به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۳۷۳۹۷۹

نگرانی از دست راستی‌ترین دولت اسرائیل

نگرانی از دست راستی‌ترین دولت اسرائیل
گروه بین الملل:روابط اسرائیل با جامعه یهودیان آمریکا که از جمله نزدیک‌ترین و مهم‌ترین متحدان تل‌آویو به شمار می‌آیند، در پی استقرار احتمالی دولت نوظهور راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو در بوته آزمایش جدی قرار گرفته است.
آسوشیتدپرس در گزارشی از نگرانی‌های موجود به واسطه مسیر در پیش گرفته شده توسط دولت راست افراطی اسرائیل پرده برداشته که از دید نویسنده این گزارش، بر خلاف جهتی است که یهودیان آمریکا آن‌را دنبال می‌کنند.سازمان‌های بزرگ یهودی در آمریکا که بطور سنتی بستر حمایت از اسرائیل هستند، نسبت به ماهیت و کارکرد یک دولت راست افراطی فرضی به رهبری بنیامین نتانیاهو، رهبر جناح راست محافظه‌کار اسرائیل ابراز نگرانی کرده‌اند.
در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که با توجه به دیدگاه‌های سیاسی عمدتاً لیبرال شخصیت‌ها و نهاد‌های پرنفوذ یهودیان آمریکا و تمایل غالب آنها به حزب دموکرات، تردیدهای موجود در خصوص نحوه تعامل با دولت راست افراطی احتمالی بنیامین نتانیاهو می‌تواند تأثیری دامنه‌دار در واشنگتن داشته باشد و آنچه را که به شکاف حزبی بر سر حمایت از اسرائیل منجر شده، تشدید کند.
جرمی بن آمی، رئیس یک گروه لیبرالِ حامی اسرائیل در واشنگتن موسوم به «جی‌استریت» در این خصوص به آسوشیتدپرس می‌گوید: «این یک نقطه تلاقی بسیار مهم است.»
وی با اشاره به «پتانسیل و ظرفیت اقدامات ویژه‌ای که می‌تواند توسط این دولت در پیش گرفته شود» می‌افزاید: «در موقعیت و لحظات حساسی واقع شده‌ایم که ممکن است به روابط بین اکثر یهودیان آمریکایی و دولت اسرائیل لطمه وارد کند. بنابراین خیلی از این شرایط بیم دارم.»به نظر می‌رسد رهبران یهودی-آمریکایی به ویژه نگران نقش برجسته‌ای هستند که انتظار می‌رود از سوی سه تن از قانونگذاران مذهبی تندرو در اسرائیل ایفا شود.
این سه شخصیت مذهبی افراطی که هر سه به شدت مخالف استقلال کشوری مستقل به نام فلسطین هستند، پیش‌تر بارها منشا اظهارات نژادپرستانه ضدعربی بوده و علاوه بر تحقیر جامعۀ دگرباشان جنسی، به نظام حقوقی اسرائیل حمله کرده‌ و جریان‌های لیبرال و غیر ارتدوکس یهودیت را که در ایالات متحده محبوبیت دارند، به چالش کشیده‌اند.
خاخام ریک جاکوبز، رئیس «اتحادیه اصلاحات یهودیت» بزرگترین جنبش یهودی در ایالات متحده معتقد است: «این افراد از افراطی‌ترین صداها در سیاست اسرائیل هستند.»
او یادآور می‌شود که «رویکرد دولت جدید اسرائیل در اهمیت دادن به چنین صداهایی همزمان با برعهده‌گرفتن نقش‌های مهم و کلیدیِ هدایت و رهبری، مایه نگرانی عمیق است.»دیگر سازمان‌های میانه‌رو مانند «اتحادیه مبارزه با افترا» که با یهودستیزی و سایر اشکال نفرت علیه یهودیان مبارزه می‌کند، به همراه فدراسیون‌های یهودیان ساکن در آمریکای شمالی که ماموریت هماهنگی برای حمایت از صدها جامعه یهودی را در آمریکا بر عهده دارند نیز نسبت به تلاقی منافع با دولت آینده اسرائیل ابراز نگرانی کرده‌اند.اگرچه این تشکل‌ها مانند گروه «جی استریت» و جنبش اصلاحات یهودیت از راه‌حل «دو کشور» برای مرتفع کردن بحران با فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند، اما اظهارات و مواضع اخیر آنها بیشتر بر آرمان‌های دموکراتیک اسرائیل متمرکز بوده است.
تشکل موسوم به «اتحادیه مبارزه با افترا» معتقد است که قرار گرفتن سه قانونگذار راست افراطی در ترکیب دولت آینده «با اصول بنیادین اسرائیل در تضاد است».
در همین راستا، فدراسیون‌های حامی جوامع یهودی در آمریکای شمالی نیز خواستار اتخاذ سیاست‌های «فراگیر و کثرت‌گرایانه» از سوی دولت جدید اسرائیل شده‌اند.
برخی مواضع و اظهارات جنجالیِ ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ، دو تن از رهبران ائتلاف راست افراطی در انتخابات ماه گذشته اسرائیل که به پیروزی بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود ومتحدانش منجر شد، از هم اکنون زنگ خطر را برای منتقدان دولت آینده اسرائیل در خارج از کشور به صدا درآورده است.دو شخصیت یاد شده به همراه آوی مائوز، یک خاخام تندرو که هریک بارها به دلیل مواضع ضدعربی، نژادپرستانه و ضد دگرباشی جنسی از سوی محافل میانه‌رو در داخل و خارج اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته بودند، به زودی عهده دار سمت‌های حساسی در دولت آینده بنیامین نتانیاهو خواهند بود.بن گویر متقاضی تصدی وزارت امنیت ملی اسرائیل شده و برای  اسموتریچ نیز ریاست گردشی وزارتخانه‌های دارایی و مهاجرت و همچنین مسئولیت بخشی از وزارت دفاع که به مسائل شهرک‌نشینان در کرانه باختری مرتبط می‌شود در نظر گرفته شده است.
نتانیاهو همچنین با انتصاب آوی مائوز به عنوان معاون وزیر برای نظارت بر آنچه «هویت یهودی» خوانده شده، موافقت کرده و برای او مسئولیت‌هایی در نظام آموزشی این کشور نیز در نظر گرفته است.
یهودیان آمریکایی در طول چندین دهه گذشته، نقشی کلیدی در ترویج روابط نزدیک بین ایالات متحده و اسرائیل ایفا کرده‌اند.
شخصیت‌ها و نهاد‌های پرنفوذ یهودی در آمریکا تاکنون میلیون‌ها دلار نیز برای اهداف اسرائیل جمع‌آوری کرده و ضمن دفاع از ماهیت و هویت اسرائیل، در تقویت حمایت قوی دو حزبی از اسرائیل در واشنگتن نقشی مهم بر عهده داشته‌اند.اما این رابطه نزدیک و دراز مدت، طی سال‌های اخیر بویژه در دوران زمامداری بنیامین نتانیاهو در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ میلادی بارها دستخوش تنش شده است.
سیاست‌های تندروانه نتانیاهو در قبال فلسطینی‌ها، اختلافات علنی او با باراک اوباما بر سر صلح و برنامه هسته‌ای ایران و نیز روابط نزدیک وی با دونالد ترامپ، او را در مقابل بسیاری از اعضای جامعه یهودیان آمریکا قرار داده است.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً سه چهارم یهودیان آمریکایی به حزب دموکرات تمایل دارند. آنها نسبت به همتایان جمهوری‌خواه خود بیشتر از دولت اسرائیل انتقاد می‌کنند و نسبت به فلسطینی‌ها دلسوزتر هستند. این اختلافات در میان یهودیان جوان بیشتر نمود پیدا می‌کند.



 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها