کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی را از سر گرفت

17 آذر 1401 ساعت 9:42


گروه بین الملل: ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد پس از سه هفته که پهپادهای انتحاری مدل «شاهد-۱۳۶» در آسمان اوکراین مشاهده نشدند، روسیه  استفاده از این پهپادهای انتحاری ساخت ایران را از سر گرفت.مقامات اوکراینی معتقدند که مسکو به مجموعهٔ جدیدی از این پهپادها دست یافته است.
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید در شب گذشته ۱۴ پهپاد شاهد- ۱۳۶ منهدم شده است. این حملهٔ گستردهٔ پهپادی در حالی رخ داد که بیش از دو هفته است این پهپادها در اوکراین مشاهده نشده بودند.
 روسیه صدها پهپاد انتحاری و موشک به ایران سفارش داده و ایران برای تامین نیازهای تسلیحاتی روسیه آماده می‌شود.
موشک‌های بالستیک ساخت ایران در اوکراین هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. کریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین،  گفت بر اساس اطلاعات موجود، ایران تاکنون موشک‌ در اختیار روسیه قرار نداده است.مقامات روس نیز در حالی منکر دریافت سلاح از ایران هستند که کارشناسان و رسانه‌های نزدیک به کرملین بارها از تهران بابت حمایت تسلیحاتی از ارتش روسیه در اوکراین قدردانی کرده‌اند.میخائیلو ژیروخوف، کارشناس نظامی، می‌گوید ایران نقش کلیدی در تامین نیازهای ارتش روسیه برعهده گرفته است.
او اظهار داشت: «در حال حاضر ایران بسیاری از تسلیحات و تجهیزات نظامی مورد نیاز روسیه را تامین‌ می‌کند. کاملاً روشن است پهپادها در محموله‌های ۳۰۰ فروندی ارسال می‌شود که ممکن است به ظرفیت‌های تولید در ایران بستگی داشته باشد».
 ژیروخوف افزود: «به اظهارات مقامات روس و ایرانی توجه نکنید. آن‌ها دروغ می‌گویند. برای همه روشن است گران-۱ همان شاهد-۱۳۱ و گران-۲ شاهد-۱۳۶ است و روسیه صرفاً در اواخر تابستان به نخستین نمونه‌های آن دست یافته بود. اما حمایت‌های ایران به ارسال پهپاد محدود نمی‌شود. از شواهد پیداست مهمات توپخانهٔ ساخت ایران در دونباس مورد استفاده قرار گرفته، نارنجک‌های ایرانی در جبهه مشاهده شده و از تصاویر و ویدئوهای متعدد بر می‌آید نیروهای روس که به تازگی بسیج شده‌اند جلیقه‌های ضدگلوله و کلاهخود‌های ساخت ایران بر تن دارند».
آلکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه، شنبه هفته جاری در سفری از پیش اعلام نشده به تهران با محمد باقری رئيس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کرد. طرفین در چارچوب کمیسیون دوجانبه نظامی- دفاعی، توسعهٔ همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف مقابله با تهدیدهای مشترک را مورد بررسی قرار دادند.انستیتوی مطالعات جنگ، پژوهشگاه مستقر در واشینگتن که روزانه اخبار اوکراین را پیگیری می‌کند، احتمال داد که افزایش کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه محور این مذاکرات بوده باشد.


 


کد مطلب: 373975

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/373975/روسیه-استفاده-پهپادهای-ایرانی-سر-گرفت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir