به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۳۷۳۹۷۲

ثروت پنهان عظیم خاندان آل نهیان

ثروت پنهان عظیم خاندان آل نهیان
گروه بین الملل: در منطقه‌ای که جلال و شکوه در آن کاملاً به نمایش گذاشته می‌شود، شیخ "طحنون بن زاید آل نهیان" قصد دارد با کم‌ جلوه کردن خود، اهمیت‌اش را پوشیده بدارد. با این وجود، این اقدام مانع از زمزه‌هایی درباره پادشاهی ابوظبی نمی‌شود: این که او عملا مسئول بخش بزرگی از ثروت خانوادگی است که بیش از هر ثروت دیگری در جهان است. با توجه به این که امارات حدود ۶ درصد از ذخایر نفتی اثبات شده جهان  را دارا است و به دلیل تمرکز پول در خانواده‌های سلطنتی بر کسی پوشیده نیست که اعضای خاندان آل نهیان ثروتمند هستند. سرمایه گذاری در همه چیز از خط تولید لباس زیرزنانه تا فست فود و اسپیس ایکس ایلان ماسک، ثروت آن خاندان را به سطح تازه‌ای ارتقا داده است.
به گزارش فرارو به نقل از بلومبرگ، بر اساس تجزیه و تحلیل دارایی‌های پیچیده توسط شاخص میلیارد‌های بلومبرگ که پرونده‌های نظارتی، سوابق املاک، مستغلات و شرکت‌ها را شامل می‌شود دارایی خالص آن خاندان اکنون دست کم به ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. این بیش از ۲۲۵ میلیارد دلاری است که به خانواده "والتون" نسبت داده می‌شود که مدت‌هاست به لطف تسلط شرکت "والمارت" بر عرصه فروشگاه‌های خرده فروشی، به عنوان ثروتمندترین خانواده جهان شناخته می‌شوند.
ثروت مخفی ۳۰۰ میلیارد دلاری این خانواده خلیج فارس چیزی بیش از نفت است/ ثروت پنهان ۳۰۰ میلیارد دلاری خاندان آل نهیان/ خاندان آل نهیان؛ ثروتی خانوادگی که بیش از هر ثروت دیگری در جهان است/ شیخ طحنون مدیر پشت پرده ثروت ۳۰۰ میلیارد دلاری خاندان آل نهیان
تعیین میزان دقیق ثروت خاندان سلطنتی امارات دشوار است. در مورد خاندان آل نهیان که از نیم قرن پیش از زمان استقلال امارات بر آن کشور حکمرانی می‌کنند، برخی دارایی‌ها به طور مشخص خصوصی هستند، در حالی که برخی دیگر با دولت در هم تنیده شده‌اند. این دارایی‌های آشکار شخصی بدان معنا هستند که ثروت قابل تشخیص آنان از سایر قبایل و طوایف خلیج فارس از جمله خاندان سلطنتی سعودی بیش‌تر است.
شیخ طحنون در دو بخش عمومی و خصوصی عمل می‌کند. او رئیس "صندوق ثروت ابوظبی" (ADQ) و همچنین وام دهنده برتر کشور یعنی بانک "فرست ابوظبی" (First Abu Dhabi Bank) است. در میان دارایی‌های شخصی این خانواده یک شرکت سرمایه گذاری وجود دارد که طی پنج سال گذشته تقریبا ۲۸ هزار درصد افزایش ارزش سهام داشته است. این شرکت هلدینگ برای برخی از موسسات بین المللی بیش از حد مبهم است و نمی‌توانند روی آن شرط بندی کنند.
دارایی‌های اعضای خاندان آل نهیان باشگاه فوتبال منچستر سیتی، ده‌ها قصر از جمله Chateau de Baillon در شمال پاریس و بخش اعظم میدان منحصر بفرد برکلی در لندن را شامل می‌شود. با این وجود، نقطه اصلی صعود آن خاندان در "گروه رویال" است شبکه گسترده‌ای از شرکت‌ها که بیش از ۲۷ هزار نفر را در زمینه‌های مالی تا رباتیک استخدام می‌کند.
طبق گفته افراد مطلع که نخواسته اند نام شان فاش شود طی دو دهه گذشته خاندان آل نهیان از خانواده‌ای صاحب کسب و کار‌هایی نسبتا کوچک، به شبکه‌ای با ارزش دارایی نزدیک ۳۰۰ میلیارد دلار تبدیل شده است.با افزایش ثروت آل نهیان نفوذ آن خاندان در سراسر منطقه و جهان افزایش می‌یابد. شیخ طحنون به عنوان مغز متفکر کلیدی امپراتوری تجاری رو به رشد آن خاندان و هم چنین فرستاده مهم سیاسی شناخته می‌شود.
سرمایه گذاری در کشور‌هایی مانند ترکیه و مصر اغلب در زمره تلاش‌های برادرش شیخ "محمد بن زاید" رئیس‌جمهور امارات متحده عربی بوده که از گسترش نفوذ آن کشور حمایت می‌کند.
شیخ محمد بن زاید آل نهیان بزرگترین پسر از شش پسر برجسته‌ترین همسر شیخ زاید بن سلطان است. شیخ طحنون و شیخ محمد بن زاید آل نهیان بخشی از یک گروه شش نفره از برادران معروف به "بنی فاطمه" هستند.تمام آنان پسران شیخ زاید بن سلطان آل نهیان بنیانگذار امارات متحده عربی از سومین و برجسته‌ترین همسر او هستند. شیخ منصور که معاون نخست وزیر، رئیس بانک مرکزی و رئیس صندوق ثروت فدرال امارات سرمایه گذاری است یکی دیگر از چهره‌های کلیدی می‌باشد، اما تمام اعضای خانواده در ایجاد این ثروت خانوادگی سهیم بوده اند.
منابع مطلع گفته‌اند که گروه رویال به عنوان مرکز فرماندهی شیخ طحنون عمل می‌کند. آن گروه علاوه بر سرمایه‌گذاری در مجموعه‌ای از شرکت‌ها با سرآشپز‌های درجه یک جهانی به منظور آشپزی برای اعضای خانواده در استخدام محافظان شخصی برای پرواز‌هایی که انجام می‌دهند، همکاری می‌کند.تجزیه و تحلیل بر اساس پرونده‌های نظارتی، افشای شرکت‌ها، ارزیابی‌های مالی و سوابق املاک و مستغلات است.
"ریچارد کلارک" یکی از مقام‌های سابق کاخ سفید و مشاور قدیمی شیخ محمد بن زاید آل نهیان می‌گوید که آن شرکت مطمئن‌ترین شرکت از نظر ریسک در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری ابوظبی است. نهاد‌هایی که از طرف امارات پول را مدیریت می‌کنند مانند شرکت سرمایه گذاری "مبادله" (Mubadala) و اداره سرمایه‌گذاری ابوظبی با بیش از ۱.۲ تریلیون دلار دارایی ترکیبی، بیش‌تر شبیه صندوق‌های ثروت دولتی سنتی و با ثبات عمل می‌کنند.
بنا به گفته افراد مطلع قایق تفریحی شیخ طحنون یک محل کلیدی برای افرادی است که به دنبال تجارت با خاندان سلطنتی امارات هستند و در آنجا غول‌های وال استریت با اعضای خاندان ملاقات می‌کنند. گفتنی است که آن خاندان دست کم سه قایق تفریحی لاکچری از جمله بزرگترین قایق تفریحی جهان را در اختیار دارند."تام باراک" میلیاردر نزدیک به "دونالد ترامپ" در طول شهادت در دادگاه گفته بود: «چرا از دیدن شیخ طحنون هیجان زده شدم»؟ او که یکی از بزرگترین بازرگانان جهان است در طول محاکمه در ماه گذشته در مورد لابی‌گری غیر قانونی از طرف امارات که البته در نهایت از اتهامات تبرئه شد، جزئیات دیدارش با شیخ طحنون را شرح داد که شامل دادن کتاب کمیاب به او درباره اسب‌های عربی و رفتن به سفری مشترک در صحرای مراکش می‌شد.
این اقدامات در راستای تلاش او برای کسب و کار شرکت اش Colony Capital LLC با خاندان سلطنتی امارات صورت گرفته بود.
باراک با اشاره به جلساتی که در یک اتاق نشیمن سنتی عربی برگزار شده بود گفت: «او همه تاجران بزرگ، سرمایه گذاران صندوق سرمایه گذاری مستقل و شریک عملیاتی را تحت کنترل خود دارد افرادی که هر شب با او دیدار می‌کنند».ملاقات کنندگان با شیخ طحنون افرادی مانند "سام زل" میلیاردر و غول املاک و مستغلات ایالات متحده، "گوتام آدانی" صنعتگر هندی و "جیمی گیلینسکی" بانکدار کلمبیایی را شامل می‌شوند.علیرغم آن که شیخ طحنون دیپلماسی فعال خود در سراسر خاورمیانه را دنبال می‌کند مسئولیت‌های مهمی را در امپراتوری تجاری‌اش به چندین مشاور مورد اعتماد خود محول کرده است. یکی از بازیگران کلیدی در این راستا " سوفیا عبداللطیف لاسکی" سرمایه‌دار مراکشی الاصل است که به مدت دو دهه با شیخ طحنون کار کرده است. او یکی از معدود مهاجرانی است که در ابوظبی به چنین شهرتی رسیده است.زل که حدود دو دهه است که خاندان سلطنتی امارات را می‌شناسد می‌گوید: «من با افراد زیادی در مناصب عالی دولتی در سراسر جهان ارتباط داشته‌ام. شیخ طحنون و سوفیا در بالاترین جایگاه قرار دارند».ارزش برخی از سرمایه گذاری‌های گروه رویال در سالیان اخیر با مبالغ سرسام آوری افزایش یافته است. بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط بلومبرگ "شرکت هلدینگ بین المللی" (IHC) در صدر این فهرست قرار دارد و در طول پنج سال گذشته از هر شرکتی در سطح جهان با ارزش بیش از یک میلیارد دلار پیشی گرفته است.در این فرآیند شرکت هلدینگ بین المللی که بخش اعم سهام آن متعلق به گروه رویال است از یک سرمایه گذار ناشناخته متمرکز بر پرورش ماهی آغاز شده تا در نهایت به باارزش‌ترین شرکت امارات تبدیل شد. ارزش دارایی آن شرکت بیش از شرکت‌هایی مانند نایکی، مک دونالد و بلک استون است.
با این وجود، آن شرکت نتوانسته سرمایه برخی از سرمایه‌گذاران خصوصی که در مورد عدم شفافیت شرکت ابراز نگرانی کرده‌اند را جذب کند. شرکت هلدینگ بین المللی هم چنین در شاخص جهانی MSCI گنجانده نشده و از سوی هیچ تحلیلگر سهامی که توسط بلومبر ردیابی شده، پوشش داده نمی‌شود."ارنست اند یانگ" در آخرین گزارش سالانه خود در مورد حساب‌های آن شرکت تایید کرده که صورتحساب مالی شرکت هلدینگ بین المللی به طور قابل ملاحظه‌ای کم‌تر از حسابرسی‌های صورت گرفته براساس استاندارد‌های بین المللی است.افرادی که با این بحث‌ها آشنا هستند اشاره کرده اند که اکثر بانک‌های بین المللی تا حد زیادی از معامله با شرکت هلدینگ بین المللی به دلیل نگرانی در مورد ارزش بازار متورم خودداری کرده اند. این شرکت که تقریبا به طور انحصاری به تامین مالی محلی متکی است تقریبا ۱۸ برابر ارزش دفتری خود معامله می‌کند.
منافع مشترک خانواده از جمله کنترل کارگزارانی که بر تجارت در ابوظبی مسلط هستند و مالکیت صندوق ثروت ابوظبی بر صرافی امارات به تضمین حمایت از شرکت هلدینگ بین المللی کمک می‌کند.
در اواخر نوامبر، این شرکت در ازای سهام در شرکت‌هایی از جمله Alpha Dhabi Holding PJSC سومین شرکت ارزشمند امارات متحده عربی و بخش دیگری از امپراتوری خانواده سهامی را برای یک مجموعه دیگر ابوظبی منتشر کرد.رشد چشمگیر این شرکت سرمایه گذاری نمادی از قدرت رو به رشد خاندان آل نهیان و ابوظبی است. در حالی که دبی مدت‌ها توجه بین المللی را به خود جلب کرده بود آن امارت نفت خیز جایگاه خود را به عنوان بازیگر برتر امارات متحده عربی تثبیت کرد و پس از بحران مالی، همسایه پر زرق و برق خود را با ۲۰ میلیارد دلار نجات داد.منطقه حکمرانی خاندان آل نهیان از آن زمان به این سو به مقاصد توریستی از جمله پارک موضوعی سرپوشیده فراری ورلد، شعبه منطقه‌ای موزه لور پاریس و پیست مسابقه فرمول ۱ تبدیل شده اند.
امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر همگی در حال تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد‌های خود پیش از پایان دوره سوخت‌های فسیلی هستند و در موقعیت خوبی برای استفاده از فرصت قرار دارند به خصوص آن که ایالات متحده و اروپا با هزینه‌های مالی بالاتری روبرو هستند و چین با کووید مبارزه می‌کند.شرکت هلدینگ بین المللی مظهر جاه طلبی جهانی ابوظبی است. سید "بصار شوئب" مدیر عامل شرکت هلدینگ بین المللی در مصاحبه‌ای در ماه آگوست گفته بود که آن شرکت قصد دارد میلیارد‌ها دلار در بازار‌هایی از جمله اندونزی، ترکیه و هند سرمایه گذاری کند و بخش‌هایی مانند مواد غذایی، زیرساخت‌ها و مراقبت‌های بهداشتی را هدف قرار دهد.مانند اکثر کشور‌های در حال توسعه سرمایه گذاری اقتصادی و سیاست در هم تنیده شده‌اند و خاندان آل نهیان در عرصه سیاست نقش فعالی داشته اند.
محمد بن زاید آل نهیان سیاست خارجی امارات متحده عربی را منعطف پذیرتر ساخته است. آن کشور از ژنرال "خلیفه حفتر" رهبر شورشیان لیبی حمایت کرد، در سال ۲۰۱۷ به کارزار تحریم قطر پیوست. با این وجود، امارات اخیرا به سمت کاهش تنش در منطقه حرکت کرده موضعی که با تلاش‌ها برای گسترش قدرت نرم آن کشور همسو بوده است.
پس از دیدار شیخ طحنون با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در سال گذشته شرکت هلدینگ بین المللی ابوظبی ۵۰ درصد از سهام یک شرکت انرژی‌های تجدید پذیر ترکیه را خریداری کرد. هم چنین پس از امضای قرارداد تجاری تقریبا ۲ میلیارد دلاری در سه شرکت متعلق به "آدانی" میلیاردر هندی سرمایه گذاری کرد آن هم در حالی که صندوق ثروت ابوظبی سهام شرکت‌های کلیدی مصر را برای کمک به تقویت اقتصاد آن کشور آسیب دیده خریداری کرد.گروه ۴۲ ممکن است مستقیم‌ترین پیوند بین تجارت و قدرت در ابوظبی باشد. پس از عادی سازی روابط امارات و اسرائیل این شرکت هوش مصنوعی به ریاست شیخ طحنون اولین شرکت اماراتی بود که دفتر خود را در اسرائیل افتتاح کرد و از آن زمان با سیستم‌های دفاع پیشرفته رافائل تحت مالکیت دولت معامله کرده است.
واقعیت آن است که شیخ طحنون به بازیگری کلیدی و مهم برای انجام هر ماموریت دشوار امارات تبدیل شده است. او اکنون بازیگری بسیار مفید برای محمد بن زاید آل نهیان است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها