولان همراه می‌شود.» این نماینده مجلس با اشاره به این که فکر می‌کنم در این شرایط باید سعه‌صدر بیشتری در قبال دانشجویان داشته باشیم تا بسیاری از دغدغه‌ها برطرف می‌شود، افزود: «برخی از مسئولان هنوز به آن مرحله نرسیدند که با دانشجویان و نسل جدید ارتباط برقرار کنند و حرف‌‌شان را بفهمند و برای مشکلات‌شان راهکار اجرایی داشته باشند.»
روح اله ایزدخواه، نماینده تهران به این سوال که حضور سران سه قوه در دانشگاه چه پیامدهایی دارد؟ به روزنامه هم‌میهن گفت: «از واقعیت‌های درونی نظام پذیرفتن اصل مراقبه، گفتمان و مذاکره درون کشور و شنیدن اقوال مختلف است. مسئولان نباید تحولات اخیر در جامعه که بخشی از آن ناشی به دلیل تحریک بیگانگان رخ داد، گفت‌وگو و مذاکره را فراموش کنند. امروز باید با ملاطفت و محوریت دانشجویان رفتار می‌کنیم چرا که آنها آینده‌سازان کشورند. از سوی دیگر باید ارزش‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی دائم بازخوانی و مراودات و جلسات سران سه قوه نیز در راستای آرمان اسلامی مردم‌سالاری دینی ارزیابی شود.»


کد مطلب: 373860

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/373860/به-نظر-می-رسد-بنای-گفت-وگو-دانشجویان-نیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir