به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۳۷۳۸۸۲

مرگ سالانه ۱۰۰ هزار نفر به دلیل فشار خون

مرگ سالانه ۱۰۰ هزار نفر به دلیل فشار خون
گروه جامعه: رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیش از نیمی از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود بی‌اطلاع هستند از مرگ سالانه ۱۰۰ هزار نفر در اثر این بیماری خبر داد.به گزارش ایلنا، «افشین استوار» رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران  در مورد وضعیت بیماری فشار خون در کشور اظهار کرد: بالای ۵۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون اطلاعی از بیماری خود ندارند، بسیاری از افراد نسبت به بیماری خود آگاهی ندارند و باید آن‌ها را آگاه کرد، این در حالی است که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار مرگ ناشی از فشار خون درکشور وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در قبل از کرونا با توجه به اهمیت اطلاع‌رسانی به افراد در مورد فشار خون کمپینی در وزارت بهداشت راه‌اندازی شد. در آن زمان برداشت ما این بود که ۸۰ درصد از علل مرگ در کشور ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است که ۱۰۰ هزار نفر آن به دلیل فشار خون جان خود را از دست می‌دهند. لذا با هدف آگاهی‌رسانی به مردم و سیاست‌مداران و ایجاد حساسیت در سطح ملی در مورد اهمیت آگاهی در مورد فشار خون این کمپین راه‌اندازی شد. دو مقاله از این کمپین آماده و نتایج این مطالعه در آن‌ها آمده است. 

وی ادامه داد: در این مطالعه ما فشار خون حدود ۳۰ میلیون نفر را در یک مدت ماهه اندازه گرفتیم که ۲۶ میلیون نفر از آن‌ها غیرتکراری بودند، نزدیک ۵ میلیون نفر بیمار مبتلا به فشار خون شناسایی شدند که نزدیک ۸۰۰ هزار نفر از آن‌ها جدید بوده و اطلاعی از بیماری فشار خون نداشتند. 

استوار تأکید کرد: الگوی توزیع جغرافیایی بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، چاقی و فشار خون در کشور تقریبا مشابه است و این بیماری‌ها در شمال دربرگیری بیشتری دارند. البته باید این نکته را یادآور شد که در این استان‌ها جمعیت سالمند بیشتری هم زندگی می‌کنند، به طور مثال جمعیت سالمند گیلان دو برابر جمعیت سیستان و بلوچستان است. 

وی اظهار کرد: عوامل خطر فشار خون مانند استعمال دخانیات در برخی از استان‌های غربی نیز بیشتر است. 
رئیس سابق مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت همچنین در رابطه با تأثیر پارازیت‌ها بر بیماری‌های غیرواگیر نیز اظهار کرد: واقعیت این است که در حال حاضر مطالعه‌ای در کشور انجام نشده است تا ببینیم چه عوارضی را به وجود می‌آورد یا خیر؟ اینکه مطالعه‌ای انجام نشده به این معنی نیست که عوارضی ندارند اما نمی‌دانیم که تأثیر دارد یا خیر؟ یا روی چه چیزی تأثیر دارد و بر روی چه چیزی تأثیر ندارد و بر اساس چه مکانیسمی می‌تواند این تأثیر را اعمال کند. 

وی تأکید کرد: پارازیت یک مواجهه محیطی است که مانند آلودگی هوا، سر و صدا، امواج موبایل و امواج وای‌فای باید مورد مطالعه قرار بگیرند. وقتی یک مطالعه علمی انجام نشود، در وضعیت‌ عدم آگاهی به سر می‌بریم. 
استوار یادآور شد: در مورد نقش آلودگی هوا در افزایش بیماری‌های غیرواگیر نیز اظهارکرد: ما قبلا چهار بیماری غیر واگیر و چهار عوامل خطر آن را مطرح می‌کردیم؛ بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی بودند اکنون بیماری‌های روانی اضطراب و افسردگی نیز به این بیماری‌ها افزوده شده است. عوامل خطر نیز چهار عامل تغذیه، کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل بودند که از سال ۲۰۲۰ نیز آلودگی هوا به این چهار عامل اضافه و تبدیل به ۵ عامل شده است. آلودگی هوا در واقع عامل مشترک همه بیماری‌های غیر واگیر است، سرطان، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و حتی بیماری‌های عصبی و روانی است.
برچسب ها: فشار خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها