به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۳۷۳۹۰۹

واردات خودرو از کدام کشور خواهد بود

واردات خودرو از کدام کشور خواهد بود
گروه اقتصادی:پس از گذشت چند ماه واردات خودرو به مرحله نهایی رسید. این در حالی است که آمار واردات خودرو نسبت به رقم اعلام شده اولیه تغییر فاحشی دارد.به گزارش  ایسنا، اطلاعات مهم درباره سود واردات خودرو و شرکت‌های وارد کننده را در این خبر مطالعه کنید.

کارگروهی نحوه عرضه محصولات برندهای جهانی خودروساز در بورس کالا را تعیین کرد.کارگروه اقتصادی واردات خودرو متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، سازوکار عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا تعیین شد.این کارگروه روز یکشنبه 29 آبان ماه سال جاری طی جلسه ای نحوی عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا را اینگونه تعیین کرد که قیمت پایه عرضه در بورس کالا بر مبنای قیمت تمام شده واردکننده بعلاوه سودی که توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نهایی خواهد شد.اما این سود منصفانه چقدر خواهد بود؟ در این نشست بعد از بحث و تبادل نظر مقرر شد تا سود منصفانه برای واردات خودرو 15 درصد قیمت تمام شده خودرو تعیین شود.آنطور که در نشست یاد شده اعلام شد این ۱۵ درصد شامل سود وارد کننده، هزینه ارائه خدمات گارانتی، وارانتی و خدمات پس از فروش، توسعه شبکه خدمات پس از فروش، سود عمده و خرده فروشی و توسعه شبکه است.

سود بازرگانی واردات خودرو نیز از چه مسیری تعیین خواهد شد؟
سود بازرگانی مطابق کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ و مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان (قیمت پایه) تعیین می‌شود.با توجه به اینکه قیمت نهایی روی تابلوی بورس کالا با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شود بنابراین فاصله‌ای قیمتی میان قیمت پایه با قیمت نهایی که خودروها فروخته شدند نیز مقرر شده تا توسط سازمان بورس مصاحبه و به خزانه دولت واریز می شود.

این گمانه وجود دارد با توجه به سود در نظر گرفته شده برای واردات خودرو با توجه به خدماتی که باید از سوی واردکنندگان ارائه شود شاید پای برخی از شرکت‌های واردکننده را برای تداوم حضور در این مسیر شل کند.
مقامات وزارت صمت اعلام کردند تا پایان سال حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور وارد خواهد شد. به نظر می‌رسد خودروی کیا از جمله این واردات باشد.مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در یک برنامه تلوزیونی گفت که تا سقف یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است.آنطور که عبدالله توکلی لاهیجانی گفت با این رقم می‌توان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد.

مشخصات خودروهای وارداتی
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو به کشور، از رسیدن برخی مدل‌ها به پشت مرز و آغاز تبلیغات برای آن‌ها خبر داد.بر اساس پیگیری‌ها تا دو هفته آینده اولین محموله خودروهای خارجی وارد گمرکات جنوبی کشور در بنادر هرمزگان و بوشهر می‌شود. واردات این خودروها ظاهرا از کشور واسط عمان انجام خواهند شد.همچنین طبق مصوبه هیأت دولت به هیچ عنوان موضوع پیش فروش خودروهای وارداتی مطرح نبوده و متقاضیان بایستی برای خرید خودرو از سازوکار بورس کالا و با تعرفه شناور استفاده کنند.پیگیری ها نشان می‌دهد، ارزش عمده خودروهای این محموله وارداتی که شامل خودروی کیا می‌شود، در محدوده ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار است.

واردات خودرو از کدام کشور خواهد بود
بحث واردات خودرو از ابتدای دولت سیزدهم مطرح شد. ماجرایی که هر بار با شکلی جدید از سوی مسئولان مطرح می‌شود. تجارت‌نیوز در گزارشی به ابهامات واردات خودرو به کشور پرداخت.بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد که باید منتظر ایجاد انحصاری دیگر در بازار خودرو باشیم. چراکه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که واردات از ژاپن، کره و اروپا ممکن نیست.بنابراین ممکن است مجددا چینی‌ها عنان بازار خودرو در ایران را در دست بگیرند. البته در این بین، صحبت‌هایی در رابطه با ورود خودروهای برند کیا می‌شود.حالا باید منتظر عملکرد وزارت صمت ماند و مشاهده کرد که سرانجام ماجرای واردات خودرو به ایران چه می‌شود.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: واردات خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها