به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۸ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۳۷۴۰۴۸

 هشدار نسبت به خالی شدن ذخایر دفاعی اروپا

 هشدار نسبت به خالی شدن ذخایر دفاعی اروپا
گروه بین الملل:  رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا گفت که اروپا باید در قبال امنیت خود مسئولیت بیشتری نشان دهد و نه تنها به جنگ در اوکراین بلکه به تهدیدهای آینده نیز توجه داشته باشد.
جوزپ بورل در جریان کنفرانس سالانه آژانس دفاع اروپایی (EDA) در بروکسل از کشورهای عضو خواست برای تقویت توان دفاعی اتحادیه اروپا همکاری بیشتری داشته باشند.
وی در مراسم رونمایی از گزارش هزینه‌های سالانه این آژانس گفت که «جنگ در اوکراین برای بسیاری از ما زنگ خطر بود» و با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری‌های دفاعی اعلام کرد که ذخایر نظامی «تقریباً خالی» است و اروپا در زمینه قابلیت‌های دفاعی حیاتی خود دچار کمبود است.
رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا افزود: «پس از جنگ سرد، بدون هماهنگی نیروهای نظامی خود را به ارتش‌های کوچک تبدیل کردیم... حال فاقد قابلیت‌های دفاعی حیاتی هستیم».
او گفت: «سال‌هاست که از سرمایه‌گذاری دفاعی خود کم کردیم و حالا که ذخایرمان را در اختیار اوکراین قرار داده‌ایم، ذخایر خودمان به‌سرعت رو به اتمام است.... زمانی که از اوکراین حمایت نظامی می‌کنیم، این حمایت نظامی مستقیم از کارخانه نمی‌آید، بلکه از ذخایر ارتش می‌آید و لذا همه قبول دارند که این ذخایر به‌سرعت رو به اتمام است و [انبارها] تقریباً خالی شدند.»
بر اساس گزارش آژانس دفاع اروپایی، کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ میلادی برای اولین بار با عبور از آستانه دویست میلیارد یورویی، مجموعاً ۲۱۴ میلیارد یورو برای امور دفاعی خود هزینه کردند. با این حال این رقم نیز با مقدار هدف‌گذاری شدۀ قبلی یعنی اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها فاصله دارد و چیزی در حدود ۱.۵ درصد بوده است.
 بورل از اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه تهیه تجهیزات دفاعی با رشد ۱۶ درصدی به رقم ۵۲ میلیارد یورو رسیده، ابراز خرسندی کرد و گفت: «یک یورو از هر چهار یورو برای ظرفیت‌های جدید اختصاص داده شده است.»بر اساس این گزارش، هزینه‌های تحقیق و فناوری در حوزه دفاعی نیز با ۴۱ درصد افزایش به رقم ۳.۶ میلیارد یورو در سال رسیده است.
با این حال خرید مشترک تجهیزات دفاعی به میزان قابل توجهی کمتر از اهداف مورد نظر بوده است. بطوریکه کشورهای اتحادیه اروپا در مجموع ۱۸ درصد از کل هزینه‌های دفاعی خود را صرف خریدهای مشترک کردند در حالی که معیار ۳۵ درصد تعیین شده است.  بورل در این خصوص نیز گفت: «ما باید نیازهای کوتاه مدت خود را از طریق سرمایه‌گذاری‌ها و خریدهای مشترک تامین کنیم و این کار باید هرچه زودتر به مرحله ثبت سفارشات برسد.»او افزود: «آژانس دفاعی اروپا آماده است تا از اینگونه خریدها حمایت لازم را به عمل آورد و به عنوان یک عامل قراردادی ظاهر شود. ما مبنای قانونی و تجربه انجام این کار را داریم، بیایید سریع‌تر برای پر کردن ذخایر خود اقدام کنیم.»
کمیسیون اروپا در اوایل سال جاری میلادی به منظور تقویت تحقیقات و خریدهای مشترک دفاعی یک میلیارد یورو به بودجه مربوطه اختصاص داد. با این حساب، مبلغ اختصاص داده شده برای خریدهای مشترک دفاعی در صدر فهرست ۸ میلیارد یورویی صندوق دفاع اروپا برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ میلادی است.
آژانس دفاع اروپایی که در سال ۲۰۰۴ میلادی با هدف بهبود توان دفاعی اتحادیه اروپا از طریق همکاری‌های اروپایی دایر شده، به ۲۶ کشور عضو خود (همه کشورهای اتحادیه اروپا به جز دانمارک) کمک می‌کند تا منابع نظامی خود را توسعه دهند.


 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها