به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۳۷۳۹۱۸

سن سکته قلبی به ۳۰ سال رسیده است

سن سکته قلبی به ۳۰ سال رسیده است
گروه جامعه:یک متخصص قلب و عروق گفت: رگ های قلبی افراد بالای ۳۰ سال، ۴۰ الی ۵۰ درصد تنگ است که با یک استرس یا خبر بد، رگ ها اسپاسم می کنند و منجر به سکته قلبی می شود.به گزارش  مهر، منوچهر قارونی، در گفتگو با رادیو سلامت با بیان اینکه بعد از تصادفات، بیش‌ترین عامل مرگ و میر در کشور ما، سکته قلبی است، افزود: متأسفانه سن سکته قلبی که سابقاً ۶۰ و ۷۰ سالگی بود در حال حاضر به ۳۰ الی ۴۰ سال رسیده است و این نشان می‌دهد که ما باید مراقب این بیماری و خودمان به طور ویژه، در وزن و تغذیه، باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه کودکان، امروزه ۷ الی ۱۰ کیلو از کودکان ۵۰ سال پیش، چاق‌تر هستند، کمتر فعالیت دارند و وقت کم‌تری برای بازی و فعالیت‌های بدنی دارند و بیش‌تر پای کامپیوتر و گوشی‌ها هستند و در کنار آن تنقلات مصرف می‌کنند.

این متخصص قلب و عروق گفت: والدین هم از دوران کودکی فکر می‌کنند، کودک سنگ هم بخورد آب می‌کند که این یک باور غلط است؛ چون تمامی رگ‌های قلب، از بدو تولد، شروع به تحلیل رفتن می‌کند و هر چه ما چربی مصرف کنیم بعداً باعث مشکلات می‌شود.، از این رو، والدین باید حواسشان باشد که این قضیه صدایش بعدها در می‌آید و کم کم رگ‌ها تنگ می‌شود و وقتی به ۳۰ الی ۴۰ سال رسید تازه وقتی فرد مهندس، نقاش و … شده است، آنجایی که باید بازدهی داشته باشد حالا باید خرج درمان کنیم؛ ولی دیگر آن کارایی سابق را ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مهم‌ترین عوامل در بروز سکته قلبی چیست، افزود: از همه مهم‌تر استرس و هیجان و افکار بد است که بهتر است هیچ وقت در حین غذا خوردن اخبار بد را گوش ندهیم و نبینیم. استرس عامل مهمی است مثلاً رگ‌ها از بدو تولد شروع به تنگ شدن می‌کنند. در حال حاضر رگ‌های قلبی بالای ۳۰ ساله‌ها ۴۰ الی ۵۰ درصد تنگ است و با یک استرس یا یک خبر بد و ناراحتی، رگ‌ها اسپاسم می‌کنند و متأسفانه منجر به سکته قلبی می‌شود. آنژیو که می‌کنیم می‌فهمیم رگ فقط ۴۰ درصد گرفته بوده است؛ ولی قسمت زیادی از قلب از بین رفته است. بنابراین، در حین غذا خوردن از اخبار بد دوری کنیم و حرف‌های شیرین بزنیم.

قارونی در ادامه با بیان اینکه در کنار خبرهای بد، اخبار خوب هم وجود دارد و باید از اخبار خوب هم صحبت شود، تصریح کرد: نباید حتی به همدیگر خبرهای بد منتقل کنیم و همدیگر را ناراحت کنیم. باید حسادت و خودخواهی را از هم دور کنیم و بابت به نعمت‌هایی که داریم قانع باشیم. امید به زندگی داشته باشیم؛ چرا که روحیه خوب در بیماری‌ها خیلی مهم است. سیگار نکشیدن و پرهیز از خوردن چربی، هم جز مساله‌هایی است که به سلامت قلب کمک می‌کند.

وی در پایان در خصوص تأثیر ژنیک در بروز سکته قلبی، گفت: خیلی خیلی زیاد ژنیک در بروز سکته قلبی تأثیر دارد، این نکته بسیار مهم است، اگر کسی پدرش زیر ۵۰ سال سکته کرده است، این فرد خودش ۳ برابر نسبت به همسالانش بیشتر در معرض سکته است، یا اگر مادرش زیر سن ۶۵ سالگی سکته کرده باشد باز هم ۳ برابر بیشتر از همسالانش در معرض خطر است. اگر هر دو با هم در همین حدود سن، سکته کرده باشند پس برای فرد می‌شود ۹ برابر، پس ژن خیلی مهم است. باید برای هر کودکی که به دنیا می‌آید شناسنامه بهداشتی درست کنیم؛ یعنی بگویم افراد خانواده دچار چه پیش سابقه بیماری بودند و هستند تا آینده این کودک را کم کم بتوانیم از نظر سلامتی بررسی کنیم و بدانیم چه تغذیه‌ای باید داشته باشیم و در آینده چه کارهایی برایش باید انجام دهیم.
برچسب ها: سکته قلبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها