به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۳۷۳۸۸۷

تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌ها در روز دانشجو

گروه سیاسی: امروز ۱۶ آذر، تجمعات دانشجویان دانشگاه‌های کشور به مناسبت روز دانشجو با شعارهای اعتراضی برگزار شد.
تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران
تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران
کانال خبری شوراهای صنفی دانشجویان کشور، امروز ۱۶ آذر، روز دانشجو، از حمله نیروهای حراست به تجمعات دانشجویی در برخی دانشگاه‌های کشور به‌خصوص در دانشگاه تهران خبر داد.
بر اساس این گزارش، دانشجویان دانشگاه تهران در طی ساعات گذشته چند بار برای تشکیل تجمع اعتراضی تلاش کردند که هر بار با حمله نیروهای حراست مواجه شدند. همچنین گزارش شده که در پی این حملات، شماری از دانشجویان مجروح شده‌اند.
از دانشگاه فردوسی مشهد هم خبر رسید که تجمع دانشجویان این دانشگاه با حمله نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی با استفاده از شوکر مواجه شد. پیش از آن نیز خبر رسیده بود که در پی تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و شعارهای اعتراضی دانشجویان، گروهی از نیروهای حراست این دانشگاه به همراه لباس‌شخصی‌ها به دانشجویان حمله کردند. صبح امروز دست‌کم سه تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در مقابل این دانشگاه بازداشت شدند.
تصاویری نیز از تعدادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس منتشر شده که با در دست داشتن پلاکاردهای «زن زندگی آزادی» تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. ویدئوهایی هم از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده که نشان می‌دهد دانشجویان در حال همخوانی ترانه اعتراضی «سرود زن»، ساخته مهدی یراحی هستند.
دانشجویان دانشگاه علامه نیز امروز، علی‌رغم حضور نیروهای امنیتی در مقابل دانشگاه، تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهای اعتراضی دادند.
«نان کار آزادی پوشش اختیاری؛ دانشجو کارگر اتحاد اتحاد؛ دانشجو بیدار است از استبداد بیزار است؛ فرزند کارگرانیم، کنارشان می‌مانیم؛ دانشگاه امنیتی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» از جمله شعارهای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بود.
در پردیس مرکزی دانشگاه تهران حوالی پردیس هنرهای زیبا، علی‌رغم جو سنگین امنیتی و نیروهای حراست و لباس شخصی. تجمع روز دانشجو برگزار شد و دانشجویان شعارهایی همچون: دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد سر دادند.
همچنین امروز تصاویری از برخی دانشگاه‌های کشور منتشر شده که نشان می‌دهد دانشجویان دانشگاه‌های هنر اصفهان، جندی‌شاپور اهواز، خوراسگان اصفهان، سوره تهران، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران، آزاد رشت، دانشکده شیمی و محیط زیست دانشگاه تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها به مناسبت روز دانشجو
به نام خدا
۱۶ آذر از آن رو «روز دانشجو» نام گرفت و با وجود سقوط رژیم پهلوی اعتبار و استمرار خود را حفظ کرد که از سویی نماد بیداری، خیزش و اعتراض دانشجو نسبت به شرایط موجود و از سویی نشانگر سفاکی و بیرحمی دولت کودتا و قصد آن برای ایستادگی در برابر مردم حتی به بهای ریختن خون دانشجویان در صحن دانشگاه بود.
دانشجویان با آگاهی از قصد حکومت برای برقراری روابط سیاسی با انگلیس و سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران، این اقدامات را گامی برای بی‏اعتبار کردن مطالبه اساسی نهضت ملی ایرانیان که همانا حاکمیت ملت بر سرنوشت و منابع طبیعی خویش بود دانستند و دولت کودتا نیز با توسل به زور عریان و با بیرحمی تمام، بی‏‌اعتنا به حرمت دانشگاه، از شلیک گلوله و ریختن خون سه آذر اهورایی (شهیدان احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا) ابا نکرد تا نشان دهد فصل دیگری در سیاست ایران آغاز شده و قصد هیچگونه انعطاف و عقب نشینی ندارد. اما گذر ایام نشان داد که سفاکی و بیرحمی و ریختن خون مردم و دانشجویان آگاه بر سنگفرش های سرد و تیره و ایستادگی در برابر خواست ملت سرانجامی جز تشدید شکاف دولت و ملت و سقوط و فروپاشی ندارد.
۱۶ آذر الگوی بیداری و اعتراض به استبداد حاکم و نقض حاکمیت ملی با پیشگامی دانشجویان است؛ صدای دانشجویان صدای همیشه بیدار جامعه است؛ پرسش‌ها، انتقادها و شک و تردیدهای آنان نیز همواره بازتابی از شرایط جاری جامعه است. بسی جای تاسف است که در این ایام صدای دانشجویان شنیده نمی‏شود و به جای اینکه دانشجویان منتقد و معترض قدر ببینند با انواع محدودیت‏ها و فشارها روبرو هستند.
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ضمن گرامیداشت یاد و آرمان شهیدان واقعه ۱۶ آذر، اعمال فشارها و ایجاد محدودیت‌‌ها و تشدید برخوردهای فراقانونی با دانشجویان معترض را محکوم می‌کند و آزادی فوری دانشجویان زندانی و شنیدن به موقع صدای آنها و پاسخگویی مناسب به مطالبات آنان را خواهان است.
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها

 

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۱۴:۲۷
دو سه نفرشون رو اعدام کنند آدم میشن (408472)
۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۱۹:۳۱
آشغالتر از خودت سراغ داری؟ (408523)
۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۲۰:۰۴
اون کسی که باید اعدام بشه امثال شماهاست که ناکارمدی شماها اقتصاد و فرهنگ را از هم پاشونده و طلبکار هم هستید خوارج زمان شمایید (408536)
۱۴۰۱/۰۹/۱۸ ۰۱:۳۰
خیلی کثافتی اونم فرزند این مملکته (408589)
۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۱۶:۳۴
چاه بکنی بهر کسی اول خودت بعدا کسی. نوبت توهم میرسه (408497)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها